Opel Astra Wagon 1999: accu loopt leeg/lekstroom

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: X16SZR, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 55

Hallo,
sinds kort loopt de accu binnen 1 dag leeg. geen accessoires toegevoegd oid dus ik dacht of de accu is eraan of er is lekstroom.
na opladen de accu afgekoppeld gehouden en loopt niet leeg, dus ga ik uit van lekstroom. na het checken van alle zekeringen leek het probleem bij radio/console te liggen. radio eruit en de dag erna startte hij dus opgelost dacht ik. dag erna weer accu leeg. nu alle zekeringen eruit gehaald en opnieuw proberen. kon het niet vinden en de volgende dag weer accu leeg met alle zekeringen eruit. heb de aansluitingen aan de accu losgemaakt om te zoeken in welk circuit het probleem moet zitten. vind alleen stroom op de hoofdkabel, dus als de kabel richting zekeringbox is afgekoppeld toch lekstroom. deze gaat mijns inziens richting startmotor en dynamo. vind geen blootliggende kabels oid. nu heb ik weinig verstand van auto's maar heb dus het idee dat er een probleem zit qua lekstroom in dynamo. is dit voor een leek te controleren en op te lossen? wellicht meet ik ook niet goed, ik vond spanning tussen -pool en chassis wat mij niet lijkt te kloppen (12.8v) maar geen spanning tussen -pool en motorblok, wat mij dan weer logisch lijkt. wie kan me wat wijzer maken?

ishotya

Geplaatst door ishotya (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

limbra (545), 3 jaar geleden

Je meet een (Lek)spanning van 12,8volt tussen de minpool van de accu en het chassis(massa),
maar je meet geen (Lek)spanning tussen minpool accu en het motorblok ?
het motorblok is ook verbonden met de massa, dus in principe zou je dan
ook een (Lek)spanning van +/- 12,8 volt moeten meten,
mijn eerste vermoeden is dat de massakabel tussen chassis en motorblok onderbroken is,
waardoor de dynamo ook niet meer met de massa verbonden is, (dynamo zit aan massa via motorblok)
controleer de massa aansluiting van chassis naar motorblok,
Meet de accuspanning in rust,
start daarna de motor en meet dan nog eens de accuspanning (laadspanning),

    bedankt voor de reactie. Dat van die spanning dacht ik dus ook. maar die massakabel is dat een standaarddraad die ik kan vinden of zit er ergens willekeurig een verbinding? ik meen me te herinneren dat er een los kabeltje zat langs de stroomkabel van accu naar startmotor,zou het dat zijn? ik ging er verder van uit dat de dynamo werkt aangezien ik na de eerste lege accu een jumpstart kreeg en na een beetje rondrijden kon ik m weer op de accu starten. heb na de eerste keer laden ook gechecked en was 12.8 voor starten en 13.9 met lopende motor,dus ik dacht dat zal wel goed zijn.nu las ik later ergens op een forum dat het regelmatig voorkomt dat de diodebrug niet goed meer is en dan de accu via de dynamo weer leeglekt. ik kan op dit moment helaas geen cent teveel uitgeven aan deze auto, dus op dit moment heb ik als oplossing om de accu steeds af te koppelen en pas weer aan te koppelen als ik ga rijden.
    vervanging van dynamo zit er ff niet in,zeker niet als dat niet nodig blijkt - ishotya (0), 3 jaar geleden

Theo Sparenburg (5), 3 jaar geleden

Laat eerst even de accu testen Als die goed is trek de motorkap open en sluit de auto af. Monteer de multimeter in amperestand tussen de los te nemen min klem en de min accupool. Wacht tot alles in rust is. Dit kan een half uurtje duren en lees dan het gemeten amperage af. Koppel vervolgens je dynamo af (pas op voor sluiting) en kijk of de lekstroom nu zo goed als weg is. Is dit niet het geval koppel je startmotor af (pas weer op voor sluiting). Hierbij ga ik er van uit dat je werkelijk alle zekeringen hebt verwijderd en nog steeds lekstroom had. Kan je ook nog controleren door met aangesloten amperemeter de zekeringen er één voor één uit te trekken. Controleer ook nog even de massakabel naar de carrosserie op roestvorming.


vr.gr. Theo

    bedankt voor de reactie. ik heb de accu niet getest maar afgekoppeld gelaten en startte daarna elke dag gewoon op. toen ik m weer aangekoppeld liet startte hij dag erna weer niet. ik ging er dus vanuit dat de accu in elk geval wel goed genoeg is om een paar dagen te kunnen starten. vervolgens dacht ik misschien dynamo probleem maar ik mat verhoogde spanning na auto starten van 12.8 naar 13.9 dus dacht dat dan wel ok zou zijn. ik heb idd elke zekering verwijderd en bleef steeds stroom meten. toen ik alle kabels losmaakte van de + mat ik alleen stroom als de kabel richting startmotor en dynamo ( en nog meer?) er nog aanzat. richting zekeringbox lag er dan af. ik heb de startmotor afgekoppeld, die hapert wel een beetje nu en dan trouwens, maar stroom bleef. dynamo kom ik niet lekker bij, dus dacht vraag het eens aan mensen die er meer verstand van hebben voordat ik vanalles uitelkaar probeer te slopen. ik kan momenteel geen geld uitgeven helaas dus ik hoop op een doe het zelf oplossing. mocht het aan de dynamo liggen heb ik als voorlopige oplossing de accu dan maar steeds los te koppelen en dan weer aan als ik ga rijden. ik hoop via dit forum een verstandigere oplossing te vinden. en dan liefst waarbij de beurs gesloten kan blijven. ;) - ishotya (0), 3 jaar geleden

kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden

Spanning is voltage
Stroom is amperage.
We meten dus lekstroom /amperage , dus beestje bij juiste naam noemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.