Sinds gisteren koelt mijn manuele airco niet meer.
Hij is precies een maand geleden gevuld, omdat er toen zowiezo geen koelmiddel in zat. Tevens hebben ze er fluoriserendmiddel aan toegevoegd.
Hij heeft hiervoor steeds (lees: drie weken) nog gekoeld. De auto heeft de afgelopen zes dagen stil gestaan en gisteren merkte ik dat hij niet meer koelde.
Wel hoor ik dat dat het toerental van de motor veranderd als ik hem aanzet. Je hoort ook een soort klik onder de moterkap. Maar verder hoor ik door de ventilatieroosters alleen maar een soort sisssend geluid als ik de airco aan heb.
Ik heb deze auto pas sinds februari dit jaar en weet dat hij bij de dealer ook al een week of acht heeft stil gestaan.
Ik lees op dit forum allemaal mogelijk oorzaken van andere auto's (compresor kapot, verdamper, etc.). Wat zou bij mij de oorzaak kunnen zijn?
Al vast dank voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat hoeft nu niet zo'n groot probleem te zijn om daar achter te komen wat er lek is. Met 'n UV-lamp kun je nu gericht gaan zoeken omdat het systeem met fluor is gevuld. Natuurlijk moet de airco wel regelmatig gebruikt zijn om de fluor goed in het systeem rond te krijgen.
Gr.
het sissend geluid hoor je alleen als het vloeistof niveau te laag is dus waarschijnlijk lekt het ergens. denk hierbij aan je condensor.
17 jaar
[quote=bazzz77]Hij is precies een maand geleden gevuld, omdat er toen zowiezo geen koelmiddel in zat. Tevens hebben ze er fluoriserendmiddel aan toegevoegd.[/quote]
En verder geen drukproef/lektest uitgevoerd? dat middel is om een lek op te sporen, een lek wordt opgespoord door het systeem af te persen.
[quote=bazzz77]Hij heeft hiervoor steeds (lees: drie weken) nog gekoeld. De auto heeft de afgelopen zes dagen stil gestaan en gisteren merkte ik dat hij niet meer koelde.[/quote]
Waarschijnlijk toch een lek aanwezig wat erger is geworden.
[quote]Wel hoor ik dat dat het toerental van de motor veranderd als ik hem aanzet. Je hoort ook een soort klik onder de moterkap. Maar verder hoor ik door de ventilatieroosters alleen maar een soort sisssend geluid als ik de airco aan heb. Ik lees op dit forum allemaal mogelijk oorzaken van andere auto's (compresor kapot, verdamper, etc.). Wat zou bij mij de oorzaak kunnen zijn?[/quote]
Wellicht de verdamper die sist? als het toerental veranderd schakelt de compressor in.
Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is, dit kan alleen gezegd worden bij een visueele kontrole dus, terug naar de persoon/garage die hem heeft afgevuld en een duidelijke korrekte diagnose laten maken.
Wanneer deze niet volgens de regels gewerkt heeft vind ik persoonlijk dat deze niet had mogen afvullen (RLK '97) en had ie jouw erop moeten wijzen wat aan de hand is.
Als gezegd wordt jawel dat hebben we gedaan moet ie een beperkte installatie kontrole kunnen voorleggen en zelfs aan jou overhandigen.
Wat heb je nu aan fluor juist niets, alleen gemakkelijker voor de garage/monteur, hiervoor gelden de Stek regels en Stek laat niet toe dat een lek opgespoord wordt via deze middelen, hiervoor is de electronische lekdetectie die vanaf 5ppm moet detecteren.
Wat de airco boeren doen moeten zij weten, ik zeg dit alleen dat men als klant dit niet hoeft te pikken. Men zou dus twee weken moeten rondrijden en dan terug gaan voor kontrole ONZIN. Meteen systeem recoveren, afpersen en lekdetectie uitvoeren. Als er dan een lek naar voren komt moet het gerepareerd worden indien mogelijk, kan dit niet omdat een bepaald onderdeel niet voorradig is, moet de airco installatie buiten werking gesteld worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar