Wie kan me helpen? Mijn aanjager werkt niet op stand 1. Stand 2,3 en 4 werken wel. Ik heb uit andere berichten al begrepen dat het waarschijnlijk aan de kachelweerstand of aan de knop ligt, maar zou graag meer info hebben over:
- waar zit de kachelweerstand en hoe kom ik daar bij? Liefst een "howto" want ik ben wel handig maar geen monteur ;-)
- hoe check ik de knop en/of kachelweerstand?
- zou het ook nog iets anders kunnen zijn?
Ik ben zeer enthausiast over deze site want middels de beschrijvingen heb ik diverse kleine reparaties aan onze Astra en Vectra kunnen voltooien. Ik ben dus erg benieuwd!
Alvast bedankt voor de moeite!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk de zekeringen eens na
maar zal waarschijnlijk de weerstand zijn, weet alleen niet waar deze zit helaas
Willem
Mijn oude renault had een ander probleem: het zwaar lopen van het motortje, hierdoor kwam ie op stand 1 niet op gang.
Als je hem op stand 2 zet en daarna op stand 1, blijft ie dan rustig uitlopen of slaat ie meteen af?
Als ie meteen afslaat gok ik dat het niet het zwaarlopen is.
(Dit werd 1 van de keren bij mij veroorzaakt door een parkeerbonnetje in de ventilator...)
19 jaar
Hij doet op stand 1 gewon helemaal niets....ook niet als je van een hogere stand terugdraait. Ik gok echt op weerstand of knop maar hoe kan ik dit checken?
19 jaar
Hoi Marco
Ik heb hetzelfde probleem alleen doet bij mij alleen stand 9 het.
er liep al een item en degene heeft het opgelost door zelf wat te knutselen. Kijk hier even: http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
19 jaar
ZAlmij niets verbazen als je het met 2 BDX66 of 68 kunt oplossen!
Bio
19 jaar
Maakt het dan nog verschil dat ik geen ECC maar een handbediende Airco heb?
19 jaar
Dat maakt idd een verschil als je geen ecc hebt, kun je de schakelaar checken door de kap die om de schakelaars zitten er af te wippen, en te meten of alle standen op de kachelknop het doen.
Kachelweerstand zit of achter het dashboard kastje of onder het paravand.
Willem
@ biomus:
In de link die ik heb doorgeven werd hierover ook gesproken. Heb jij hier ervaring/kennis van over hoe dit moet?
19 jaar
Maarten, Nee ik heb hier geen ervaring mee, maar zal nog eens proberen.
Willem, Ik zal eens kijken of ik die schakelaars doorgemeten krijg. Je spreekt verder over een 'Paravand'. Kun je me uitleggen wat dat is?
Alvast weer bedankt!
19 jaar
@maarten,
Wat bedoel je met ervaring? Ik heb naar het verhaal (zover ik het begreep) en de specs gekeken van wat er nodig is en wat er gebruikt is. De Tor wordt gebruikt als schakeltrap, dus niet echt spectaculair. Echter de powerdissipatie is beter! En dat willen we nu net hebben in een auto. De BDX68 (achtervegsel als A, B of C doet niet terzake in dit geval) is nog beter. Ik ga er vanuit dat de orginele (transis)Tor de MJ4032 is.Deze kan 16A schakelen net als de BDX66. Bij de BDX68 is dit 20A en hij heeft een nog hogere dissipatie! Zoals ik begreep uit het verhaal moet het 10A schakelen, dus geen probleem. Gewoon met een soleerbout eruit halen en de nieuwe erin en testen. De Torren kosten niet veel en is de moeite waard om uit te proberen voor je een andere haalt!
Zo, als je bedoelt heb je zo'n ding wel eens gerepareerd, dan moet ik zeggen: NEE. Ik heb hem nog nooit gezien. Dat wil echter niet zeggen dat mijn verhaal niet klopt. Ik ken de autoindustrie en daar wordt om centen te besparen soms echt op de toppen gelopen. Kijk maar naar schakelaars e.d. Is toch niet echt kwaliteit meer!
Ik hoop dat je er mee verder kunt
Suc6, Bio
19 jaar
Daar heb je gelijk in, ik heb bijde stoelverwarmng scakelaars, achterruitverwarming schakelaar, en de schakelaar van t alarm al vervangen. (veerdruk weg)
Maar die kachelschakelaar, is wel makkelijk te controleren.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar