Beste allemaal,
Sinds een aantal maanden heb ik een vervelende trilling in mn stuur zitten bij een snelheid van 100-150 km/h. Het stuur gaat in de auto zichtbaar heen en weer (+/- 5 mm) en lijkt ongeveer de zelfde frequentie te hebben als het toerental van de wielen.
Het trillen lijk te zijn begonnen toen ik zo'n 2 maanden geleden nieuwe remblokken heb gemonteerd. Kort hierna zijn er een set nieuwe banden(1 cm breder) met 17 inch velgen onder de auto gezet waardoor het trillen veel duidelijker en vervelender aanwezig is. Afgelopen week heb ik de auto laten uitlijnen en de wielen laten her-balanceren maar het trillen van het stuur blijft. Ook fors remmen met een snelheid van 50-100km/h veroorzaakt trilling in het stuur, en met een hogere snelheid trilt deze al zonder te remmen en is het lastig vast te stellen of remmen ook trilling veroorzaakt.
De auto betreft een Opel Astra Coupé met 165000 km op de teller.
Is er iemand die mij kan helpen met dit probleem?
Mvg,
Robbert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je de remschijven ook mee (laten) vervangen? ik denk je het probleem eerder daar gaat vinden.
Nee, heb enkel de remblokken vervangen, de schijven waren nog maar 2-3 mm ingesleten.
12 jaar
dan vrees ik toch dat je remschijven versleten zijn.
verschillende leveranciers spreken van een remschijfdikte van 25mm
en een minimale remschijfdikte van 22mm.
dwz 3mm ingesleten is dus dat de remschijf zijn dienst gedaan heeft.
gr.
kevin
Heb ze net ff exact na gemeten en de schijfdikte is op dit moment 22,5 mm. Heb de boel hier nu open liggen en heb ze ook even draaiend getest maar de remschijven slingeren eigenlijk niet en ook de blokken vertonen geen abnormale slijtage.
Ook met de banden er op draaiend getest en hier is duidelijk een slingering in te zien, de velg lijkt niet goed gecentreerd te zitten. Heb het oppervlak waarop de velg tegen de remschijf rust al schoon gemaakt en dat lijkt iets te helpen. Overigens centreert de oude velg veel beter dan de nieuwe omdat in deze van die kunsstof centreer ringen zitten. Zou het kunnen zijn dat deze niet goed zijn?
12 jaar
Velgen moeten zuiver gecentreerd zitten en de centreerringen hebben per 4 dezelfde kleur. Passing in de velg en op de naaf moet spelingvrij zijn. Misschien is er een ring weg ?? Controleer dit. Succes.
Punt heeft ook een punt :-)
misschien hebben ze ook een verkeerde dikte van centreerring meegeleverd tov uw wagen.
Het probleem zit inderdaad in de centreer ringen, deze hebben vrij veel speling op de as, het zijn wel allemaal de zelfde, heb het set nieuw gekocht en daar zaten er 4 bij.
Heb voor nu een baan ducktape gebruikt om de centreer ring licht te laten klemmen op de as en bij het vast zetten van de wielen extra aandacht besteed aan het vast draaien van de wielbouten. Resultaat na een rondje rijden is dat het trillen met 80% is afgenomen en alleen nog licht aanwezig is bij 110-125 km/h, maar wel acceptabel. Moet aanstaande vrijdag 200 km snelweg rijden, zal daarna nog even een post achterlaten van mn bevindingen.
12 jaar
Hoi Robbert,
Het is dikwijls zo dat bij een trillend stuur bij hogere snelheid dit probleem veelal opgelost is als je de achterste wielen laat balanceren bij de bandencentrale.
12 jaar
Inmiddels heb ik een aantal dingen getest, onder andere met de originele velgen en met deze velgen vertoond de auto exact de zelfde trillingen. Hier was ik erg blij mee omdat het dus niet aan mn nieuwe velgen ligt.
Ik heb aluminium centreer-ringen besteld en geplaatst en gelijk de voorrem schijven en klauwen nagekeken. De pennen waarover de klauw kan schuiven heb ik los gehad en goed schoongemaakt. Ook de remschijven heb ik los gehad en nagekeken en daar was op het oog geen overmatige slijtage of iets dergelijks aan te zien, wel viel me op dat de opstaande rand schuin verliep naar het vlakke gedeelte van de schijf. Het lijkt wel of de remvoeringen die er eerst op zaten minder breed waren dan degenen die er nu op zitten. Ik heb de zijkanten van de schijf en de opstaande rand van de schijf draaiend een klein beetje opgeschuurd, de schijven weer netjes gecentreerd en de banden er weer op gezet, en er afgelopen weekend mee test gereden op de snelweg en de trilling tijdens het rijden is zo goed als weg. Tijdens het remmen blijft er boven de 50 km/h een lichte trilling voelbaar.
Voorlopig wil ik het even aankijken of het weg blijft, mocht het nu nog terug komen dan ben ik van plan originele Opel remschijven en blokken te monteren zodat ik zeker weet dat het past.
@ WernerC, alle 4 de banden zijn hergebalanceerd een 3 tal weken geleden verhielp helaas in mijn geval het probleem niet, bedankt voor de tip in ieder geval.
12 jaar
Die rand(en) had je van mij weg mogen slijpen . Deze kunnen zulke effecten geven . Schijven vervangen had beter geweest maar ik kan niet in jouw knip kijken.
Groeten.
zijn de aandrijfassen gebalanceerd? die zijn nooit perfect recht, waardoor het wiel rare stuiters maakt in het wiellager..
en dus ook (behoorlijke) trilling geeft in het stuur, en de auto zelf.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar