Opel Omega: 12 Volt aansluiting in wagen.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: Y22DTH

Hallo,


In mijn Omega zijn 2 aansluitingen in de auto met een spanning van 12V. Nu heb ik mezelf een omvormer gekocht met een uitgangsspanning van 230V 50Hz. Het probleem is dat die omvormer een vermogen vraagt van 150W maximum en mijn aansluitingen in de wagen kunnen maar 120W geven. Ik heb hem getest met het idee dat alles voorzien is van een zekering, maar hij kan geen 230V leveren.

Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Rechtstreekse aftakking maken op de batterij met bijkomende zekering?

Alvast bedankt,
Jeroen

Jerre84

Geplaatst door Jerre84 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Grote gebruikers rechtstreeks aan de accu met direct bij de accu een dubbele zekering dus zowel in de + als - een zekering.

Bij het inschakelen van een inverter loopt er zowiezo even een piekstroom.

Cor

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Cor,
Waarom eigenlijk een dubbele zekering? (ook in de min).

@Jeroen: inderdaad rechtstreeks op de accu aansluiten eventueel via een relais gestuurd door het contactslot of de dynamo zodat de omvormer alleen aan kan staan als de motor draait.

Gr.
Paul

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit soort verbruikers heeft stevige aansluitdraden, bij een eventueele kortsluiting van een plusdraad via de - draad van dit apparaat ontstaan dan grote stromen met kans op brand.

Zit ook in de - een zekering bij de accu dan piept deze er eerst uit.

Bij mijn veel stroom gebruikende radio amateur zenders zit er standaard in de plus en min een zekering in het aansluitsnoer welke op de accu gemonteerd word voor de voeding.

Cor

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ha Cor,

Ik ben er nog niet helemaal uit. Is die zekering in de min bij radiozendapparatuur niet bedoeld vanwege de chassisaansluiting van de antenne? Om hoge zwerfstromen te blokkeren als de andere massakabels in de auto slecht zijn?


73,
voormalig PE2PSR

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ook voor dat doeleinde is deze zekering, zeker in de tijd of met auto's waarvan de massa verbindingen in de carosserie niet echt weerstandsloos zijn of heel laagohmig, denk ook aan bijvoorbeeld de massa die een autoradio weg wil halen via de antenne aansluiting.

De accu is in de auto de plaats om electrische verbruikers aan te sluiten, zeker bij veel vermogen verbruikende apparatuur met 10 Amp of meer.
In dit geval zal door de weerstand die je hebt via een andere weg, lees carosserie, een potentiaal verschil ontstaan tussen de echte min van de accu en de min van het vermogen gebruikende apparaat.

Met een weerstand van 0.2 Ohm welke zo maar is te zien is het spannings verschil U = I maal de R, 10 ampere maal 0.2 Ohm en dus 1 volt.


Dat betekent dat de massa van het apparaat dus 1 volt boven de - van de accu zweeft, en dit zwerfstromen gaat veroorzaken, ik wil niet eens denken over de 300 tot 1000 watt versterkers..

Buiten dat het aparaat dus minder spanning krijgt, immers 13.2 volt aan de + en + 1 volt ten opzichte van de werkelijke massa is een echte voedingsspanning van slechts 12.2 volt.

Met de huidige auto's, barstensvol met electronica zittend, geven deze zwerfstromen en potentiaalverschillen de meest vreemde problemen.

Dus, een goede massa, schoon en beschermd tegen corrosie bij de plaats van de accu, welke tevens als condensator dient en te hoge spanningsverschillen vereffend.

De plus daar dan ook weghalen, denk om de doorvoer bij het brandschot, goed isoleren met rubber tule etc, zekeringen meteen bij de aansluiting bij de accu.

En niet bezuinigen op de dikte van de aansluit draden....

Succes

PA5COR

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi Cor,

Toch ben ik er nog niet helemaal uit. Waarom een zekering in de min van de omvormer? Ik ga er vanuit dat de omvormer zelf geen verbinding met massa heeft en dat de pluskabels waar hij langs loopt gezekerd zijn.

En een extra zekering in de min is toch ook al weer gauw zo'n 0,3V verlies bij 15A.


Gr.
Paul

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De omvormer is aan de ene kant aangesloten op de plus en min van het 12 vlt boordnet.
De andere kant levert dan de geinverteerde 230 volt.

De plus kabels waar de mindraad van je omvormer langs loopt kunnen best zwaarder zijn als de 10 tot 15 ampere die je omvormer trekt, b.v. 50 ampere plus kabels, als dus je mindraad van de omvormer in contact komt met deze draad zal de weerstand van je dunnere mindraad eerst voorkomen dat de grotere zekering in die 50 ampere lijn eruit gaat, onderstussen loopt er wel 50 ampere maal 12 volt door je dunnere min kabel met meer weerstand, = 600 watt, daardoor smelt ook de ommanteling en kan nog meer sluiting veroorzaken en/of brand.
Een goede zekeringhouder berekend op een stevige stroom en een zekering berekend op de piek amperage zal minder weerstand geven als de 0.3 Ohm, zeker als je de zekeringhouders gebruikt die de Hi-Fi jongens monteren voor hun apparatuur.

