close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Sunny: oververhitting

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 DXL

Goeie dag allemaal,

Ik heb zins kort mijn eerste auto een 13 jarige Nissan Sunny Diesel 2.0DLX met een jaar apk. Na een maandje rijden kreeg ik gisteren ineens een oververhitte motor. Ik heb hem meteen aan de kan gezet. De monteur van de ANWB adviseerde mij naar een garage te rijden en het koelsysteem te laten controleren op lekken, blokades en als laatste of de koppakking niet lekt...

Dus ik ga voor het eerst naar de een garage en vertel over het advies van de ANWB monteur. De garage houder vertrouw ik opzich wel op zijn woord maar ik hoop op een 2nd opinion.

De garage houder ging als volgt te werk, net als de ANWB monteur.
1.) Hij zette de koel systeem onder druk om een een lek te traseren. Op dat moment was er niks te vinden.
2.) Hij liet de motor lopen met het vulkraantje open. water stroomde uit de leiding. met een beetje schuim.
3.) vulde het verloren vocht bij met water
(De ANWB monteur mompelde dat de motor blaast, maar ik heb geen idee waar hij op duide...)

het advies op de garage was als volgt:
Thermostaat vervangen, leidingen nog eens checken op lekken, koppakkingen vervangen (allemaal) cilinders of cilinderblok afvlakken Cilinder afpersen en controleren op scheurtjes. Als hij dat doet kan hij het best ook meteen de distributie riemen vervangen en de pully en spanner (met het laatste ben ik het ook wel mee eens, omdat ik niet weet waneer deze is vervangen) Maar dit klinkt meer als een voledige motor revisie en heb dus twijfels...Totale kosten Eur800,-- dit is evenveel als ik voor de auto heb betaald dus het kwam even hard aan.

Na dat we weer bij de auto aankwamen was er wel vloeistof uit de auto gelopen. precies onder de midden console van het dashboard (waar de temperatuur instellingen zitten). deze werken niet allemaal maar ik heb al gelezen op deze site hoe ik dat kan oplossen met een zekering (Top bedankt ga ik zo ie zo doen). Dit vebaaste de monteur en zette het leidingsysteem nog eens onder druk om een lek te zoeken, maar kon niks vinden op dat moment. Hij vondt het erg vreemd omdat hij daar ook geen koel leiding zag. Sinsdien ben ik gaan opletten of er lekken zijn onder mijn auto en vond wel een zwarte olie vlekken, die vielen mij al op nadat ik het olie pijl heb bijgevult maar ik wist niet zeker of dit van mijn auto was. Nu wel! ik vind geen vocht meer op de plek waar we die zagen onder de het middendeel van het dashboard bij de garage.

Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen hoe is het beste kan controleren of dit wel echt nodig is allemaal. Of dat het mischien alleen het koelsysteem is waar aan gewerkt zal moeten worden? en hoe controleer ik dat de de koppakking daadwerkelijk lek is? Eur 800,-- vind ik namelijk een beetje vors en twijfel of mijn auto dit nog wel waard is. (260.000 op de teller) Verder rijd hij echt heerlijk maar ik weet dat dit niet van lange duur zal zijn.

Nog een beetje achtergrond informatie
Op het moment rijd mijn auto nog als een zonnetje de temperatuur loop af en toe nog hoog op als ik de snelweg op rij maar niet meer in het rood, 2x tot 3/4 van de schaal. Na mijn laatste rit heb ik nog even door gereden tot de temperatuurmeter boven het gebruikelijke niveau kwam (precies horizontaal) en ben ik meteen gaan checken of iets kon vinden. het viel mij op dat de ventilator achter de radiator niet draaide... heb ik nu iets op het spoor? Onlangs heb ik met dure olie het peil bijgevult met Castrol Magnetic voor Diesel 10W-40 ipvf Esso Utra 10W-40 wat erin zat opzich was dat niet nodig ik heb 4000km gereden en de het oliepeil bleef stabiel precies tussen min en max (je wilt toch goed zorgen voor je eerste auto). Volgens de leverancier zou dit geen enkel probleem moeten geven om te mixen. De motor was meteen een heel stuk stiller, bijna geen motor geluid meer. Het olie niveau is net boven het H streepje ik wist niet echt hoe te doseren. zou dat veel uitmaken?

Bedankt voor de tijd die u genomen heeft om dit allemaal te lezen, ik hoop dat u mij verder kan help!

Geplaatst door

wilson036 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het beste wat je kan doen is een compressiemeting leten uitvoeren op de cilinders, daarmee weet je of er ergens een lek zit in de kop of koppakking, de anwb-man bedoelt waarschijnlijk met BLAZEN, dat er nogal wat druk uit je olievoldop komt, dit zijn blow-by gassen die langs de zuiger en cilinderwand afkomen, dit is een normaal verschijnsel, het gaat er wel over HOEVEEL hij blaast, als dit echt veel is, wijst dit op versleten zuigers/cilinders. Ook dit meet je met een compressiemeting, dus heb je al 2 vliegen in 1 klap.

Het water uit je dashboard komt van de kachelradioator af, dit kan gewoon slijtage zijn, of aanduiden dat er een grote overdruk in je koelsysteem staat, wat het geval is als de koppakking lek is. Mijn idee denk ik dat hij de druk in je koelsysteem nogal wat ver heeft opengeschroefd tijdens het testen, en dat hij daarom even is gaan lekken. Als je verder geen druppels meer vind, je er niet te druk over maken.

Na de compressietest zou ik in elk geval de thermostaat laten vervangen, en laten controleren of de thermo-schakelaar van de ventilator nog inslaat, dit zijn vrij lage kosten, maar kunnen een hoop verschil uitmaken.

vertel ons meer als je de test hebt laten uitvoeren.

Succes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Bedankt voor uw snelle reactie! Ik maak hieruit op dat de genoemde reparaties echt nodig zijn. de garage houder heeft de compressie test al meegenomen in zijn verhaal. Dit wordt dan meteen gedaan met het afvlakken. Echter is het me door uw uitleg veel duidelijker geworden wat het doel is.

Ik heb besloten om dan toch voor de reparatie te gaan. Het is wel een fijne auto verder. maar voordat ik deze laat uitvoeren ga ik vragen of hij de auto nog even goed wil nakijken er nog meer reparaties aan zitten komen.
Om nogmaals duidelijk te stellen of de auto het wel waard is.

Nog een vraag: als de cilinder versleten zijn kan ik dan rekenen op nog veel hogere kosten of valt dit dan nog wel te behappen?

Ik hou u op de hoogte en nogmaals bedankt!!

wilson036 0

18 jaar

Ik begrijp dat u het verkeerd heeft begrepen.

Laat als EERSTE de compressietest uitvoeren, deze wijst uit of er voldoende compressie in de cilinders aanwezig is, en of de verschillen niet te hoog zijn. Lekkage van compressie kan de oorzaak hebben van versleten zuigers/cilinders/zuigerveren, of door een lekke koppakking.

PAS NA DEZE TEST, kan de garagehouder met zekerheid zeggen wat er aan de hand is, en welke reparaties er aan zitten te komen.

Bij een koppakking zijn de kosten nog wel te overzien, bij versleten zuigers/bussen of zuigerveren is het misschien verstandiger een tweedehands motor in te laten bouwen. Deze kosten zullen ruim boven de restwaarde van uw voertuig uitstijgen, ervanuitgaande dat de cilinderwanden gehoond moeten worden ( Geslepen), en overmaatse zuigers gemonteerd moeten worden.


Mocht de compressietest normale waarden uitwijzen, dan hoeft er inwendig niets vervangen te worden, en zou ik de thermostaat laten vervangen, en de koelvin op functioneren laten controleren.

Daarna de komende dagen de temperatuur en koelwaterpeil erg goed in de gaten houden, en eventuele veranderingen meteen melden aan de garagehouder.

succes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Wilson, wel ff opletten! Een compressietest voer je uit als je wilt weten of de compressie die de zuigers opbouwen verloren gaat door bijvoorbeeld een kapotte koppakking. Dit maakt deel uit van het vooronderzoek!

Is het trouwens al niet gedaan door die garage?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Sunny of stel zelf een nieuwe vraag.