Opel Corsa: Koelvloeistof verdwijnt...maar waarheen???

Bouwjaar: 1990

Hallo, ik heb met succes onlangs mijn kachelradiateur vervangen,het wordt nu weer lekker warm in de auto. Zie mijn andere topic's. Mijn dank voor de hulp hier nog voor!
Het tweede probleem wat ik heb is helaas niet opgelost door het vervangen van de kachelradiateur.
Dit probleem is dat mijn opeltje koelvloeistof vreet! Ik heb laatst compleet nieuwe koelvloeistof erin gedaan (2 liter) totaan het steepje op het bijvulreservoir. Na 120 kilometer rijden, werd de kachel weer koud....het complete koelvloeistofreservoir bleek leeg! Heb er al een tijdje bovengehangen met draaiende motor, maar nergens wordt een druppel gelekt....alle slangen blijven droog, en geen plas onder de auto. Mijn vraag nu...waar blijft in hemelsnaam de koelvloeistof? Er zit ergens dus wel een nogal groot lek!
Iemand een idee?
Alvast bedankt,
grt bart

bart874

Geplaatst door bart874 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

joebar5495 (0), 18 jaar geleden

Er zijn diverse redenen en mogelijkheden waar je je koelvloeistof kunt kwijtraken.
Kijk even op de binnenkant van je motorkap, een lekkende waterpomp kun je vaak herkannen aan een streep op de motorkap boven de riem die de dynamo aandrijft, maar het kan ook zijn dat de distr.riem jouw waterpomp aandrijft, en dan blijft het koelvloeistof achter je afschermkap.
Kijk en zoek maar eens rond de kap van de distr. riem, vaak lekt die alleen maar als hij loopt.
Controleer anders even op witte uitslag in de hele motorruimte, koelvloeistof slaat wit uit als het opdroogt.
Ruik ook even aan je uitlaatgas, een zoetige lucht duidt op lekkage van de koppakking, succes

tijne (0), 18 jaar geleden

bart toen je het gebeure had gevult heb je hem toen ook ontlucht?

en moet je nu nog steeds blijven bij vullen?

het kan namelijk zijn dat het lucht is geweest wat uit het systeem is gekomen.

gr tijne

kasperht (0), 18 jaar geleden

Lekkage hoef je niet te zien aan vallende druppels, want als het niet te hard drupt verdampd het voordat de druppels kunnen vallen. Zoals Cris al aangeeft zou je op zoek kunnen naar plekken met witte aanslag (is verdampte koelvloeistof) -> van onder kan je het vaak beter zien dus een brug ofzo is wel heel handig.

Lekkende koppakking kan ook het probleem zijn. Symptomen die je dan zou kunnen hebben:
-mayonaise achtige prut te zien bij oliepeilstok/olievuldop. aansteker bij oliepeilstokuiteinde houden kan ook aanwijzingen geven van koelvloeistof die richting olie verdwijnt - dan knettert het)
-koelvloeistof ruikt naar uitlaatgas (kunnen ze bij garage ook meten).
-zoetige ruikend uitlaatgas, of heel veel witte rook uit uitlaat bij warme motor&warme uitlaat.

bart874 (0), 18 jaar geleden

heren bedankt voor de snelle reacties, ik ga het allemaal eens nakijken aan de hand van de tips die jullie gaven!
Word vervolgt....

MartijnGR (0) PRO, 18 jaar geleden

Om er voor te zorgen dat de lucht kan ontsnappen moet u de thermocontactschakelaar uit het spruitstuk verwijderen. Als de vloeistof op het punt staat er uit te lopen moet u de schakelaar weer aanbrengen. Vul het systeem tot het streepje 'Kalt' (koude motor).

Mistral (0), 18 jaar geleden

Waarom moest je de kachelradiator vervangen lek of verstopt ?
Indien verstopt, waarom verstopt, bar's leak erin gegooid ?
Mogelijk is de radiator ook verstopt, hierdoor wordt de druk in het koelsysteem te hoog en dit wordt er ergens uitgegooid. Dit kan zijn bij het expansievat of het kan zelfs zijn dat de radiator door de druk uitelkaar wordt gedrukt en daardoor een grote hoeveelheid water in 1 keer loost. Thuis gekomen lijkt het alsof het blok helemaal droog is, want kokend water verdampt snel. En na het vullen kun je wachten tot je een ons weeg want er valt geen druppel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.