Met deze hoge stromen is een goed contact en goede materiaalkeus en genoeg koper met weinig weerstand een must.
Met de zelfbouw voedingen tot 120 Ampere die ik heb gemaakt werdt dat wel duidelijk, en in de auto kunnen startstromen oplopen tot meerdere 100en Amperes, mijn bus heeft als startmotor 2 kilowatt nodig op 12 volt....

Je kan ook een automaat nemen als zekering in de auto, nog minder spanningsval, en ook weer te resetten.

73,
Cor

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ha Cor,

Ik snap jouw redenering, maar dan zouden ALLE minkabels toch ook gezekerd moeten zijn? Kijk naar de kabelbomen in de auto. Vaak zit er een niet gezekerde mindraad bij, bijvoorbeeld de centrale massaknoop van het dashboard.
In mijn ogen is de zekering in de minkabel niet nodig wanneer de minkabel van de omvormer netjes naar de carrosserie loopt of rechtstreeks naar de min van de accu waarbij de kabelloop netjes is en de kabel vastzit met tyraps.

Enne, grote stromen, dan begint het te leven he?

Gr.
Paul

Jerre84 (0), 17 jaar geleden

Eenvoudig voor mij, rechtstreeks vanaf de batterij, met zowel op de + als op de - draad een zekering.

Welke zekering zou je in dit geval plaatsen, en welke kabeldikte?
Ik dacht aan 150W / 12V = 12.5 A. en een kabeldikte van 2.5mm² ?

Hoe krijg ik die kabel dan in de auto binnen? In auto's zelf vind ik niet zo mijn weg, ik was al blij dat ik mijn radio heb kunnen vervangen :D


Alvast bedankt.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je onder je dashboard kijkt zie je soms rubberen doppen in het schutboard, niet altijd, maar deze zijn bestemd om niet gebruikte doorgangen af te dichten waardoor eventueel een kabel(bundel) kan met uiteraard een passende rubberen ring om de kabels te beschermen tegen doorschuren.

Wat betreft de zekering in de min, het is je eigen keus, bij het aanleggen van de electrische installatie van de auto heeft de fabrikant wel degelijk alle stroomrichtingen in de gaten gehouden.

Nu bouw je er een extra apparat bij, waar de fabrikant geen rekening mee heeft gehouden in de aanleg van de installatie van het boordnet.

Ik pas de zekering wel toe bij mijn amateurzenders, 15 ampere is geen uitzondering daar, met de FT 100 op de korte golf is dat 22 Ampere.

Lees nog maar eens het stukje over eventueele sluiting massadraad andere plus draad.
Ik ga er altijd vcan uit dat als je met nieuwe bedrading en apparatuurinbouw bezig gaat zowiezo de bedrading kiest die erbij hoort en netjes wegwerkt en vrij houd van scherpe delen etc.

Brand in je auto is niet fijn, zeker als het te voorkomen is.
Het plaatsen van de zekering bij 150 watt gebruik is rekening houden met de inschakelpiek, en daar is 15 Ampere goed.

Voor het berekenen van het vermogen dat je mag gebruiken door een kabel kan je volgende regel gebruiken:
AC= 6/7 amp. per kwadraat (wisselstroom)
DC= 3/4 amp. per kwadraat (gelijkstroom)
Dus 2.5 kwadraat maal 4 = 10 ampere.
Kies een wat dikkere draad, zeker als deze lang is, anders heb je zeker spanningsval.

Cor

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Okee Cor,
Goed advies!

gr.
Paul

Jerre84 (0), 17 jaar geleden

Ik vrees dat die bekabeling voor de dealer wordt, aangezien ik geen "dichte" gaten vind in het schutbord. De plaats waar ik het schutbord kan zien "kant begeleider", heeft geen gaten. Als ik dan de motorruimte bekijk, dan zie ik wel een kabel richting dashboard lopen, en ik vermoed dat die daar ook wel langs naar binnen gaat. Ik kan het niet helemaal zien, er zit tamelijk veel aan die kant "kant bestuurder". Als die kabel daarlangs binnengaat, dan zal dat ergens achter het stuur zijn, en dat laat ik liever over aan de dealer. Langs de onderkant heb ik ook niet echt de mogelijkheid, daar zit een beschermplaat. Een carkit of radio vervangen/installeren, dat lukt nog wel :-)

De kabeldikte bij 15A zou dan ongeveer 3mm² moeten zijn, maar nu zag ik dat de inverter zelf een zekering heeft van 20A. Ik neem aan dat dan het verhaal verandert naar 2 zekeringen bij de batterij van 20A, en een kabeldikte van minstens 5mm², of liever zelfs 6mm² (24A).

Langs de andere kant denk ik ook wel weer om een andere inverter te kopen en deze in de kast te leggen. Een inverter met een maximum vermogen van 120W. Een omvormer van 12V naar 230V met 110W voor €49.95 lijkt me goedkoper dan wat er bij de dealer moet gebeuren.

De inverter zou mijn laptop moeten kunnen voeden. Op de transfo bij m'n laptop staat het volgende
AC Input: 100-240V 50-60Hz 1.6A max.
DC Outpput: 18-21V 120W max. (19V/4.74A)

Als ik dan reken: 19 * 4.74 = 90W. Nu lijkt het me ietwat te eenvoudig om te stellen dat de transfo dan zelf ook maar 90W zou verbruiken? En nog een vraag, mijn inverter, 230V-150W, vraagt zo'n toestel altijd 150W of is dat afhankelijk van wat je ermee wilt voeden?

(Ik weet dat er laptopvoedingen bestaan voor het gebruik in de wagen, maar ipv voor ieder toestel: laptop, gsm, een autolader te kopen, koop ik liever iets universeels.)

Alvast bedankt,
Jeroen

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je laptop voeding gebruikt naar mate je iets vraagt, zware bewerking neemt ie ook meer.

We praten hier over geschakelde voedingen welke meer stroom nemen naar mate dat er meer gevragd wordt.

Je laptop kan van 30 tot 90 watt nemen afhankelijk wat er op dat moment gebeurt.

Ook de inverter vragt meer stroom naar mate hij meer belast wordt, met uiteraard wat omzet verliezen erbij.
Er zit geen trafo meer in, zoals de oude voedingen, maar een bos electronica welke via een oscillator op 40 -60 kHz met veel hoger rendement als een trafo voeding de spanning omzet.

De output van je laptop voeding levert max 120 watt, maar vraagt dan 230 volt x 1.6 A = ongeveer 360 watt.

Dit zal de inschakel piek zijn, normaal kan een geschakelde voeding tussen de 70 tot 80% rendement halen.

Cor

Jerre84 (0), 17 jaar geleden

Maw. een inverter, van 150W of zelfs 300W is voor een laptop niet voldoende?

Lijkt me zoveel in vergelijking met een desktop?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja hoor, is voldoende, als je laptop 90 watt gebruikt op 19 volt, is dat maar 4.5 ampere.
Op 230 volt is dat uiteraard veel minder, dus een 150 watt uitgang op een 12->230 volt wisselstroom generator is voldoende.

Cor

Jerre84 (0), 17 jaar geleden

De combinatie, mijn laptop en mijn inverter zou moeten werken.

Maar wanneer ik deze test in mijn wagen, kan maar 120W leveren, dan geeft de laptop aan dat hij op de batterij werkt, en niet op de netspanning van 230V.

Misschien mijn inverter eens in een andere auto proberen? Of met een GSM-lader? De inverter kan misschien defect zijn?


Groeten,
Jeroen

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Universeel meter op de uitgang van de inverter en zien of daar 230 volt uitkomt.

Het kan zijn dat de voeding vande laptop (ook een geschakelde voeding) niet houdt van de blokgolf inverter welke dan geen sinus maakt van 230 volt, maar meer een getrapte semi blokgolf.

Jerre84 (0), 17 jaar geleden

Of de voeding van mijn laptop ervan houdt, weet ik niet.

Ik weet wel dat een GSM ermee opladen wel werkt, maar dat de inverter geen sinus maakt zoals het lichtnet, temeer ook omdat je enkel 230V meet met een RMS meter. Het feit dat mijn GSM er geen moeite mee heeft, doet me wel vermoeden dat de voeding van de laptop er niet mee overweg kan. Een oplossing daarvoor moet ik misschien gaan zoeken in computerfora.

Groeten,
Jeroen

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Meestal staat het op de 12 volt naar 230 volt inverter wat voor type het is, anders zie ik het wel op mijn scope.
Mijn laptop loopt op een inverter van 12 - 19 volt 5 ampere.
Maar dat is jouw keus niet.

Even de oude naslagwerken van mezelf erbij gepakt waarom ik altijd een zekering in de min zet.

Mocht de massa van de accu naar het chassis eens slecht worden of losraken dan is je minkabel van de apparatuur nu de massakabel geworden.... maar deze is op 10 tot 20 ampere berekend voor de aangesloten apparatuur.

Bij het starten loopt er al gauw 200 ampere, dat kan dit kabeltje niet aan, gloeit op etc.
Dan zal de zekering in de min eerst kapot gaan voor er een fikkie ontstaat.

En, gezien het aantal problemen met slechte massa verbindingen op het forum is dit geen utopie.

Had al eens een reparatie gedaan waarbij dit was gebeurt, dit soort vreemde dingen schrijf je ergens op toch?
Het probleem was het opzoeken ervan :D

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.