close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Rekord: Afstellen zenith carburateur Opel Rekord 1.9S 1972

Bouwjaar: 1972, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1900s

Beste mensen van problemcar,

In het verleden heb ik hier al vaker mijn antwoord gekregen en vaker een oplossing kunnen aandragen.

Nu zit ik toch met een volgend probleem en hopelijk kan de oude of jonge garde me hierbij helpen.

Ik heb een Opel Rekord D uit 1972 met een 1900s motor en Zenith carburateur.

Het hele motorblok is gereviseerd dus ook de carburateur. Nu moet ik de carb afstellen en het lukt me voor geen meter. hij loopt even en valt daarna gewoon weer uit waarna hij weer heel moeilijk start.

Ik heb geen brandstof pomp aangesloten met direct aan de carb een trechtertje waarin ik benzine giet, heeft dit er iets mee te maken dat hij heel even loopt en daarna uitvalt?

Graag zou ik aan jullie willen vragen hoe je deze carb moet afstellen. de choke en chokeklep heb ik gelukkig al kunnen afstellen. Deze moet volledig open staan als de choke niet aan is.

heeft iemand ervaring of documentatie of kan hulp bieden in omgeving Maastricht om deze carb af te stellen?. Ik hoor het graag!

Geplaatst door

richardhorvath (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welk type (nr.) carburateur zit er op?



vr.gr. Theo

Er zit een twee traps Zenith carburateur op, revisie setje op de carb en een LPG mengstuk ertussen.
Hij vonkt ook af en toe in de luchtfilter. na wat onderzoek zouden de stangetjes aangepast moeten worden, maar de motor zou toch minimaal moeten stationiar moeten lopen of zie ik dat verkeerd.

Van plan ben ik om de basisafstelling in te stellen, vacuumlekken uit te sluiten en de tank te vullen en brandstofpomp aansluiten en LPG mengstuk afdoppen.

Maar voor die basisafstelling heb ik geen idee hoe dat moet, op zn minst dat hij stationair blijft lopen

Ik denk toch dat je de brandstofpomp aangesloten moet worden. Het zal wel een mechanische pomp zijn. Verder vlotternaald goed afgesteld?

maarten4874 0
badge

12 jaar

Richard,
ik heb je een Pdf. bestandje gestuurd met de afstelgegevens.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

12 jaar

Zal een Zenith Inat 35/40 zijn?

moderator 0
badge

12 jaar

Klopt...dat heb ik hem toegestuurd...

Hans4040 1240
badge vip badge

12 jaar

Ik heb de gegevens van hans inderdaad ontvangen, vanavond ga ik ermee aan de slag.

Weet iemand of het een probleem is als ik de carb via een trechter vul ipv de mechanische pomp ?

ook heb ik een LPG mengstuk gemonteerd. welke stangetjes moeten langer gemaakt worden?

alvast bedankt voor de moeite

Als je een dun mengstuk hebt van +/- 7 - 8 mm en je laat de dikke tussenpakking weg, dan kun je volstaan met het verstellen van de chokeklepstang en een M5-moertje in de zuigertang van de 2e trap vacuumdoos.

moderator 0
badge

12 jaar

Ik zou de benzinepomp maar wel aansluiten, want hoe anders kun je de carburateur afstellen.
Het is niet de gemakkelijke carburateur om af te stellen, maar daar kom je nog wel achter.
Succes.

jethro 0

12 jaar

Ga een te rade bij een opel club, er zijn genoeg specialisten.
Deze carburateur vervangen door een solex 35 PDSI(t) en probeer te komen aan een gasmengstuk bovenop de carburateur.
Tussenmengers is zowiezo bij alle auto's waardeloos want de carburateur kan dan zijn werk niet doen ( venturi )
Ik ben een opelkenner en specialist en dit is na mijn zeggen het enige juiste wat je kan doen.
Zorg dat het blok verder in goed konditie is, dus onsteking tip top, vervroeging in orde evenals kabels, rotor en bougies.
Absoluut geen vacuumlekken en juiste afstelling van de kleppen.
En laat even een compressiemeting doen.
Het zijn superblokken maar ze hebben wat problemen met oliedruk soms , oorzaak zit dan in de pomp.

Succes !!

C.Jonker 0
badge

12 jaar

hallo,

het blok is helemaal nieuw uit een museum,.. ik heb het blok laten reviseren en de kop ook dat wil zeggen nieuwe pakkingen en keerringen,. zuigers en lager zijn gewoon nieuw.

ik heb de benzinepomp aangesloten, en de carb afgesteld, de auto start nu goed loopt alleen stationair in erg hoge toeren, en als ik de stationair schroef helemaal ingedraaid heb heeft het totaal geen effect.

wat zou dit kunnen zijn, carb iheeft net nieuwe revisieset gehad. auto start en loopt voor de rest prima, alleen constant hoog in toeren.
Als ik de vaccuumhevel terugduw met een schroeven draaier dan valt de motor uit...

moet die secundaire klep helemaal dicht staan??

mogelijk een bedrijf of kenner in de buurt van maastricht? auto is niet rijdbaar op het moment

Dit zijn een van de meest simpele, dubbele carburateurs die er ooit gemaakt zijn.
Heb er bosjes van omgezet naar lpg met een mengstuk er tussen waarbij het benzinesysteem uitstekend kan blijven werken zolang er maar iemand aan werkt die er echt verstand van heeft.
De smoorklep van de 2e trap moet inderdaad dicht staan, met dien verstande, dat de klep niet klemmen mag.
De chokeklep moet er gewoon in blijven zitten, ook op lpg.
Het afslaan kan komen door een verstopte stationair sproeier. Deze zit boven in de deksel, bijna in het midden. Verder kan door montage van het lpg-mengstuk het stationair benzinekanaal afgesloten zijn. Misschien omdat de papieren pakkingen niet juist liggen of er geen gaatje inzit. Hierdoor kan dan ook het CO-gehalte op benzine niet worden afgesteld.

moderator 0
badge

12 jaar

is dat ook de reden waarom de motor op 2500 toeren blijft draaien? als ik aan de stationairschroef draai maakt dit helemaal niets uit. de motor blijft in hoge toeren lopen. de dikke omlooschroef laat de motor alleen maar sneller draaien.

de secundaire klep staat iets open want als ik hem handmatig dichtduw dan valt de motor uit.

De secundaire klep zal de oorzaak van het hoge toerental zijn. Die moet dus eerst goed afgesteld worden. Wip het trekstangetje van de vacuundoos een los v/d smoorklep en kijk of dan de klep wel dicht staat. Daarna moet gekeken worden of het CO-kanaal wel open is.
Deze carburateurs zijn echt wel goed. Ze zaten behalve op Opel, ook gemonteerd bij Mercedes en BMW.

moderator 0
badge

12 jaar

ik zal dit morgen direct doen, alleen de vaccuum pot trekt de klep vanzelf open omdat er speling zit tussen het rollagertje en de geleiding van de primaire klep.

Als ik de vaccuumklep dichtduw dan valt de motor gewoon uit en loopt hij niet verder, in dat geval kan ik beter even de luchtkanalen schoon maken. kan ik het omloopkanaal ook aan de voorkant loshalen en schoonmaken?

Zit het lpg-mengstuk er al tussen? Zo ja dan:
Om de lengte van de trekstang 2e trap af te stellen ga je als volgt te werkt: draai de hele vacuumdoos er af middels die 3 schroeven. Je kunt dan net onder het membraam de contramoer losdraaien ( sleutel 7 als ik het nog goed herinner ), draai dan het hele stangetje er uit , schuif over het draadeindje dan een M5 moertje en monteer het geheel weer. Voor dat je de trekstang weer aansluit op de smoorklep, kijk of de aansluiting v/d trekstang op gelijke hoogte van de aansluiting v/d smoorklep hangt in dichte toestand.
Alle kanalen kun je van buiten uit doorblazen met perslucht.

En nog iets:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.

moderator 0
badge

12 jaar

moet dat m5 moertje tussen het kunstof buisje en de contramoer, of tussen de contraoer en membraam?

ik ga dit morgen proberen en an zou de secundaire klep dicht moeten staan?

alvast super bedankt voor de moeite!!

Tussen de contramoer en het membraam. Zo verleng je het trekstangetje zonder de veerspanning te veranderen die ook in dat stangetje zit. Het contramoertje dus alleen even iets lossen bij de demontage van het stangetje en dus verder niet verdraaien. Normaliter is dan de afstelling in 1 keer goed qua lengte.
Ik hoor het wel.

moderator 0
badge

12 jaar

hallo mensen,

ik heb het probleem opgelost ook met de secundaire klep, bedankt voor jullie hulp.

weten jullie of mijn 1.9S motor hydraulische kleppen heeft?

ik heb namelijk gemerkt dat de auto ploft uit de carb en loopt vrij beroerd..ik denk dat het of de ontsteking of klepspeling is.
weet iemand hoe je de ontsteking exact moet afstellen

Nee, de 19S heeft geen hydraulische stoters, wel de 19SH.
Klepspeling : 0,30 mm in- en uitlaat, warm afstellen, en eigenlijk met draaiende motor.
Controleer ook de bevestigingsbouten van de spruitstukken aan de kop. Die gaan graag los zitten.
Ontsteking afstellen: contactpunten : contacthoek 48-53 gr. ( +/- 0,4 mm open op hoogste punt ), voorontsteking: dynamisch 3-5 gr. bij 800 - 850 tpm. Controleteken is te zien als een kogeltje in het vliegwiel tegenover een driehoek in het gat aan de rechterzijde onder het uitlaatspruitstuk, in de buurt van de oliedrukschakelaar.
Statisch afstellen met 12V proeflampje: lampje moet gaan branden wanneer het kogeltje +/- 2 mm voor de pijl staat.

moderator 0
badge

12 jaar

Als de motorcode 19SH is dan heeft deze hydraulische stoters, H staat voor hydraulisch.
Maar als je de kleppen gaat stellen kun je dat controleren of dat nog zo is, want het kan zijn dat er later vaste stoters gemonteerd zijn.
Afstelling ontsteking: kogel vliegwiel bij lipje, en die zit op de rechter kant van de motor.
En dat is bij de uitlaat.

jethro 0

12 jaar

[quote=richardhorvath]ik heb het probleem opgelost ook met de secundaire klep, bedankt voor jullie hulp.[/quote]
En het probleem was ?????

moderator 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.