Opel Vectra: 2.0 16v ecotec

Bouwjaar: 1994

Wie weet raad?

Sinds vandaag heb ik iets nieuws.
Terwijl ik rijdt dan gebeurt er iets met de auto. De motor blijft draaien. Gas geven kan ook nog maar de auto rijdt niet verder en remt gewoon af. Gas geven helpt niets, ontkoppelen en van versnelling veranderen ook niet. Dus er gebeurt niks tijdens gas geven ja de motor reageert zoals het hoort op gasgeven maar het wordt niet omgezet in het verder voortbewegen van de auto. Om het vervolgens weer gewoon te doen. Heb dit al een paar keer gehad vandaag.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.

Oja ik heb vandaag de bougies en de olie laten vervangen en hij geeft ook geen motorstoring aan.

sjakie187

Geplaatst door sjakie187 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kasperht (0), 18 jaar geleden

Koppeling nog goed?

sjakie187 (0), 18 jaar geleden

Ja hij klimt in de toeren als ik gas geef. Hij stinkt niet. Niet gemerkt in elk geval.
Hij heeft het alleen nog dit gedaan hoog in de toeren. Nu een keer of 4. De koppeling gaat zwaar en het schakelen gaat niet altijd even soepel.

1e keer dat het gebeurde was ik aan het optrekken. Op het moment dat ik wou overschakelen naar de 4 hoorde ik een soort van zachte plof motor draaide nog , ik gaf gas , het toerental gaat omhoog maar de daarbij behorende versnelling blijft achterwege.
Auto aan de kant gezet. Paar keer gasgegeven in zijn 1 gezet en proberen weg te rijden. Dit lukte niet. Motorstoringslampje ging aan. Ik zette de motor af. Meteen weer aan storingslampje uit(ook niet meer aan geweest) en kon weer normaal wegrijden.
Daarna de snelweg op. Eerste 10km niks aan de hand met een snelheid van 140 tot 160. Op een gegeven moment wou ik een vrachtwagen inhalen gaf gas bij 140 en ineens weer een plof, de toeren klommen omhoog maar versnellen was er niet bij. De auto remde af op de motor nu. Dus ik naar de vluchtstrook. Paar keer gasgegeven en in 1 keer reageerde de auto weer op het gas geven en versnelde zoals het hoort. Met een soort plof. Dit gebeurde deze rit nog 3x.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Als de motor draait en de wielen niet dan moet er ergens een 'kink in de kabel' zit.
Waar ik dan als eerste aan denk is een slecht (geen?) contact tussen koppelingsplaat en drukgroep waardoor de energie van de motor niet in de versnellingsbak terecht komt, en dus uiteindelijk ook niet bij de wielen.
2 vraagjes:
1. Je voorbeeld toen je bij 140 opeens geen energie meer had, was je toen ook net aan het schakelen?
2. Weet je zeker dat de auto toen op de motor remde. Of rolde de auto uit, als de motor ontkoppeld was. In het eerste geval komt je sneller tot stilstand en dat wordt veroorzaakt door de weerstand die de motor ondervindt om rond te draaien (doordat hij de tandwielen van de versnellingsbak rond moet draaien) -> in dat geval kan het dus niet de koppeling zijn die het probleem veroorzaakt.

buzzin (0), 18 jaar geleden

klinkt als mijn koppeling uit m'n renault.
Daar had ik het voor elkaar gekregen om 1 van de veren uit de koppelingsplaat te forceren, dus zat tussen het vliegwiel en de koppelingsplaat. Hij reageerde soms prima (als de veer niet in de weg zat) en soms totaal niet (als de veer er tussen was geschoten).
Ik zou dus toch de koppeling na (laten) kijken.

Wat ook een optie is, de versnellingsbak, maar dat lijkt me stug.
Aandrijf assen lijkt me ook niet logisch, want denk niet dat allebei de assen ineens niet meer werken (maar misschien het dif, gokje hoor)

sjakie187 (0), 18 jaar geleden

1. Nee toen was ik niet aan het schakelen.
2. De auto remde sowiezo af ontkoppeld of niet want de vrachtwagen die ik wou inhalen dat lukte niet meer.
Ik heb tijdens dat de auto aan het afremmen was de auto terug geschakeld naar de 4 in de hoop dat hij weer oppakte, maar niks bij een lagere snelheid weer terug naar de 3 en toen ook weer niks. Pas toen ik weer rond de 50 zat (op de vluchtstrook) toen in 1 keer plof en toen reed ik weer en daarna gebeurde het weer een paar keer.
Vandaag was er weer niks aan de hand.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Ik zou de koppeling bij een garage laten nakijken. Andere mogelijkheden zijn, zoals Bas F ook al aangeeft, wat minder te verwachten.

sjakie187 (0), 18 jaar geleden

Na een tijd er geen last van gehad te hebben was het er gister weer.
Het gebeurd tot nu toe alleen als ik gas aan geven ben (accelereren) en wat hoger in de toeren zit op ongeveer 4000+
Dus als ik gewoon een cruisesnelheid aanhoud van 140-150 (dan zit hij ongeveer op de 4000toeren) dan is er niks aan de hand geef ik gas bij dan kan het gebeuren dat hij hetgene weer doet, niet altijd vaker niet als wel gelukkig, of bij wat sneller optrekken dan doet hij het soms ook.
Rijdt ik rustig dan gebeurt er niks nog niet in elk geval.

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Koppelings plaat vet (lekke krukkaskeering)

Willem

sjakie187 (0), 18 jaar geleden

Ik ben er vandaag achter gekomen dat er teveel olie inzit. En zag ik net bij thuiskomst toen ik onder de motorkap ging kijken omdat ik verbrande olie ruik in de auto rook onder de klep (deksel waar ecotec opstaat) komen iets boven spruitstuk.
Wat zou dit kunnen zijn?
Heb nu ongeveer 2wkn zo gereden dus met teveel olie kan dit erg veel kwaad.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.