Nissan Primera: p0171 hoog brandstofverbruik, stotteren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 - QG16 - P12

Het gaat dus om een nissan primera die me al zowaar grijze haren bezorgd heeft
Het probleem loopt al een tijdje... motormanagement lichtje floepte na een paar maanden na aankoop aan en dat bleek dus ook in het brandstofverbruik zichtbaar te worden... 1 op 6 rijden is voor een tankstation leuk, voor mij dus niet..
Naar een bevriende automonteur gebracht die hem ook kon uitlezen en deze code kwam dus naar voren.
Nieuwe LMM erin geplaatst en zowaar het probleem was verdwenen ...paar maanden later bleek het stotteren weer te beginnen, plus het brandstofverbruik was weer abnormaal hoog en het bijbehorende motormanagementlichtje was er weer dus.
Weer uitgelezen maar kwam weer op hetzelfde neer p0171, dus die LMM zou weer kapot wezen??
Nu bleek dus dat als ik maar wat deed bij die LMM, dus LMM eruit halen en dat filter ervoor (ook al vervangen trouwens) dat het lichtje soms daarna verdween en de auto dus ook weer normaal reed.
In mijn ogen, als iets kapot gaat ...is het ook echt kapot en gaat het daarna niet weer doen...
Zelfde geldt dus ook voor mijn richtingaanwijzer, die als ik hem gebruik de hele tijd begint te piepen... wat dus zou slaan op het feit dat het lampje van mn richtingaanwijzer kapot was/is. Bleek dus linksachter ook zo te wezen...
Hij reed toen dus wel normaal en heb daar toen verder ook geen aandacht aan besteed aan dat lampje, piepen...
Het rare is dat dat piepen in een keer er mee ophield... mn lampje van mn richtingaanwijzer het nu dus ook weer deed en een dag later mn motormanagement lampje weer aanschoot en mn benzine verbruik weer naar de sterren steeg...
Ik begin nu toch te vermoeden dat het iets met een massaprobleem moet wezen al wil ik mensen niet gelijk die richting op praten ... maar dan kom ik ook terug op dat als iets kapot is ... het niet zo ineens weer werkend kan zijn??

Op het moment rijd ik nu weer met het piepsignaal van mn richtingaanwijzer links , rechts geeft hij 1 piep en dan stopt hij, links gaat gewoon door, motormanagement lampje is uit, benzine verbruik is gemiddeld 1 op 13 en hij stottert ook niet meer... en dit alles omdat ik vorige week die LMM weer losgepakt had...en er weer tussen geplaatst heb....

met een paar weken weet ik wel weer dat de "vriend" ( zo noemen mn vrouw en ik het motormanagementlichtje al) weer aanschiet.

Dus als iemand nog iets weet verder dan een nieuwe auto kopen :)....

alvast bedankt

jari2009

Geplaatst door jari2009 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

P0171 geeft aan dat het mengsel te arm is, dus dat de motor te weinig krijgt.
Bij jou krijgt deze echter veel te veel, gezien het verbruik.

Dat wijst op een verstoring van het signaal van de lambdasonde.
Kan een defecte sensor zijn, bedrading van de lambda sensor of een lek in de uitlaat in de buurt van de lambdasonde.

jari2009 (0), 10 jaar geleden

zou die bedrading ..als het dat zou wezen .. ook de oorzaak zijn van mijn richtingaanwijzers die blijven tuten ?
ik rijd nu trouwens alweer een 2 weken zonder enig brandstofgezuip, stotterende auto of motormanagementlichtje :)

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Piepen van de richtingaanwijzers duidt op een aanhanger die is aangesloten. Als er genoeg vermogen wordt gevraagd via de stekkerdoos bij de trekhaak gaat de richting meepiepen in het ritme van de aanwijzers op de auto. Er lijkt me dat daar misschien een probleem zit (corrosie in de aansluiting/ stekkerverbindingen). Of een massaprobleem (komt wel vaker voor naar ik begrepen heb op dit forum bij dit type Primera)

Zoals aangegeven duidt p0171 op een mengsel dat buiten het regelbereik ligt van de ECU, in dit geval een te arm mengsel. Er is iets aan de hand met de uitlaatgassen, althans dat "denkt" de lambdasonde. Vaak is deze niet de oorzaak, maar idd een LMM of lek in het spruitstuk of uitlaat naar de kat toe. Ik weet niet of een slechte massaverbinding daaraan kan bijdragen, maar het is wel zo dat sinds de invoering van de canbus systemen er vaak (al dan niet) onterecht een foutmelding komt dat een hele andere oorzaak kan hebben dan waar de storing op wijst. Enige remedie om erachter te komen wat er nu precies speelt is om dynamisch(=rijdend) de lambda en andere motormanagement systemen uit te laten lezen met de consult van de dealer als het lampje weer is gaan branden.

Reset je ook de storing als je de LMM stekker hebt los gehad?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.