Nissan X-Trail 2006: Verlies koelvloeistof

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: QR20, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Verlies van koelvloeistof maar geen witte rook geen sludge onder de dop en geen lekkage naar buiten.
Wel af en toe slecht stationair lopen (op drie poten).
Vermoed koppakking of gescheurde kop.
Zou het nog wat anders kunnen zijn?

jeroen.1972

Geplaatst door jeroen.1972 (55) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan X-Trail? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Theo Sparenburg (10), 9 maanden geleden

Even (laten) testen op lekke koppakking.



vr.gr. Theo

jeroen.1972 (55), 9 maanden geleden

Getest en uitslag lijkt duidelijk

jeroen.1972 (55), 9 maanden geleden

Kop gedemonteerd en oorzaak erg duidelijk pakking defect.
Ook de thermostaat in de kop bleek defect. Alles gereinigd kop en blok met een goede rei gecheckt op vlakheid.
Allen onderdelen besteld zodra dit binnen is ga ik alles weer monteren .
Zodra het klaar is zal ik het resultaat vermelden

jeroen.1972 (55), 9 maanden geleden

Nieuwe koppakking gemonteerd was a hell of a job maar is gelukt gelijk waarschijnlijk de oorzaak gevonden thermostaat was defect deze ook beide vervangen en gelijk ook maar de radiateur de oude zag er niet zo top meer uit. Loopt weer als een zonnetje .ook lektest gedaan lijkt goed zie foto

.
    Beste Jeroen,
    Ik snap dat ik wat laat reageer op dit onderwerp, maar ik loop tegen dezelfde reparatie aan ben ik bang. Auto is lang bij een garage geweest. De auto verliest veel koelvloeistof, maar heeft geen witte rook, geen sludge, en (volgens de garage) geen drukverlies in het watersysteem. Ik constateerde dat wel. Ze zijn begonnen aan de koppakking en toen kwamen ze een oude water lekkage tegen. Waterpomp, en thermostaten vervangen. Geen resultaat. Nu moet het haast de koppakking zijn. Is er nogiets dat ik kan doen om dit zeker te weten. De garage gaat mij behoorlijk veel geld kosten. Jij geeft aan een hell of a job, dat gaan ze bij de garage ook vinden dien ik dan. Waar zat het meeste tijd in? - jochgem (0), 6 maanden geleden
    Het is met een simpel testsetje te checken of er uitlaatgassen in je koel vloeistof komen. Misschien heeft de garage dat ook al wel gedaan . Gaat het ook om een x trail met 2 liter motor? Je moet dan veel uit elkaar hebben distributietandwielen Moeten los de nokkenassen eruit dynamo demonteren inlaat en uitlaatspruitstuk eraf thermostaat huis eraf en dan de kop lossen. Na demontage checken of hij vlak is zo ja dan nieuwe pakking ertussen en met nieuwe bouten monteren . Was veel werk maar zou het zo weer doen. Succes - jeroen.1972 (55), 6 maanden geleden
    Bedankt voor je reactie. Ik ga het laten doen. Ik zou het kunnen maar het ontbreekt mij aan ruimte en tijd eigenlijk. Weet jij hoeveel uren je erin hebt zitten? Ik heb wel bubbels in het water, maar geen uitlaat test gedaan. Het kan bijna niets anders zijn. Echter heb ik nooit hoge temperaturen gezien ofzo. Best wel raar. Nu verbruikt tie veel water. Maar waar het blijft…. - jochgem (0), 6 maanden geleden
    Ik had ook nooit hoge temperaturen gehad is heel vreemd wel bubbels in het expansietankje en dat kan alleen met een lek.. een test setje kost bijna niks geloof 18 euro en is makkelijk zelf te doen . Ik ben er in totaal 15 uur mee bezig geweest maar heb ook motorsteunen uitlaatdelen radiateur en thermostaten vervangen. Ze gaven me bij de garage 12 uur op ongeveer.
    Ik hoefde de kop niet te vlakken kop en blok waren vlak .
    Succes - jeroen.1972 (55), 6 maanden geleden

jochgem (0), 6 maanden geleden

Bedankt voor het succes wensen. Wil jij het niet doen;)? Volgens de garage is het gedeelte distributie ketting het lastigste

    Dat gedeelte vond ik meevallen ik heb de nokkenas tandwielen los gemaakt van de nokkenassen en met tyraps aan de distributiekap gehangen zo blijft hij op tijd staan en hoeft niet de hele kap er af wel even de spanner van spanning halen . Scheelt een paar uur werk . Ik vind het leuk om te doen maar het ontbreekt me aan tijd voor dit soort klussen . Laat even weten of het gelukt is ( als je in de buurt woont kan ik wel voor je testen ik heb de set daarvoor en dat duurt maar een minuut of 10) - jeroen.1972 (55), 6 maanden geleden

jochgem (0), 6 maanden geleden

Waar woon je?

jochgem (0), 4 maanden geleden

Hij lijkt weer goed te rijden, al klinkt de motor toch een beetje anders denk ik....
Lijkt ook wat hoog stationair te lopen. kan ik daar iets aan doen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.