op 7 februari van dit jaar is mijn accu vervangen.
de auto is regelmatig gebruikt alleen de laatste 2 weken niet zo veel, d.w.z. 5 dagen niet gebruikt, toen starten en een aardif stuk gereden +/-100 km. vervolgens 2 dagen stilgestaan en na die 2 dagen is de accu leeg.
accu van mijn vriendin in de auto gezet en de auto gestart, toen de accu losgehaald en mijn accu erin gezet ( met draaiende motor) en een kwartier laten draaien. daarna even een stuk gereden met de auto. nu stond de accu weer op 12 volt.
de laadspanning bij koude motor is 14,4 volt, warme motor 13.7 volt, gasgeven enzo heeft geen invloed op de laadspanning.
als ik de motor afzet dan zie ik de spanning in de accu langzaam teruglopen van 12.43 naar 12.21 in ong. 5 minuten.
kan het zijn dat de accu defect is of de dynamo??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
accu heb ik even laten testen en het blijkt dat de dynamo de ene keer wel laadt en de andere keer niet.
hoe kan het dan dat mijn dashboardlampje niet brandt, brandt wel bij contact aanzetten.
omdat er toch door de dynamo een plus op de drad van het lampje gezet wordt......maar daarom kan de dynamo wel kapot zijn...
welnu, ik heb de dynamo vervangen met een exemplaar van de sloop en mijn laadspanning is nu weer 14.65 volt :)
er zit aan de achterkant van de dynamo ( waar de rode en zwarte draad zitten ) iets van een condensator o.i.d. en die zat er op de oude niet. nu lijkt er op het eerste gezicht niets mis te zijn met de auto alleen wil hij nu af en toe iets stotteren bij het gas geven maakt niet uit of je stilstaat of 110 rijdt.
kan het zijn dat de dynamo niet het goede type is of kan het zijn doordat de bougies en het luchtfilter zo'n 20 dz km meegaan.
21 jaar
overigens kan het stotteren aan alles liggen. maar goed onderhoud is natuurlijk een goed begin.... het extra onderdeeltje op je dynamo een onstorings condensator. ook zonder dit werkt de dynamo naar behoren.
overigens moet je NOOIT de accupolen loshalen en domweg de accu verwisselen met draaiende motor. dit kan de dynamo en motorectronica beschadigen.
dit wist ik niet, kreeg die tip van een collega die dit wel vaker gedaan heeft, dus dacht ik, dat zit wel goed.
ik zal het dan maar niet meer doen alhoewel het wel werkt ( onder het motto als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :) )
ga ik even nieuwe bougies en een luchtfilter aanschaffen en hoop ik dat mijn problemen weer verleden tijd zijn. ( wel prettig zo'n oudere motor, ken je tenminste overal lekker bij )
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar