Nissan Almera: pollenfilter almera N15

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Heb een Almera 1.4 benzine 3d hatchback 1998. Zonder airco.

De vooruit kan bijna onmogelijk ontwasemd worden bij regenweer, nochtans aanjager op volle kracht. Heeft dit iets te maken met verstopt pollenfilter? Heeft deze wagen een pollenfilter? Ik heb wel een knopje dat oplicht bij indrukken voor de luchtcirculatie, weet niet juist wat het doet.

philbond07

Geplaatst door philbond07 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

erik007 (0), 14 jaar geleden

dat knopje moet je niet gebruiken
merk je wel verschil als je dat knopje gebruikt? (lamp aan is binnen lucht lamp uit is lucht van buiten)
bij mij wel namelijk geluid en na 5 min ruik je het ook de lucht word dan anders (niet vers)

Fredje (0) PRO, 14 jaar geleden

Het probleem zit waarschijnlijk inderdaad in een verstopt interieurfilter.
Dit filter zit als het goed is achter het dashboard kastje. De klep openen en dan de klep eraf klikken.
Daarachter zit het filter "verstopt".

philbond07 (0), 14 jaar geleden

Ik gebruik het knopje als ik door industriegebied rijdt; houdt stank buiten.
Interieurfilter? is niet zelfde als een pollenfilter? Garage heeft mij gezegd dat pollenfilter alleen voor airco is, en die heb ik niet.

Fredje (0) PRO, 14 jaar geleden

Kijk toch maar eens achter het dashboard kastje ofdat er toch geen filter in zit.
Er zijn auto's genoeg zonder airco, maar met filter.
Pollenfilter en interieurfilter is hetzelfde.
Je hebt gewone filters en koolstoffilters.

philbond07 (0), 14 jaar geleden

De 2 filters zaten idd achter handschoenkastje. Maar filters waren bijna niet verwijderbaar/herplaatsbaar omdat dashboard frame ervoor loopt. Ter hoogte vd filters is een metalen versterkingsprofiel zonder aanwijsbare functie op plastic dashbordframe gevezen. Heb uiteindelijk filters met veel gewring/losvijzen en kantelen van filterbehuizing erin gekregen, maar vraag mij af of het niet de bedoeling is het plastic voor de filters weg te snijden en dan achteraf met metalen profiel terug te verbinden?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit is weer zo'n voorbeeld van perfect onderhoud. 11 jaar lang met hetzelfde filter rondrijden. ik mag hopen dat het nooit op je rekening heeft gestaan. Je moet inderdaad bij de eerste keer vervangen het stuk dashbord tussen de perforatie weghalen en dan het stalen stripje weer terug zetten.

Overigens word het pollenfilter in twee delen al ik denk 4 jaar niet meer gebruikt. Er is een andere voor die uit 1 deel bestaat.


Ton

philbond07 (0), 14 jaar geleden

@Nissanwielmonteur: Aha dank voor de info, dus toch. Was wel handig geweest dit op voorhand te weten. Wat een raar systeem, waarom is het dashboard niet onderbroken geleverd van fabriek uit? Zou me een paar uur zoekwerk en veel gewring bespaard hebben. Ik heb de indruk dat otwaseming voorruit nu iig iets beter lukt.

Op mijn rekening? Ik heb mijn Almera pas sinds 6 maand, gekocht met 65000km op klok. Had volgens boekje net klein onderhoud gehad.
Ik heb nu 78000km en heb olie en oliefilter vervangen. En interieurfilters :)

Nu nog koelvloeistof en bougies en luchtfilter.

Weet niet of kleppen geregeld moeten rond die mileage. Als ik kap open doe hoor ik wel iets tikken maar kan nog niet bepalen of dit van kleppen komt dan wel van inlaat (injectie?).

Verbruik is 8l/100km (1:12.5), vrij veel vind ik. Vraag mij af of lambdasensor mss niet vervangen moet worden ook.

Heb deze Nissan vooral gekocht omwille van eenvoud van onderhoud (geen distri-riem).

Mss out of topic, maar weet iemand ook welke koelvloeistof er best in kan rekening houdende met gebruikte metalen in koelsysteem ? Klassieke minerale met sillicaten of moderne met enkel organische inhibitoren?
Bij mijn Almera is de koelvloeistof-aflaatvijs op het blok conisch en met soort wit afdichtingsmiddel (sillicone?) afgedicht. Is dit de originele aflaatbout?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Dat is denk ik gedaan om tijdens de productie stevigheid in het dashbord te houden.

En dat de filters bij jou nog nooit vervangen zijn dat kon ik niet weten natuurlijk.

De kleppen hoef je niet te stellen alleen bij gas of overmatige geluidsproductie.

Je hoort inderdaad de injectoren goed tikken bij een Almera. Maar ik kan zo niet bepalen wat je hoort dus daar laat ik het dan maar bij.

Ik moet zeggen dat ik 1 op 12.5 niet gek vind hoor.

Zoals jij de aftapplug omschrijft is het m.i wel origineel.

En wat de koelvloeistof betreft: Ik moet dat toch echt even bekijken wat het nou precies is. Het komt van Nissan en eigenlijk lees ik dat etiket op dat vat nooit.

Succes Ton

philbond07 (0), 14 jaar geleden

Dank voor de info.

Ik laat kleppendeksel voorlopig liever zitten, vooral ivm problematiek met carterontluchting-afdichting enz.

Tja ik heb er ondertussen "Comma super coldmaster" ingedaan, was volgens winkel aangewezen voor mijn auto. Maar heb net even gekeken en blijkt dat dit eigenlijk een koelvloeistof is voor oudere (gietijzeren) blokken. Een beter produkt voor deze Nissan is iets op basis van het bekende BASF's Glysantin, met name "G30", met inhibitoren op organische basis en uitstekende alu-protectie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.