Het accu controlelampje in mijn Vectra A GLS 1,8i NZ van 5-1995 brandt niet op contact. Massa aansluitingen O.K. , Blauw-witte draad op D+ aansluiting van alternator O.K.
De "zachte" + 12 Volt op D+ aansluiting wordt 0,5 Volt bij aansluiting proeflamp 10 Watt tussen D+ en massa en het accu controlelampje brandt dan wel. Hetzelfde met een harde - 12 Volt op D+. Dit blijft branden wanneer de motor draait. Bij draaiende motor verandert de accuspanning niet bij aansluiting van een "harde" + 12 Volt aangesloten op D+, ook niet wanneer deze verbinding weggenomen wordt. De dikke + op de alternator blijft in beide situaties 0 Volt.
Ga ik goed in de aanname dat de alternator (spanningregelaar) stuk is? De alternator zit er nu 2,5 jaar in en heeft 45k km gedraaid. Geen "fun"belasting van -tig Ampéres.
Zijn die spanningregelaars los te koop?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Losse spannings regelaars zijn wel te koop, alleen moet je even na gaan of die van jouw auto wel los te krijgen is.
Kwestie van type opschrijven en informeren.
Succes !
@ Rene:
Bedankt voor je reactie. Heb je enig idee waar die spanningsregelaar te koop zou zijn?
Binnen loopafstand heb ik hier een Bosch Service, doch die repareren niet meer, omdat in Polen de nieuwe alternators zo goedkoop zijn dat ze die hier voor nog geen 100,- met flinke winst kunnen verkopen.
De kennis en gereedschappen zoals testbank enz. hebben ze nog wel, doch geen onderdelen meer. Alleen dozen schuiven. "Vooruitgang" heet dat.
De alternator heb vanavond intussen al uitgebouwd.
13 jaar
De alternator is inmiddels gerepareerd (uurtje werk) en ook al weer ingebouwd. Dat kan allemaal wanneer je gepensioneerd bent....hi. Spanningsregelaar bleek wel goed te zijn, doch er zat een onderbreking in de (koper) puntlas in de draad tussen de sleepring en de veldwikkeling op de rotor. Deze verbinding gesoldeerd en de weer op de rotor gefixeerd. Klaar terwijl ik er bij stond en meehielp. Voor 50,- inclusief fooi heb ik weer een betrouwbare alternator en ik weet nu ook hoe deze er van binnen uitziet.
Bij het reparatiebedrijf Tegama in Oldenzaal (was vroeger Bosch Service) hebben ze ook weer beperkt onderdelen, zoals spanningsregelaars, diodebruggen, lagers enz. om alternators te revideren.
Iedereen bedankt voor het meedenken en tips.
13 jaar
Mooi dat het opgelost is.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar