Goedenavond,
Ik heb een Opel Astra 1.6 uit 1996 (NL-HV-19). Nu brandt het waarschuwingslampje voor het elektrische systeem (acculampje), maar het rare is dat hij feller gaat branden zodra de motor meer toeren maakt. (gas geven). Hij start nog steeds prima, het lampje brand vanaf zaterdag maar ik heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken, er is verder ook niet mee gereden. Vanavond heb ik de accu doorgemeten. Zonder dat de motor draait meet ik 12,2 - 12,7 Volt. Bij stationair draaiende motor meet ik 14,0 - 14,7 Volt.
Ik dacht in eerste instantie, dat is de dynamo, vervangen en klaar. Maar met de gemeten waardes lijkt het erop dat de dynamo de accu wel bij laadt. (of heb ik dat mis?) Zit het probleem wel in de dynamo en moet ik deze gewoon (laten) vervangen, laten repareren of zou het ergens anders in kunnen zitten.
Ik weet het even niet meer. Alvast bedankt
Groeten, Arjen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als accu wel laad leg dan eens een of twee extra massakabels van motorblok en versnellingsbak naar de carrosserie of rechtstreeks naar de minpool van de accu.
Als dit niet mag baten dan moet je de cockpit met tellers eruit halen en de achterzijde controleren, zal niet de eerste keer zijn dat de boel daar samensmelt bij een astra.
Hoe hoog loopt de laadspanning op als je gas geeft????
Het is wel verstandig om de kentekengegevens weg te halen, ik kan zo de historie van de auto nagaan. 14,7 volt bij stationair draaien is veel te hoog de spanningsregelaar in de dynamo is gaan hemelen. Door blijven rijden is deze toestand is funest voor de accu en het elektronische systeem.
12 jaar
[quote=ronny530]Het is wel verstandig om de kentekengegevens weg te halen, ik kan zo de historie van de auto nagaan. .[/quote]
En wat zou dat? Gaat het nu om het probleem/vraag van de TS of om de autohistorie? Het laatste
hoort nooit een geheim te zijn en eerlijkheid duurt toch het langst.....
Met excuus maar ik geef in mijn posting ook een mogelijke oplossing aan. kentekengegevens kunnen ook misbruikt worden.
12 jaar
Opgelost. Nieuwe dynamo gekocht en vervangen. Was niet moeilijk gelukkig.
12 jaar
Oke prima, idd je kenteken zou ik ook kunnen opschrijven als ik achter je reed dus das natuurlijk dikke kul hierboven ...
Maar goed , je oude dynamo laadde wel bij dat heb je gemeten, maar weet je ook wat er mis was met de oude? want lampje brandde toch wel terwijl ie laadde.. normaal is de voorbekrachtiging via dat lampje.
Maar goed miss denk ik nu te ver door, je hebt het immers zelf weten op te lossen..
[quote=ronny530]Het is wel verstandig om de kentekengegevens weg te halen, ik kan zo de historie van de auto nagaan. 14,7 volt bij stationair draaien is veel te hoog de spanningsregelaar in de dynamo is gaan hemelen. Door blijven rijden is deze toestand is funest voor de accu en het elektronische systeem.[/quote]
Ik had het wel bij het rechte eind. Wat het vermelden van het kenteken betreft is dat geen kul maar dat is mijn mening.
12 jaar
Ronald, dat is wel kul....
iedereen kan op de site van de RDW de autogegevens (historie) opvragen.
Niks geheim aan en verdere gegevens, zoals NAW krijg je niet te zien...
Ik zou zonder probleem mijn kenteken en chassisnummer op het forum zetten, want je wordt er geen snars wijzer van...
Overbodige berichtgeving dus.
Moderator Problemcar.
@Hans, ik sloeg wel door in de privacy wetgeving maar je hebt gelijk. Ik probeer wel mee te denken over oplossingen en als het lukt ben ik ook tevreden.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar