Opel Astra: 2.0 DTL stotterd/houd in bij warme motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: X20DTL

Hallo,

Wij hebben hier een Astra 2.0 dtl staan, deze is bij ons binnen gekomen omdat de motor niet meer liep.
dat kwam door de ringetjes op de verstuivers en verstuiverbruggetjes. deze hebben we vervangen, evenals de retourslangetjes.
en daarna was het starten en in een keer lopen.
daarna kregen we het volgende probleem: hij starte perfect, en liep stationair ook goed! maar bij warme motor begon de motor te stotterren en in te houden. hierbij kregen we ook een foutcode P1220 - Injectietijd hoog/laag debiet. na alles weer gecontroleerd te hebben, kwamen we tot de conclusie: brandstofpomp kapot. deze is nu vervangen, maar nog steeds hebben we het zelfde probleem.....

wie o wie kan hierbij helpen??

M. vr. g.
Witteveen & Brouwer

witteveenbrouwer

Geplaatst door witteveenbrouwer (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Kijk eens oner de auto of de tank niet vacuum is gezogen..

witteveenbrouwer (0) PRO, 15 jaar geleden

hallo rené,
dat hebben we reeds gecontroleerd, en dat was niet het geval....

Gr. Jelte

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

P1220 is brandstof-hoeveelheid en of motor-regelmodule.

Geen knik in een brandstof-leiding en heb je het brandstof-filter al vervangen?

witteveenbrouwer (0) PRO, 15 jaar geleden

Motorregelmodule zit dus op de brandstofpomp, en is dus vervangen.
voor de brandstofleiding heb een omloop gemaakt (slang met de zelfde dikte), en het filter is al vervangen.

Kan het misschien ook een probleem met de verstuivers zijn?

danny1929 (0) PRO, 15 jaar geleden

P1220 werkelijke waarde inspuitstart ligt buiten het bereik.

Het brandstofsysteem is uiterst gevoelig. Werkzaamheden aan dit systeem moeten netjes en zorgvuldig worden uitgevoerd. Lucht in het brandstofsysteem kan beschadigingen aan de inspuitpomp veroorzaken. De brandstoftank mag daarom nooit helemaal leeg worden gereden.

Controleer of de juiste brandstof in de tank zit
Het betreffende systeem op lekkage controleren.
Aangesloten slangen en leidingen op knikken, beschadigingen etc. controleren.
Breekpunten / tekenen van afschuren bij de brandstof- of inspuitleidingen
Controleer de aansluitingen van de brandstofleidingen (snelkoppelingen).
Controleer de lekolieleidingen.
Controleer de toestand van de driewegkoppelingen.
Controleer de afdichtingen van de brandstofinlaat- en brandstofretourleidingen bij de inspuitpomp.
(gebruik alleen afdichtingen die goedgekeurd zijn door de fabrikant van de auto)
Controleer het aanhaalmoment van de holle bouten.
Controleer of de aansluitingen en afdichtingen correct zijn aangebracht.
Controleer het brandstoffilter
Verstopping, lekkage, lucht of water in brandstofsysteem
Aanwijzing:

Ontlucht het brandstofsysteem met KM-948 en de juiste adapters.
Werkinstructie Nominale waarde

Belangrijk:

Aan de volgende voorwaarden moet voldaan worden tijdens deze test.

Vergelijk de gegevenslijstparameters over het volledige bereikbare motortoerentalbereik.

Vergelijk de volgende gegevenslijstparameters:
Actuele start inspuiting
&
Gewenst inspuitbegin
Aanwijzing:

Maak een proefrit over een langere afstand met wisselende belastingsniveaus.

Toont de vergelijking van deze gegevenslijstparameters een ongeldige afwijking over een langere tijdsduur aan?

Controleer op drukvermindering bij de traversen.
Slang lostrekken van:
Traverse inspuitklep
Sluit vacuümpomp MKM-667 (onderdeelzijde) aan op:
Traverse inspuitklep
Gebruik vacuümpomp MKM-667 om een vacuüm tussen -30 kPa ( 0,3 bar ) en -70 kPa ( -0,7 bar ) te creëren.
Voer metingen bij alle traversen uit.

Dit zijn een aantal stappen in de testprocedure misschien kun je er wat mee.

danny1929 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik kan me herinneren van de cursus dat de vervroeging op brandstofdruk werkt( Daarom nagelt hij ook erg als er lucht in de pomp zit bijv. na het vervangen v/h brandstoffilter).
Als er dus te weinig druk op het mechanisme van de vervroeging staat dan ligt dus het werkelijke inspuittijdstip buiten het bereik.
Wat gebeurt er als je de retouraansluiting op de aanzuigzijde van de pomp afdopt en de retour gewoon even opvangt in een bekertje?

witteveenbrouwer (0) PRO, 15 jaar geleden

Danny,

Bedankt voor je reacties! het controles meeste heb ik inderdaad al geprobeerd, maar een aantal zal ik toch nog eens
beter bekijken.
Je hoort nog van me.

Gr. Jelte

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Motor-regelmodule zit niet op de pomp, tenzij hij 2 stekkers op de pomp heeft, maar dat heeft een X2.0DTL van 1999 nog niet.

witteveenbrouwer (0) PRO, 15 jaar geleden

Heren,

Het probleem is verholpen, hoe dom het ook was.
Bij het storing zoeken, hebben we alles gecontroleerd... dus ook de brandstof aanvoer....
Met het controleren van de brandstof aanvoer, hadden we ook het filter in de brandstoftank schoongemaakt.
met het terugzetten van het huis, was de aanvoer slang in de tank er in een verkeerde bocht ingezet, waardoor niet de volledige diesel hoeveelheid door kon laten stromen.

slang opnieuw gemonteerd, probleem verholpen. (oorspronkelijke probleem was de verstuiver ringetjes)

Bedankt voor de hulp!

M.v.g.
Jelte

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.