Ongeloofelijk maar waar. na een defekte turbo op 133.000 km bestel ik een nieuwe turbo bij opel ORIGINEEL.
Heb deze gemonteerd en wat denk je, na 8 km de nieuwe turbo stuk.
Begin dan met zoeken naar oorzaak maar kan niks vinden, oliedruk is in orde, olie loopt mooi door turbo ( gechekt aan onderzijde van turbo tijdens starten ) dus bestel nieuwe. deze komt toe en we plaatsen hem.
Na nogmaals volledige controle op olie en toestanden, wagen gestart en draait mooi. Proefrit en weerom na ong. 8 km terug turbo naar de kl**en.
Weliswaar zonder rookpluim maar totaal geen vermogen. Heb moeten doorrijden want ik was op de autostrade en na ongeveer 6km verder een enorme rookpluim (olie) achter mij. Met de gevolgen vandien ( boze bestuurders die niets konden zien en vergaan van de stank).
Nu ben ik teneinde raad ik weet het echt niet meer, zouden er nu toch slechte turbo's in de doos gezeten hebbben of heb ik iets over het hoofd gezien.
In ieder geval wat smering betreft die heb ik zowat 10 maal gekontroleerd, trouwens de rookpluim zegt genoeg en ja het was wel degelijk olie en geen brandstof uit de uitlaat. ik ben vertrokken met verse olie in de motor uit de garage en bij terugkomst was deze zo goed als leeg. Allemaal door de uitlaat gejaagd. HELP!!!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je ook het gehele inlaat gebeuren gedemonteerd en gespoeld? icl intercooler?
zo niet heb je de oude turbo resten door de motor hehaald en deze hebben aan de uitlaat kant de turbo weer te pakken gehad denk ik...
Wat was de oorzaak dat de eerste turbo kapot ging ?
Brandt er geen lampje als je rijdt ? afwijking turbodruk ?
Lijkt mij een raar probleem
De wagen was in eerste instantie binnen gebracht met een gebroken distri riem. Dit werd hersteld en de wagen aan de klant geleverd.
Na een rit van ongeveer 100km belt klant op met melding dat hij geen vermogen heeft. Ik dacht ja dat kan een losgeschoten turboleiding zijn, dit gebeurt wel vaker na een werkje als dit. Na wagen opgehaald te hebben bleek turbo stuk te zijn. verder heb ik niet naar een oorzaak gezocht. Het enige dat ik gechekt heb is dat er een grote speling was op de as van de turbo schoepen. Olie was alleszins aanwezig, raar maar alle andere turbos hebben ook die grote speling op de as maar geen kapotte schoepen.
Neen er brand geen lampje als je rijdt, Tech2 meld olie=OK oliedruk=OK en bij de kortstondige proefrit merkte ik niet dat er overdreven turbodruk zou zijn geweest. De wagen trok normaal op. ook niet vie de tech2.
gebroken riem ? heb ik nog niet gehad met een 19DT ; was er dan schade aan de kleppen ook ?
IK weet niet precies hoe de oliepomp aangedreven wordt , maar kan er daar niks aan zijn ?
Als de olie verbruikt is dan merk je dat pas natuurlijk en is het al telaat!
Ik begrijp niet dat er bij een dergelijke storing of afwijking geen signalering in werking treedt!
Heb veel turbomotoren onderhanden gehad. Daarbij waren er veel die totaal geen bewaking op het turbosysteem hadden zitten.
Opel schrijft voor de riem te vervangen op een Z19DT op 120.000 KM, de wagen had er 133.000 KM.
En neen er is geen schade aan de kleppen omdat de nokkenastandwiel voorzien is van een breek nok. De olie pomp werkt perfekt anders had de motor na 116 km toch al vastgelopen nietwaar?
Op turbo motoren is enkel bewaking als er overboost is dan wordt door de ecu de motor op noodprogramma gezet. bij underboost wordt er gewoon veel minder brandstof gespoten.
ja , oké , maar ik heb het nog niet voorgehad dat een riem breekt bij een 19DT
Ja , maar de turbo is het eerst onderdeel dat kapot gaat als er iets mis is met de oliedruk ; een turbo draait een paar duizend toeren per seconde hé ;
Het gaat hier wel om een Z19dt dit is een motor van de Fiat groep ( zeer goei motor trouwens)
En een turbo doet zo maar eventjes 100.000 toeren
Da weet ik ook wel
nen klote motor om iets aan te doen vind ik ( denk maar aan de wervelkleppen bij een 19dth ) of nen alternator of olieverlies tussen versnellingsbak ( bourage )
heb je de banjobouten van de olieleidingen van de turbo ook vervangen???? daar zitten filtertjes in meen ik.,,,zitten deze niet verstopt?
Ja die werden nieuw meegeleverd bij de turbo.
Ik heb pas een turbo kapot gehad als gevolg van een gebroken gloeistift ,die wonderbaarlijk de cilinder gepaseerd is zonder deze te beschadigen
maar wel de turbo gemold heeft.
Is het mogelijk dat er een stukje van een klepsteelgeleider gebroken is ? zijn deze vervangen ?
Het gebeurd wel eens dat een kromme klepsteel zijn geleidebuisje laat breken (duidelijk), of gewoon scheurt en later breekt om bij voldoende uitlaatgasstroming het schoepje van de turbo te beschadigen en deze zwaar in onbalans te laten draaien met de bekende gevolgen.
mvg
peter
een gebroken gloeistift ? hoe ben je daar achter gekomen ?
De wagen kwam binnen met een takeldiens en was op hol gegaan volgens toering.
Al snel was duidelijk dat de uitlaat olie lekte ,en rees het vermoeden van een defekte turbo.
Na demontage van de uitlaatbuis bleek het schoepenwiel van de turbo verdwenen aan uitlaatzijde ,dus dat was duidelijk oorzaak en gevolg.
Ik heb toen 1 liter motorolie gevuld en de turbo drukslang losgemaakt(lucht) om te verhinderen dat hij weer olie binnen kreeg.
We hebben toen de motor gestart iemand stond wel klaar om de inlaatbuis af te dichten, indien hij terug op hol zou willen gaan ,en mijn broer zat klaar met de bak in 5 de vernelling.
De motor sloeg toen ook al niet gemakkelijk aan en met veel rook maar ja met zoveel olie in de uitlaat ook niet abnormaal.
Eens hij liep ging dat verbazend mooi dus gelukkig geen kleppenschade,afgelegd na 20 seconden want zekerheid van smering was er niet met die lekkende turbo.
Dan maar een nieuwe besteld en geplaatst.
Nogmaals voorzichtig opgestart ,natuurlijk eerst olie en filter vervangen, en ook deze keer ging het aanslaan moeizaam en met veel rookontwikkeling gepaard.
Rustig enkele minuten laten draaien alles goed ,stilleggen en starten deze keer zeer vlot.
Paar fijne gaatjes in uilaatbuis en pot gemaakt om de olie weg te laten lekken.
Volgende morgen moeizaam starten en kleine rit gemaakt, veel rookontwikkeling maar voor de rest ging alles goed.
starte perfekt terug met warme motor dus maar even gloeiers gekontroleerd.
3 stuk van de 4 !!!!!!!!!!!!!!!
Na het losmaken bleek 1 stift voor de helft weg,dat heb ik nog gehad maar deze wagens sukelden reeds langer met startproblemen, en na vervanging heb ik nooit klachten gehad.
Maaaaar deze had een turbo mogelijk de andere niet ,ik heb daar toen niet bij stilgestaan, maar nu had ik echt geen idee waarom het asje in de turbo gebroken was.
Tot ik natuurlijk de gebroken gloeier zag.
Wat mij opviel in uw verhaal,is dat jij het op de snelweg voorhad ,zo ook mijn klant.
Bij hogere belasting is de doorstroming van de gassen hoger en vermoed ik dat zelfs een metaaldeeltje zoals van een gloeier of een klepsteelgeleider in de schoepen van de turbo geblazen kan worden.
Ik heb uw turbo natuurlijk niet gezien, maar als mijn vermoeden klopt ,zou er beschadiging te zien moeten zijn aan de uitlaatschroef,dat vrij snel daarna schade aan lagers optreed is normaal gezien het hoge toerental en de onbalans.
Ik hoor dikwijls over smeeringsproblemen ,maar zelfs al zit er metaalslijpsel in de olie van de oude turbo ,dan nog word zij eerst gefilterd voor
ze teruggepompt wordt.
Wij vervangen ook wel eens een turbo maar ik heb hiermee nog nooit problemen gehad.
Hoe is het nu in uw geval verder gegaan ?
Bent u nog achter de oorzaak gekomen ?
mvg
peter
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar