Primera P11 SR20De 135000 km (benzine, geen LPG) schokt bij het rijden in de file bij gasgeven. Dus bij 2000 toeren gas los, terug laten vallen tot 1500 toeren, heel klein beetje gas geeft een grote schok. Tevens is het stationair toerental (vooral met de airco aan) wat hoog, rond de 1400. Pas als de auto echt stilstaat zakt het toerental gelijk terug naar ca 900 toeren.
Gasklephuis heb ik gereinigd, stappenmotor gedemonteerd, niets aan te zien. Bij het uitlezen bij de dealer geen foutcodes gevonden.
Wie heeft een tip?
Alvast bedankt.
Groet,
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk bougies/ bougiekabels, op deellastheb je dan het meeste last.
Toch heb ik dat uitgesloten ivm het decelereren en acceleren. Bougies zijn 15000 km oud, kabels zijn goed (weerstand gemeten).
Bedankt,
Paul
Bekend probleem bij benzineauto's met een katalysator. Schokken wordt veroorzaakt doordat de brandstofinjectie wordt onderbroken bij gas los laten en weer wordt aangezet bij gas geven. De programmering bij een hele hoop merken is niet perfect waardoor schokken ontstaan. Helaas niets aan te doen.
Ik heb een soort gelijk probleem beschreven bij particulieren.
Daar kreeg ik bij de dealer ook het antwoord van dat er weinig tot niets aan te doen is.
daar mijn auto ook nog op gas rijd is het vaak nog wat sterker te voelen.
Dit schokkerige rij gedrag is er langzaam aan ingekomen, dus moet het toch ook op te lossen zijn?
Er zijn bij mijn nog geen onderdelen vervangen, alleen gereinigd.
Een injectie specialist gebeld en deze verdenkt de lambdasonde.
Gezien de kilometerstand kwam dit wel vaker voor.
De mijne heeft 128.00 gelopen.
Maar zomaar wat vervangen vind ik toch ook een beetje zonde.
Onderdelen zijn tegenwoordig niet goedkoop.
De injectie specialist zei dat de lambdasonde naarmate hij ouder word trager gaat reageren, met soms het genoemde effect.
Maar er is niet zomaar een pasklare oplossing voor zei hij.
Maar ik vind het behoorlijk irritant, dat nerveuze rijgedrag.
Ik heb het zowel op benzine als op gas.
19 jaar
over die bougies heb ik nog een vraag.
normaal zitten er in een SR20 motor platina bougies en die worden vervangen om de 90.000 km de oorzaak? sinds de bougies vervangen zijn?
meest gebruikte nummer (op de doos) 22401-1P116 (denk 25¤ stuk)
het nummer dat op de bougie zelf staat weet ik niet van buiten kan het wel eens opzoeken
verkeerde bougies kunnen soms rare gevolgen hebben
mario
19 jaar
Volgens mij zitten er geen platina bougies in.
volgens het boekje zouden er ngk bougies in moeten zitten.
Nu heb ik wel gehoord dat als je op gas rijd je er beter ngk Bougies in kunt zetten.
Waarom dit zo is weet ik ook niet.
Mijn auto is bij een universele garage in onderhoud.
Deze houden zich terecht denk ik aan het instructie boekje.
Maar inderdaad kunnen bougies de meest vreemde storingen geven.
Ze zijn bij de beurten gewoon vervangen en dat gaf geen verschil.
Wel lees ik steeds meer dat deze autos wel meer last hebben van dit probleem.
Het schijnt ook te maken te hebben met de emissienorm en dat daardoor sommige autos meer last hebben van schokkerig rijgedrag.
Een injectie specialist zegt dat dit vaak een samenspel is van allerlei factoren, waaronder slijtage of een klein beetje valse lucht of een lambdasonde die naarmate die ouder word trager gaat reageren.
Of inderdaad bougies.
En bij het rijden op gas is de elektroden afstand ook nog van belang.
Er is niet zomaar een pasklare oplossing voor.
Daarom hoop ik dat iemand misschien de goede tip heeft.
Want lukraak wat vervangen vind ik ook zonde.
autorijden is al duur genoeg.
Dat is ook het dilemma bij de garage, je kunt een hoop kosten maken en nog niet van het probleem af zijn.
Het is voor de rest een hele fijne auto, alleen dit doet een beetje afbreuk daaraan.
19 jaar
die nummer die ik opgeef is een ngk bougie nissan gebruikt voor 99% altijd een ngk bougie. een bougie uitdraaien en controleren is nu niet veel werk om te kijken of het de juiste bougie is
heb ooit een primera van een klant gehad die nog maar 15000km had in het totaal en de klant kloeg er al van. andere bougies en het was opgelost (werk zelf bij nissan).
gr mario
19 jaar
In ieder geval is mijn Nissan dealeronderhouden (ex lease) dus ik mag hopen dat er de juiste bougies in zitten. Overigens is het volgens mij geen ontstekingsprobleem maar puur een regelkwestie van het motormanagement. Zonder de airco aan is mijn primera vrijwel schokvrij, met a/c aan is het niet mogelijk om 1500 toeren in 1 te rijden want dan schokt hij verschrikkelijk.
Ja Paul dat herken ik wel dat doet die van mij ook behoorlijk.
Het zal dan waarschijnlijk wel een motormanagement afregeling zijn.
Die zal bij de een of de andere auto misschien wat gunstiger liggen.
Ik merk wel dat garages er liever niet aankomen, of ze zeggen dat het wel meevalt.
De dealer maakt het gasklephuis schoon en daar laten ze het meestal wel bij.
Het lijkt er wel op dat als het een beetje moeilijk word, dat er dan al snel gezegd word dat er niks aan te doen is.
of het hoort bij de auto.
Er zijn meer merken die hier last van hebben.
Daar hoor je dezelfde antwoorden.
Ik zal de garage bij de volgende beurt in ieder geval op de bougies wijzen, de juiste bougies monteren.
En als je je er erg aan ergert zou ik toch ook eens aan de stappenmotor en of de lambdasonde denken.
Het moet volgens mij ook minder schokkerig kunnen.
19 jaar
Je leert er wel mee rijden. als hij in de 1e begint te stoten, even koppeling in, gas bij en koppeling weer los en dan is het over. Of hem in de file met koppeling in even laten terugzakken.
Elke auto heeft wel een minpuntje.
Weet iemand overigens of je bij dit motortype de EGR ongestraft kunt afdoppen? Dit veroorzaakt ook wel eens problemen van deze aard.
Na controle vandaag kon ik het schokken oproepen door in neutraal de motor 1900 toeren te laten draaien. Constant 1900 was niet mogelijk, motor ging zagen tussen de 1500 en de 2000 toeren. EGR afgekoppeld, geen verbetering.
Even de stappenmotor op het gasklephuis iets versteld en de motor schokt nauwelijks meer! Nu kan ik in de 1e versnelling gewoon constant met 2000 toeren draaien zonder bang te zijn dat er een achterligger inrijdt bij een schok!
Verder met rijden geen verschil. Ook stationair loopt hij als voorheen.
Groeten,
Paul
Kan iemand mij ook helpen? Ik heb een estate uit 98 2.0 met een vialle lpi systeem. Bij het optrekken en bij korte afstanden merk je duidelijk dat hij schokt en tot de 140 rijd hij niet echt lekker, heb ook het idee dat je het op hoge snelheid wat in het pedaal voelt. Nu heb ik de bougies vervangen (bosch) maar dat helpt niets hij doet het zowel als op gas als op benzine.
17 jaar
De originele bougies plaatsen.
Tegenwoordig kun je ook gas bougies kopen via internet.
Met die gasbougies pakt tie beter op in de lage toerentallen.
Ze zitten er bij mij ook in.
Wat je ook kunt doen is de acc klep laten reinigen en in de basisstand laten zetten, heeft bij mij goed geholpen.
Dat is die klep die op het gasklephuis zit met een zwarte stelschroef, dit is de luchtomloop van het stationnair.
Bij mij is het schokken een heel stuk minder.
En gasklephuis laten reinigen.
17 jaar
ik heb ook zoiets gehad.
gewoon de orginele bougies erin ngk en daar loopt ie beter op dan de bosch bougies.
ik heb het luchtfilter vervangen en nu loopt ie perfect, zelfs niet meer stotteren.
alleen het verbruik is nogal hoog 1 op 9 vindt ik nogal veel?
wat zou daar aan te doen zijn.
lpi vialle 1.8 16 v
17 jaar
Als je stappenmotor niet vervuild is of goed is, wil niet zeggen dat deze geen problemen geeft.
Heb zelf problemen gehad met de stappenmotorsensor welke het niet goed deed. Zelfde klachten, ander probleem dan wat meeste beschrijven!
Groetn
16 jaar
Gekopieerd van NPOC.co.uk:
Checking correct operation of the TPS sensor:
If you are suffering drivability issues at low speed, it is worth checking that the TPS (Throttle Position) sensor is working correctly. The TPS sensor basically tells the ECU how far the throttle is open (how far the accelerator is pressed down) so that it knows how much fuel to inject. What can happen is that the sensor can move over time, so that it sends the wrong information to the ECU, and usually results in the vehicle "jerking" on and off throttle at very low speed. Checking that the unit is correctly positioned and working properly is easy - the only tool you will need is a digital voltmeter. The test method is described below:
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n104/...[/img]
A = Throttle cam, B = Wiring connector, C = TPS sensor (partly hidden)
1) Switch on the ignition, but don't start the engine.
2) Open the bonnet and locate the TPS sensor wiring connector. This is the brown plug behind the throttle cam, on the cabin side of the throttle body.
3) Set the voltmeter for DC voltage, and insert the probes into the top two wires on the wiring connector.
4) With the throttle in the idle position, you should get a reading of about 0.5 volts
5) If this is not the case, loosen the two bolts holding the TPS sensor in place, and twist round until you get the correct voltage reading.
6) Rotate the throttle cam and the voltage level should increase in proportion to the opening of the throttle.
7) When you twist the throttle cam as far as it will go (full throttle), you should get a reading a little over 4 volts.
Werkt bij mij. Het is er nog wel maar veel minder. Voordat je dit doet wel ff zorgen dat je gaskabel goed op spanning is (geen speling heeft aka directe gasrespons bij intrappen pedaal).
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar