Hallo allemaal,
voor een mooier geluid (persoonlijke mening) en net wat meer power bij het optrekken heb ik een K&N luchtfilter gekocht. Dit model gaat direct op de carb en vervangt het complete filterhuis. Carterventilatie kan je er eventueel ook op aansluiten, maar kan ook van een eigen filter voorzien worden.
Erg mooi allemaal (en heeft ook de nodige moeite gekost om het juiste filter bij mijn type carb te vinden), maar nu zit ik met een klein probleempje. Aan mijn filterhuis zitten een aantal slangen:
1: dikke rubber slang, loopt naar de onderkant van het motorblok
2: dikke (maar iets dunner dan nr 1) rubber slang, loopt naar de carb
3: dun uit (katoen?)vezel bestaand slangetje, dat ook naar de carb lijkt te lopen (zit naast het dunne rode slangetje wat naar de ingang van het filterhuis loopt)
Voor mijn gevoel moet ik 1 open laten (en van filter voorzien) en 2 en 3 dichtmaken. Maar nu heb ik ook al gehoord dat 1 en 2 aan elkaar moeten en d.m.v. een t-stukje op het nieuwe filter moet.
Wie kan mij vertellen wat de slangen precies voor nut hebben, en nog belangrijker: wat ik er in de nieuwe situatie mee moet?
Graag geen reacties als "laten zoals het is", "er gaat niets boven een papierfilter", enz. Ik heb al het land afgereisd voor dit filter, nu wil ik 'm gebruiken ook.
Alvast bedankt voor de moeite!
Groeten,
Ben
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beste ben,
slang 1 is van e carterontluchtig en met aan gesloten worden
slang 2 is van de carter ontluchting en meot aan gesloten worden
slang 3 en ze slang van de zo gehete winter stand dat de cabarateur niet bevriest (als ik het goed heb uiit me hoofd)
dus ik zou slang 1 en 2 met elkaar door verbinden en slang 1 op je luchtfilter zetten.
gr tijne
Dus begrijp ik goed dat ik een dubbele carter ontluchting heb?
En wat gebeurt er bij slang 1 en 2?
Komt er lucht uit beide slangen?
Kan ik ze niet gewoon los laten hangen, of direct aan elkaar koppelen (of zeg ik nu heel vreemde dingen)?
Groeten,
Ben
19 jaar
ben nog even goed lezen slang 1 en 2 met elkaar door verbinden dus aan mekaar koppelen.
slang 1 is van de carterontluchting en slang 2 gaat naar de cabarateur/spruitstuk waar de karterontluchting op uit moet komen.
gr tijne
19 jaar
okee, dus de 2 rubber slangen die naast elkaar op het filterhuis zitten aan elkaar koppelen?
Waarom gaan deze slangen eigenlijk via het luchtfilter? Misschien om overdruk kwijt te raken? Dat zou betekenen dat de slangen los kunnen schieten (door de druk) als je ze aan elkaar koppelt.
Maar als ik jouw verhaal goed lees dan komt er lucht UIT slang 1 en gaat er lucht IN slang 2, klopt?
Dan vraag ik me af waar de lucht uit de carter uiteindelijk naartoe gaat. Wat moet de carb met de lucht uit de carter?
Wat me ook opvalt is dat K&N zegt dat de carterontluchting op het filter moet worden aangesloten, of anders voorzien van een klein eigen filter. Als ze het hier over slang 1 hebben, wat gebeurt er dan met slang 2?
En slangetje 3 is toch gewoon afdoppen?
Sorry voor de hoeveelheid vragen. Ik wil graag 100% zeker zijn dat alles goed aangesloten zit...
Bedankt voor alle moeite.
Ben
19 jaar
Heb vandaag maar de gok gewaagd. Nieuwe filter zit er nu op,
carterontluchting hangt los (kan toch geen kwaad denk ik, is toch ontluchting, dus er gaat lucht uit, boeit niet waar het blijft).
Andere slangetje van filter naar inlaatspruitstuk is afgedopt.
Dunne vezelslangetje hangt nu los, weet niet of ik deze moet afdoppen, was voor de warme/koude lucht regelklep. Weet iemand hier raad mee???
Het viel mij op dat de carterontluchting en de slang tussen luchtfilter en inlaat vol witte smurrie zit, is dit normaal? Wat is het? Ruikt naar olie maar kan me niet herinneren dat ik er frituurolie in heb gegooid...
Ook viel mij op dat de warme/koude lucht regelklep was geforceerd met een dikke schroef, zodat hij alleen werme lucht kon aanzuigen. Welke reden zal de vorige eigenaar hiervoor hebben gehad?
Tot nu toe lijkt de operatie geslaagd (zit alleen nog met die vragen). K&N filter is echt een wereld van verschil, voelt bijna alsof er een dikkere motor in zit. Van 0 naar 100 is duidelijk stukken beter. Voorheen trok hij vooral goed in zn 2, daarna was de pit eruit, nu zit ik al in no-time bovenin zn 3. Heb altijd gedacht dat het verschil minimaal was, 2 tot max 4 pk winst, maar mijn ervaring is echt stukken beter.
Meteen nog even gekeken wat het verschil is met de voet op de bodem. Voorheen haalde hij de 150 nog wel en ging uiterst moeizaam door naar 160, nu gaat ie met gemak naar 160 en enkele seconden daarna zit ie al op 170. Verder heb ik t niet geprobeerd omdat deze snelheden toch niet boeiend zijn in ons land en een bijna 18 jaar oude motor ook de voorkeur geeft aan de snelheid die op de borden staat aangegeven.
Martijn, bedankt voor de info. Heb echter je raad niet opgevolgd omdat ik de smurrie uit de slang liever niet in mn inlaat wil hebben. Misschien is jouw oplossing wel beter, maar dan wil ik toch eerst weten wat die witte troep nou is en wat het verschil in prestaties is bij doorverbinden van de slangen.
Ben
19 jaar
B--E--N ik denk dat met een spoiler achterop deze auto ook de 180 haalt hoor.
Die witte smurrie is een mengsel van olie en vocht (condens door waarschijnlijk het rijden van korte stukken)
Maar een paar keer 180 helpt waarschijnlijk ook,dan ben je snel van dat probleem af denk ik...
Als je met 170 of 180 kloppen hoort op het dak van je auto,dan is er niks aan de hand hoor!!!
Dat is de Engel des Here die begint alvast een beetje op je te roepen!!!!!
Dus de smurrie is normaal. Heb onderdaad een spoilertje (zo'n origineel opel flappie), maar die zat er al op (ooit een andere klep op gezet).
Weet je nog wat ik met het vezelslangetje moet doen? Los laten hangen of afdoppen?
Groeten,
Ben
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar