Hallo allemaal
Het betreft een astra G X16szr op kenteken.
Is het mogelijk om de passagiers airbag zelf uit te zetten,in verband met een kinderzitje,of moet je dat bij de garage laten doen???
Kan ik deze dan later ook weer inschakelen??
Wat is een richtprijs als ik het bij de garage laat doen??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is helaas niet mogenlijk.
Dit kan alleen via een orig opel kinderzitje als het goed is
Wanneer een kind in een goed kinderzitje zit is er helemaal geen gevaar van de airbag (bron wegmisbruikers)
Ik herinner me een verhaal uit Duitsland waar in een VW een kind doodgedrukt is door een afgaande airbag. Ik denk dat je kinderen beter op de achterbank in een goedgekeurd zitje kunt vervoeren. Het risico is net even te groot.
Vreemd verhaal want de airbag komt namelijk helemaal niet zover naar voren, om het kind dood te drukken zal de auto dus ernstig in elkaar gedrukt moeten zijn, ik zou het artikel wel eens willen lezen.
Dit vond ik net op internet
Kleine kinderen horen in een kinderzitje
Daarnaast werd vastgesteld dat bij dodelijke ongevallen met kinderen deze meestal zonder gordel of aangepast kinderzitje, vooraan naast de bestuurder zaten, soms zelfs op de schoot van de moeder. Volgens de Belgische wettelijke voorschriften, moeten kinderen vanaf 3 jaar de gordel dragen of vervoerd worden in een goedgekeurd kinderzitje, dat aangepast is aan hun grootte en gewicht. Voor kleine kinderen is een aangepast kinderzitje een absolute aanrader. Wanneer de wagen is uitgerust met een passagiersairbag mag men babys in een wieg of kleine kinderen in een kinderzitje nooit op de voorste passagiersstoel, met het hoofdje tegen de rijrichting in, plaatsen. Het kind loopt in dergelijke omstandigheden een ernstig risico op een zogenaamde nekslag met dodelijke afloop wanneer de airbag ontvouwd wordt. Een pictogram dat de bestuurder hiervoor waarschuwt, wordt door de constructeurs aangebracht in de wagen, op een plaats zichtbaar bij het openen van het rechter portier. Sommige constructeurs brengen reeds modellen op de markt, waarbij de bestuurder de passagiersairbag manueel kan uitschakelen. In dat geval wordt hij er wel permanent aan herinnerd door een verklikkerlichtje op het dashboard.
Hans
"Airbags hebben, als ze gecombineerd worden met een gordel, al vele levens gered en (ernstige) letsels voorkomen. Echter, er is ook bekend dat airbags bij kleine kinderen dodelijke ongevallen hebben veroorzaakt.
Heeft een auto een passagiersairbag zet dan NOOIT een baby-autostoeltje of een kinderautostoel op de passagiersplaats. Kinderen onder de 9 jaar lopen gevaar als ze bij een airbag zitten. Wil je een kind van 9 jaar of ouder op de passagiersstoel vervoeren, zet de stoel dan zo ver mogelijk naar achteren om de afstand tot de airbag zo groot mogelijk te maken.
Vervoer ook nooit een kind op de passagiersstoel als de airbag is uitgeschakeld. Er is een ongeval bekend waarbij de uitgeschakelde airbag alsnog door de klap van de botsing ontplofte. Gevolg: kindje dood. De kans bestaat bovendien dat je in de haast wel eens vergeet de airbag uit te zetten.
Autofabrikanten zijn sinds kort verplicht klanten te waarschuwen voor het gevaar van een airbag op de plaats naast de bestuurder. Fabrikanten van baby-autostoeltjes zijn dit al verplicht sinds eind 1999."
Het verhaal waar ik op doelde wordt hier ook in genoemd. Het ging om een VW waarvan de airbag zelfs uitgeschakeld was door de dealer. Is nog een aardige rel geworden.
Ik vraag me af hoe ze bij wegmisbruikers erbij komen dat het geen gevaar oplevert, wat ik me wel kan voorstellen is die nekslag bij een babystoeltje omdat die inderdaad achterstevoren gemonteerd worden.
bij onze 1999 astra stationwagon kan volgens mij ook de airbag niet uitgezet worden, maar we vervoeren onze kids dan ook op de achterbank in de gordel waar ze thuis horen.
We kúnnen hem wel uitschakelen(met een weerstandje van 45 cent), maar we mógen hem niet uitschakelen!
Weerstandjes heb ik hier op voorraad liggen en kosten slechts 5 cent ;-)
De extra 40 cent is voor het plastic zakje...
De weerstand moet overigens 2.9 ohm zijn.
Waar moet die geplaatst worden ?
dashboardkastje eruit,en weerstandje moet dan in plaats van de airbag aangesloten worden.LET OP,DIT MAG DUS NIET.
jongens...verzekering technich zit dit verhaal helemaal fout....
als het kinderstoeltje er nou niet in zit, en je een paggagier meeneemt...en je krijgt een ongeluk met letsel die door een airbag voorkomen had kunnen worden heb je een groot probleem.
de verzekeringen betalen dit letsel niet omdat er aan het airbag systeem geknutseld is.......gaat denk ik een hoop poen kosten....en de trammeland...is het dit wel waard?
Ik zit aan iets anders te denken, wanneer een opel kinderzitje gebruikt wordt dan word deze airbag uitgeschakelt, dus zal er ergens iets van een stekker aan dat kinderzitje moeten zitten zodat de airbag weet dat hij niet mag werken.
Dus waar zit die stekker en wat zit er in het opel kinder stoeltje, misschien ook een weerstand ?
Ik snap de discussie niet. Zelfs een uitgeschakelde airbag kan afgaan (zie boven). Het blijft dus levensgevaarlijk om een kind op de voorstoel te vervoeren.
Deze werkt met een optionele sensormat in de stoel.
Hiervoor draagt Opel dus alle verantwoordelijkheid.
Nu we het toch over airbags hebben,hoe zit het met de uiterste houdbaarheidsdatum van de airbags.Is het waar dat we die bij de zoveelste grote beurt moeten gaan v.v.??
Airbags dienen na 10 jaar vervangen te worden.
inderdaad alleen met de speciale optie met isofix...schakeld de airbag uit. moet dit wel af fabriek besteld zijn....en dat wordt bijna nooit besteld..
Beetje knullig allemaal van Opel
waarom? een trekhaak,climat control, enz.. moet je toch ook extra bestellen?
Bij de meeste auto's kun je de passagiers airbag gewoon uitschakelen.
kijk op die manier...dat klopt inderdaad...alleen opel zelgt dat de airbags dan vaak nooit meer ingeschakeld worden..als er geen kind voorin zit. en dat is ook fout. voor beide oplossingen is wat te zeggen he...
Tja dat is natuurlijk makkelijk op tye lossen door een lampje oid of er gewoon zelf aan te denken dat als je het kinderstoeltje eruit haalt je de airbag weer aan moet zetten.
kijk eens bij schadeauto`s hoeveel auto`s er zijn met zware schade waarvan de airback er nog in zit terwijl deze niet is uitgeschakeld ,en dan de hele lichte schade waar de airback wel eruit ligt .volgens mij zijn ze niet zo betrouwbaar als men denkt
19 jaar
ja das waar theo, maar ik heb hier nu een yaris staan die toch flink in elkaar zit aan de voorkant (radiator zat IN het uitlaatspruitstuk).
Deze ga ik weer in orde maken.
Hier is de auto schuin aangereden, das dus de rede dat de airbag niet af gegeaan is.
zodoende krijg je dus auto's die flink in elkaar zitten waar de airbag niet van uitklapt.
Willem
ook bij onze oude Opel was dit het geval, iemand met 100km/u van rechts in onze astra geboord(station wagon uit 2000), onze astra werd 8 meter verderop op een vluchtheuvel geslingerd 180 graden gedraaid en alles voor de voorwielen was weg.
Bestuurders airbag was niet afgegaan (passagiers airbag zat daar niet in).
dus extra veilig ?
Als de klap van rechts kwam is het toch wel verklaarbaar dat de bestuurdersairbag niet afgevuurd wordt?. Ik begrijp het gemopper hierboven niet.
Nou bij zo'n klap lijkt het me juist wel logisch dat hij afgaat, als je halve voorkant eraf gereden wordt en hij gaat niet af dan is er toch iets mis, ook de brandweer stond verbaasd te kijken dat hij niet af was gegaan
dit klopt als een bus dat de bag niet is uitgegaan....verdiep je maar eens op de werking...de hoek en de vertragingssnelheid is belangerijk....en als je nu sitebags had gehad...waren die wel afgegaan...
http://www.febiac.be/documents_febiac/Tr...
http://www.bosch.nl/content/language1/ht...
en zoek de rest zelf maar op google..
Nog één laatste poging: de electronica die de airbag bestuurt werkt natuurlijk met een bepaalde minimale vertragingswaarde. Dit om te voorkomen dat de airbag onsteekt wanneer je bijvoorbeeld de de eerste boom licht schampt. Je zou dan namelijk geen bag meer ter beschikking hebben op het moment dat je de volgende vol raakt. En het lijkt mij volstrekt begrijpelijk dat een frontairbag niet afgaat bij een zijdelingse impuls. Het zou geen nut hebben en je kunt het systeem beter bewaren voor een flinke mep die ook daarna nog van voren kan komen. Zoals Opeltje ook zegt: verdiep je eens in de materie.
hij is met een klap op een vluchtheuvel terecht gekomen met zijn neus tegen een paaltje, me dunkt dan hoort zo'n ding toch af te gaan.
Zoals net geplaats, na de zijdelingse klap is de auto dus weggeslingerd en met de voorkant op een paaltje van de vluchtheuvel tot stilstand gekomen, dus die tweede klap kwam wel van voren, vandaar waarschijnlijk ook de verbazing van de brandweer, gelukkig zat mijn vrouw in de gordel, de gene die er tegen aan reed is 3 keer over de kop gevlogen en had gelukkig ook niks.
Als je dit hebt overleefd is het dus niet nodig geweest dat hij afging. Het is geen kussentje hoor. Het is bedoeld om de enorme impact op te vangen van een frontale aanrijding bij hoge snelheid.
gr.
Paul
Paulus, mag ik daaruit begrijpen dat auto's zonder airbag zo onveilig zijn dat je bij een fikse aanrijding dood bent ?
Nee toch hoop ik, want de gordel houdt al jaren veel passagiers veilig
In volgorde van impact die je kan overleven:
1. Zonder gordel: kleine klap
2. Met gordel, zonder airbag: flinke klap.
3. Met gordel en airbag: grote klap
Een hele grote klap overleef je zelfs met gordel EN airbag niet.
Zoek er eens wat over op internet zoals Opeltje en Jan stuiver al zeiden.
Gr.
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar