auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel : afstellen gasklep potmeter

hallo
door een te laag toerental is er aan de stelschroef van de gasklep gedraait... nu schijnt dat je hier door de motormanagement in de war stuurt..
hoe krijg ik die weer op de juiste stand??
of kan dit alleen door de dealer gedaan worden?

mvg bennie

Geplaatst door

bennie1066 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het zou wel handig zijn als je vertelt welke motor er in zit...

peerbmw 0
badge

18 jaar

ooo jaaa sorry heel dom van me was al laat gister dus hihi... het is een c18xe ...

bennie1066 0

18 jaar

ik weet nog van de latere types dat die altijd afgesteld stonden op 0,49 volt op de signaaldraad die naar het stuurapparaat gaat. als je gaat verdraaien/verhogen door de stelschroef in te draaien herkent het stuuraparaat de stationair-stand niet meer en "denkt" hij dat de gasklep te ver open staat. dus het zal er van jou meetkunst afhangen of je dit zelf weer goed kan krijgen. succes!!

peerbmw 0
badge

18 jaar

en welke draad is dat van de potmeter dan ?? heb je ene kleur voor me of de midelste? en hoe moet ik te werk gaan met meten?

bennie1066 0

18 jaar

Meten van gaskleppotmeter moet normaal bij contact aan, motor uit. Hoe de connector bij deze motor eruit ziet weet ik niet, maar wat ik in het verleden wel heb gedaan is naalden langs de draden de connector ingeduwd, zodat je spanning kan meten met connector op de potmeter bevestigd (anders valt er weinig uit te lezen).

Als je niet weet welke draden je hebben moet zou ik gewoon bij alledrie de draden een naald steken en dan spanning meten. Spanning moet in 1V orde grootte liggen, is die daar ver vandaan (bv. 13V van boordspanning) weet je dat je die draden niet moet hebben.
Daarnaast kan je vaak uit de kleuren al opmaken welke draad het is (zwart voor massa, rood/geel voor plus, en een andere/gecombineerde kleur voor signaal). Je moet normaal spanning meten tussen signaaldraad en massa.

kasperht 0

18 jaar

Er is toch een vaste Ohmwaarde tussen vol gas en stationair,met een vaste minimum Ohmwaarde.
Tenminste zo heb ik dat lang geleden gedaan bij een 1.4 en 1.6 Nz motor.
tís even pielen maar het lukte me.

popey 0

18 jaar

oke bovenstaande snap ik .. maar nu de waardes nog waar popey het over heeft en wel graag van mijn motor type.. c18xe wie kan me deze waardes geven .. de dealer niet dat weten ze niet word er gezegt dan moeten we hem hier ff hebben.. net of ze het dan wel ineens weten ..

bennie1066 0

18 jaar

wie kan me helpen aan deze waardes??

bennie1066 0

18 jaar

ik krijg de waarde niet lager dan 0.68 volt .. is dit normal of is er iets anders aan de hand?

bennie1066 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.