hallo mensen
ik heb het volgende probleem. mijn accu van laadt niet meer bij maar het acculampje gaat niet branden. dus heb ik de volgende test gedaan.
ik heb de snaar van de dynamo verwijderd en toen de auto gestart. en het lampje brand dan wel.
dus naar mijn inzien is de dynamo goed.
daarna auto weer aangemaakt met startkabels, en met een multimeter bij de polen van de accu gemeten, gaf aan 14,2 v (met startkabels nog aan de auto)
start kabels verwijderd, auto nog aan. en weer gemeten, gaf toen aan 13,2 v
als de auto uit is meet ik 12 v op de accu.
zijn deze waardes goed of is mijn accu gewoon kapot.
graag jullie mening hierover voordat ik naar halford ren om een nieuwe accu te kopen.
bvd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Milton ,als de koolborstels het anker niet meer raken (versleten) dan loopt er ook geen spanning vanaf het lampje door het anker.Vaak laadt een koude dynamo net nog wel maar eenmaal warm niet meer (uitzetting). Bij een dynamo van het duitse merk kan je de borstelbrug er zo afschroeven en zie hoever de borstels nog uit de houder steken.
Als de koperringen op het anker diep gegroeft zijn haal dan een ruil-unit Succes.
oke bedankt voor je info
ik ga de dynamo eraf proberen te halen.
weet je toevallig ook of ik voor koolborstels ook gewoon bij de brezan terecht kan ?
13 jaar
Als het een Bosch-dynamo is, is daar een stroomregelaar voor te koop. Daaraan bevestigt zijn de koolborstels. Deze koolborstels zijn nagenoeg nergens meer los te koop, alleen i.c.m. de regerlaar. Kost rond de 40 euro en zit met 2 schroefjes achter op de dynamo bevestigd. Indien het een Delco of Valeo dynamo is, zitten de borstels achter in de dynamo en moet de dynamo geheel uit elkaar genomen worden. Dan kun je inderdaad beter een ruilexemplkaar aanschaffen.
Bedankt voor je reactie.
Nou dan weet ik wat me morgenochtend te doen staat. De dynamo loskoppelen. En kijken wat 1 het is.
Ik richt me nu wel op de dynamo, hopen dat het niet de accu is.
13 jaar
Het probleem lijkt opgelost.
het lag aan de V-snaar, die was niet in al te beste staat.
en er was smeermiddel op terecht gekomen, daardoor slipte de v-snaar en werdt mijn accu niet opgeladen.
nieuwe V-snaar geprobeerd en alles werkt weer naar behoren. laadstroom van 14,4 volt.
13 jaar
Een beetje hobyer ? kijkt hier als eerste naar. Zo'n dynamo vraagt 1000 watt aan vermogen dus de wrijving van de snaar moet voldoende zijn. Normaal had deze gaan gillen maar met vet gaat dat niet . Waar kwam dat vet eigenlijk vandaan??????? Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar