Graag even geduld met het lange verhaal.
Twee weken geleden heb ik een Primera 2,0TD GX 1998 (diesel) gekocht. Staat 206000km op de teller, op de motor staat distrib.riem vervangen 170000km.
1) Koud starten gaat in een seconde, HEEL MOOI. Maar warm starten duurt 10 seconden met een wolk van rook. 2) Rijdt goed tot de snelheid van 110km/u. Maar als die 120km/u rijdt, gaat hij stoteren en heel even inhouden. Een week geleden ging de distributieriem (pompriem) op de snelweg stuk, een paar tanden zijn weggegaan. De distributieriem is bij een garage vervangen, ik heb een vraagteken op hun kwaliteit.
De problemen van stotteren bij 120km/u en het late warm starten zijn zoals eerder gebleven. De Nissan dealer heeft het onderzocht en zei dat het oorzaak van de dieselpomp. Volgens hem een bekend probleem. Iets in de pomp moet gerepareerd worden en kost tussen 800 en 900 euro. Hij zei ook dat de kapotte dist.riem niet origineel is, en daarom ging hij snel kapot.
Hij gaf mij de test van de computer waarin staat als volgt: System engine. Self-diag results. DTC RESULTS F/INJ TIMG F/B, TIME 3.
Mijn vragen zijn:
Is het echt de pomp of de timing van de distributieriem? Gezien dat mijn vertrouwen in de garage niet hoog is en de oude dist.riem ook niet origineel is.
Is er een goedkopere reperatie mogelijk, indien de pomp de oorzaak is?
Hebben beide problemen dezelfde oorzaak?
Zou de pomp kunnen leiden dat de distributieriem kapot gaat?
Ik rij momenteel niet harder dan 110km/u. Maar wat zou gebeuren als ik toch 120km/u rijd? Gaat dan iest kapot?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan brandstof filter verstopt zijn even eraf schroeven en kijken of het filtermatriaal boven tegen aan gezogen zit normaal zit +_1 cm van boven kan ook pomptiming zijn dat ng is maar pompriem is net vervangen en staan strepen op dus kan normaal niet fout een staan tekens op pomp en nokkenas maar kan ook pomp of bedrading van pomp naar ecm zijn dus eerst de makkelijke dingen contr. en als laatste de pomp
Hallo,
Ik zag je verhaal en mijn oog viel op de vermelde storingscode. Is valse lucht niet de boosdoener????? Heb dat ook gehad met een Tino. Valse lucht in de pomp, vervroegingstimerzuiger gaat liggen klapperen (en de pomp is het hoekje om). Pomp gedemonteerd en laten testen. Kapot, nieuwe erop en toen nog het geluid. Daarna het complete filterhuis vervangen en de auto liep weer als nieuw.
Beste Mark7253 en Nissanwielmonteur, Dank je wel. Kan de pomptiming niet makkelijk gecorrigeerd worden, en kan de valse lucht uit de pomp makkelijk ontluchten, of niet? als het weer goed is, is de pomp dus niet beschadigd? testen van de pomp heeft ook de dealer voorgestel, hij zei dat dat kan alleen in Gouda gedaan worden, daarom zal het veel kosten. Ik snap niet wat het geluid is, en waarom filterhuis vervangen?
Trouwens, hoe gevaarlijk als ik zo blijven rijden? De dealer zei dat hij iemand kent die al twee jaar rijdt met hetzelfde probleem. Is dat echt? en wat de gevolgen voor de motor kunnen zijn?
16 jaar
Hallo,
Zoals de naam al zegt: Valse lucht, is lucht die er niet hoort. Dat komt ergens binnen (waarschijnlijk via het brandstoffilterhuis, daar zit zo'n handpomp knop op). Dat laat zich dus niet ontluchten. Daarom heb ik dus toen ook het luchtfilterhuis vervangen. Wat jou dealer je zegt daar kan ik geen antwoord op geven en dat wil ik ook niet doen. Dat zijn zijn woorden en die beaam of bestrijd ik niet. Of het gevaarlijk is??????? Misschien voor je portemonee. Denk je eens in, stel je rijd 120 op de linkse baan op de snelweg en de motor stopt er opeens mee dan zou ik persoonlijk even peentjes zweten. Ik zeg ook niet dat mijn oplossing de juiste is, ik vertel alleen wat ik eens meegemaakt heb aan de hand van je verhaal en de opgegeven storingscode.
Ton
Beste Ton,
Ik waardeer echt je advies en je inspanning me te helpen. Je ervaring en die van de anderen zijn waardevol. Ik zie ook dat je, Mark en de dealer dezelfde conclusie gevonden hebben. Dat geeft vertrouwen niet alleen in het bepalen van het probleem, maar ook in jullie kennis. Daarom heb ik verder gevraagd over de mogelijke goedkope handeling en de gevolgen van niets doen.
Ik heb nog een vraag over de valse lucht in de pomp: ALS ER GEEN NIEUWE VALSE LUCHT BINNEN KOMT, hoe kunnen we de valse lucht in de pomp ontluchten? m.a.w. gaat die valse lucht weg via de motor, of via ontluchting van de brandstoffilterhuis of moet dat via ergens op de pomp ontluchten?
b.v. mijn dank en waardering,
Mahmoud
16 jaar
Hallo,
Als je een valse lucht lekkage verholpen hebt dan zal het beetje valse lucht wat na de reparatieplaats zit vanzelf via de brandstofpomp weggaan
kjik nou eerst naar de filter of schroef er een nieuwe op bij twijfel en kijk dan distr. timing en pomp timing en als je twijfelt aan brandstoffilterhuis dan maak je een fles met diesel rechtstreeks op de pomp dan kan je dat uitsluiten
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar