Hallo,
sinds kort loopt de accu binnen 1 dag leeg. geen accessoires toegevoegd oid dus ik dacht of de accu is eraan of er is lekstroom.
na opladen de accu afgekoppeld gehouden en loopt niet leeg, dus ga ik uit van lekstroom. na het checken van alle zekeringen leek het probleem bij radio/console te liggen. radio eruit en de dag erna startte hij dus opgelost dacht ik. dag erna weer accu leeg. nu alle zekeringen eruit gehaald en opnieuw proberen. kon het niet vinden en de volgende dag weer accu leeg met alle zekeringen eruit. heb de aansluitingen aan de accu losgemaakt om te zoeken in welk circuit het probleem moet zitten. vind alleen stroom op de hoofdkabel, dus als de kabel richting zekeringbox is afgekoppeld toch lekstroom. deze gaat mijns inziens richting startmotor en dynamo. vind geen blootliggende kabels oid. nu heb ik weinig verstand van auto's maar heb dus het idee dat er een probleem zit qua lekstroom in dynamo. is dit voor een leek te controleren en op te lossen? wellicht meet ik ook niet goed, ik vond spanning tussen -pool en chassis wat mij niet lijkt te kloppen (12.8v) maar geen spanning tussen -pool en motorblok, wat mij dan weer logisch lijkt. wie kan me wat wijzer maken?
Geplaatst door ishotya (0) , lid sinds 3 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
3 Reacties
limbra (545), 3 jaar geleden
Je meet een (Lek)spanning van 12,8volt tussen de minpool van de accu en het chassis(massa),
maar je meet geen (Lek)spanning tussen minpool accu en het motorblok ?
het motorblok is ook verbonden met de massa, dus in principe zou je dan
ook een (Lek)spanning van +/- 12,8 volt moeten meten,
mijn eerste vermoeden is dat de massakabel tussen chassis en motorblok onderbroken is,
waardoor de dynamo ook niet meer met de massa verbonden is, (dynamo zit aan massa via motorblok)
controleer de massa aansluiting van chassis naar motorblok,
Meet de accuspanning in rust,
start daarna de motor en meet dan nog eens de accuspanning (laadspanning),
vervanging van dynamo zit er ff niet in,zeker niet als dat niet nodig blijkt - ishotya (0), 3 jaar geleden
Theo Sparenburg (5), 3 jaar geleden
Laat eerst even de accu testen Als die goed is trek de motorkap open en sluit de auto af. Monteer de multimeter in amperestand tussen de los te nemen min klem en de min accupool. Wacht tot alles in rust is. Dit kan een half uurtje duren en lees dan het gemeten amperage af. Koppel vervolgens je dynamo af (pas op voor sluiting) en kijk of de lekstroom nu zo goed als weg is. Is dit niet het geval koppel je startmotor af (pas weer op voor sluiting). Hierbij ga ik er van uit dat je werkelijk alle zekeringen hebt verwijderd en nog steeds lekstroom had. Kan je ook nog controleren door met aangesloten amperemeter de zekeringen er één voor één uit te trekken. Controleer ook nog even de massakabel naar de carrosserie op roestvorming.
vr.gr. Theo
kaleido 1 (1595) PRO, 3 jaar geleden
Spanning is voltage
Stroom is amperage.
We meten dus lekstroom /amperage , dus beestje bij juiste naam noemen.