Nissan Primera: startprobleem primera diesel

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0td

Wie kan mij helpen?

Mijn Primera diesel start slecht. Dat betekent ongeveer 40 seconde starten alvorens de motor aanslaat. Als de motor start ontstaat er een dikke blauwe rookpluim. Een keer gestart loopt de motor prima, regelmatig en voldoende kracht. Dit probleem is onafhankelijk van de buitentemperatuur. Ook wanneer het buiten veel warmer is is de koude start slecht. Starten als de motor warm is geeft geen probleem.

Kort geleden is er na een storing een nieuwe bovenste dode punt sensor ingezet, de distributieriem is kort geleden vervangen en gloeipluggen zijn vernieuwd. Diagnose bij dealer heeft niets opgeleverd. De auto heeft 215.000 km gelopen en buiten het startprobleem echt een prima auto. Ik zou graag het startprobleem oplossen, zeker ook om de vieze blauwe walm als de motor uiteindelijk start.

Alvast bedankt voor een goed advies!

primera

Geplaatst door primera (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je al gecontroleerd of hij ook effectief gloeit?
Is de dealer zeker dat de distributietiming goed is?

primera (0), 16 jaar geleden

Volgens monteur is distributietiming goed. (vorige maand is er een nieuwe distributie ingezet en is alles gecontroleerd. Het startprobleem is ouder)Ook gloeipluggen zouden goed zijn. Ik twijfel echter zelf ook wel of het voorgloeien effectief is. Wanneer de motor een paaar slagen rond is geweest, zie je dat de uitlaat begint te roken. Na nog ongeveer 20 sec. doorstarten slaat de motor aan terwjl de uitlaat een flinke wolk zwarte rook geeft. Wanneer de motor loopt is dat ook direct goed. Loopt mooi regelmatig en vieze rook stopt ook direct.
Hoe kan ik controleren of hij inderdaad effectief gloeit?

Hendrik4290 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je kan eerst eens controleren of er spanning op de gloeistiften komt tijdens het gloeien. Als je een amperemeter hebt kan je de individuele gloeiers via de amperemeter voeden. Elke gloeier moet ongeveer 10A trekken. Nog beter is bij twijfelgeval de gloeiers er uit draaien on rechtstreeks op de accu aansluiten. Let erop dat vooral het puntje moet gloeien anders zijn ze kapot.

primera (0), 16 jaar geleden

Dankje wel voor je reactie. Wanneer ik even tijd heb zal ik je advies uitvoeren! Reactie volgt.

primera (0), 16 jaar geleden

Het hele voorgloeisysteem is inmiddels gecontroleerd en alles werkt zoals het hoort! Ondanks dat hij blijkbaar wel goed voorgloeit start de motor slecht bij een koude start. Wie heeft er nog een idee?

Nissanwielmonteur (0) PRO, 16 jaar geleden

Controleer eens of de brandstof niet terug zakt. Voor het starten eerst op de handpomp van het brandstoffilter drukken totdat deze hard aanvoelt.

Succes

primera (0), 16 jaar geleden

Nissanwielmonteur: bedankt voor je advies. Ik heb afgelopen week een paar keer geprobeerd of het gebruik van de handpomp iets veranderde aan het starten. Helaas niet, pomp voelt ook direct al hard aan. Geen resultaat. Symptonen blijven gelijk: koude start is moeizaam maar wel altijd zo dat de motor uiteindelijk wel start. Wanneer de motor loopt, verder geen problemen.

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

Accu aan het eind van de levensduur?? Probeer eens met een hulpaccu / starthulp te starten, voornamelijk om het starttoerental niet te ver terug te laten vallen.

primera (0), 16 jaar geleden

Ook al geprobeerd! De startaccu van mijn boot (tijdens de winterstalling opgeslagen in de garage) hielp wel het toerental iets te verhogen, maar het starten was net als anders lastig. Zouden de verstuivers oorzaak kunnen zijn? En zijn die eenvoudig te testen? Gloeipluggen, luchtmassasensor en bovenste dodepunt sensor zijn allemaal gecontroleerd of vervangen. Compressie is goed. Motor loopt regelmatig en verbruikt geen olie. Een "algemeen "overzicht wat ik vond op internet geeft ook aan dat een vertraagde start mogelijk het gevolg kan zijn van problemen met de verstuivers. Wie heeft ervaring hiermee? Graag je tips en reactie!

MarkV (0), 16 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem met een almera diesel. Alles is inmiddels vervangen. Gloeiers, Verstuivers, Brandstofpomp, Luchtmassameter, ga zo maar door. Ook EGR is afgedopt. Het vervangen van de brandstofpomp gaf nog het meesten resultaat. Als die eenmaal start, blijft ie dan moeiteloos draaien of blijft ie maar moeizaam op toeren?? Is de rook zwart of blauw/grijs??

mark7253 (0) PRO, 16 jaar geleden

zal het toch in de pomp moeten gaan zoeken vrees ik. of de vrstuiver met het kabeltje eraan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.