auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Nissan Primera: zware brom/resonantie bij 3100 RPM

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: SR20De

Ik heb sinds een week deze wagen.
Wat mij opvalt is dat bij mijn nissan primera P11 er een iritante zware brom te horen bij die begint bij 3000 rpm en weer weg is bij 3200 rpm.
Het geluid is aanwezig ongeacht de stand van het gaspedaal (zowel los als vol gas en tussenin), danwel in elke versnelling hoorbaar.
Op zich niet erg, ware dat je precies in dat toerengebied zit als je 120 rijd. Het geluid valt echt erg op, daarboven of eronder hoor je de motor bijna niet draaien.

Is dit een normaal verschijnsel bij deze primera's of is er iets mis?

De uitklaat is in ieder geval niet lek, deze is ongeveer 1 jaar oud (originele uitlaat bij nisssan dealer vervangen), en ik heb geen lekkage kunnen vinden.

Geplaatst door

ofstone (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zou natuurlijk een hitteschild van de uitlaat ergens tegenaan kunnen rammelen

Bartuz 0

15 jaar

Kijk maar eens naar de bodem van het luchtfilterhuis. Die zit op rubbers en kan iets bewegen.

De hitteschilden had ik ook al eerder gecontroleerd, maar het geluid klinkt zwaarder, niet als een rammel. Het is alsof je een sportluchtfilter hebt, en dan vol gas geeft, alleen hoor je bij mij het geluid zelfs als je geen gas geeft, alleen het toerental lijkt verantwoordelijk te zijn voor het geluid.

@nissanwielmonteur, hoort dat luchtfilterhuis te kunnen bewegen, of moet het juist vast zitten. En is het dus het luchtfilterhuis wat het geluid veroorzaakt?
Het klinkt in ieder geval wel logisch dat het daar iets mee te maken heeft. Wat is er aan te doen?

ofstone 0

15 jaar

Het luchtfilterhuis zit met rubbers gemonteerd. Door de rubbers steekt een boutje. Ik heb zelf al een goed resultaat gehad door onder het filterhuis een stuk schuimrubber te plaatsen.

Dat is een goede tip, ik ga het een dezer dagen eens proberen,

ofstone 0

15 jaar

Vanochtend heb ik even die luchtbak losgemaakt, en heb geen afwijkingen gevonden. Ik heb een stevig stuk steenwol eronder geplaatst(ik kon geen rubber vinden) en het geluid is wel wat minder geworden, maar het is zeker niet weg.
Heeft het misschien met die resonantiekamers te maken? Nu heb ik wel ergens gelezen dat je daar niets aan mag veranderen, omdat de resonantie bij een bepaald toerental een dipje in het motorvermogen compenseerd of zoiets.

Ik zal er mee moeten leven denk ik, ofwel 110 of 130 rijden, dan hoor je die brom niet. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Nu zag ik wel dat het er op lijkt dat het koelvloeistof niveau in het tankje langzaam lijkt te zakken (ongeveer 1 cm op 500 KM). Komt een lekke koppakking veel voor bij deze primera's of zijn er behalve de waterpomp/radiator nog andere bekende plaatsen waar hij kan verliezen.
Auto heeft 125000 gelopen.dus lijkt me erg vroeg voor een lekke kop. Bovendien is de auto gereden door een ouder stel en netjes bij de dealer in onderhoud geweest, dus echt afgeracht/misbruikt zal hij niet zijn.

ofstone 0

15 jaar

Geachte Ofstone,


Ik heb nu een paar maanden een p11 diesel 2001, maar mij viel ook de resonantie op, tussen de 105 en 120 teller.
Ik heb lang een p10 diesel gehad, en die was veel stiller, daar hoorde je alleen de uitlaat iets grommen.
Kan ook eens kijken naar die luchtfilterbak, maar die is hetzelfde gebleven bij de p10-p11. Nieuw is inderdaad de resonantieruimte....ruimte voor experimenteren.

wiemer

wiemer 0

15 jaar

Nu is die van mij wel een benzine, dus ik vermoed dat het niet te vergelijken is, maar het zou met hetzelfde te maken kunnen hebben. Het is wel zo dat het ook anderen opvalt als die meerijden.

Het heeft ook een voordeel, je gaan vanzelf niet te hard rijden, want dan wordt het irritant, maar als je eenmaal boven de 130 rijd, hoor je de motor een stuk minder en rijd je zo 160.

Oja de koelvloeistof is sindsdien niet meer gedaald, het zal wel zo geleken hebben. Ik heb nu iedere keergekeken als de motor minstens 12 uur uit heeft gestaan, en op exact dezelfde plaats geparkeerd staat. Een klein beetje scheef geeft al een heel ander beeld van de hoeveelheid koelvloeistof in het tankje..

ofstone 0

15 jaar

Die resonantie komt die niet gewoon van de banden af?.
Ik heb zelf 6 jaar met een 2.0 gereden maar was een uiterst stille en strakke auto.
Er zitten toch niet van die prutbanden onder?.
Hij is bij mij weggegaan bij 250.000km,maar was een zeer betrouwbare auto.
Bij mij zijn wel de armpjes vervangen die je kunt zien als je in de wielkasten kijkt boven het wiel.
Bij dwars richels hoorde je ze bonken, niet bij grote oneffenheden.
Er is geen motorrubber wat kapot is?.

primera p11 0

15 jaar

Nee het ligt niet aan de banden, daar het geluid in iedere versnelling bij dat toerental hoorbaar is. Het is er ook als je geen gas geeft bij dat toerental, maar wordt wel wat harder als je gas geeft.
Maar ik moet het ook niet overdrijven, ik heb al in auto's gereden die beduidend meer herrie produceerden. Maar het valt gewoon echt op als je tussen de 3000 en 3200 toeren zit de motor duidelijk meer bromt dan daarboven of daaronder.
Maar als jij dat zo niet ervaren hebt, dan lijkt er toch een afwijking te zijn, maar wat? Kan een motorrubber dat veroorzaken?

ofstone 0

15 jaar

Dat kan een motorrubber veroorzaken.
Is het weg op het moment dat je de koppeling intrapt?.
Is de uitlaat nog origineel?.
Of is de laatste pot ook een keer vervangen.

primera p11 0

15 jaar

Het geluid verdwijnt als je de koppeling in trapt, omdat het toerental dan veranderd, maar als je dan met ingetrapte koppeling gas geeft tot het juiste toerental hoor je de brom weer.
De uitlaat is van voor naar achter (op de kat na) 2 jaar geleden vervangen bij de nissan dealer zelf. Ik neem aan origineel dus. maar de auto was toen niet van mij, dus 100% zeker weten doe ik het niet.
Ik vermijd nu gewoon dat toerental gewoon maar, of de radio wat harder, dan is het niet irritant, maar ik zou toch wel willen weten wat het veroorzaakt.
Het vereemde is overigens dat als je bij de geopnde motorkap luisterd, je het geluid ook wel hoort, maar niet zo sterk. Het is dus echt iets wat in resonantie gaat en je vooral dus in de auto hoort.
Over een paar daagjes ga ik ermee op vakantie met de sleurhut, dus als het echt niet goed is, dan zullen we het dan wel merken.

ofstone 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.