close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Airco werkt niet na een rit.... tijdje wachten en dan werkt hij

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 DTR

Dag Mensen,

Ik heb het volgende probleem... Als ik met de auto weg ga en de airco aan zet (ECC), dan werkt deze goed en blaast prima koude lucht (onlangs bijgevuld). Als je na een lange rit de auto uit zet en bv. na een uur weer weg gaat, dan schakelt de airco niet meer in. Dit is te zien aan het verbruik normaal 0.6 l/h en bij airco aan ong. 0.9 l/h bij stationair.
Als de auto een tijd stil heeft gestaan, dan schakelt de airco weer gewoon in....
De airco gaat niet uit tijdens het rijden, dus alleen als je de airco uit doet na een rit.

De airco laten nakijken op het moment dat deze een rit achter de boeg had en niet meer werkte. Men gaf aan na het doormeten dat het de pomp was die het niet meer deed of de spoel (gemeten met een klemmetje op de accu en een soort pen!?). Conclusie toch een nieuwe pomp ad 600,- incl montage...
Mijn vraag:
- Is deze conclusie correct, of zou het nog ergens anders mee te maken hebben?
- Kan het alleen de spoel van de pomp zijn en zijn deze los te verkrijgen?
- Een revisiepomp of iets dergelijks is dit aan te raden en waar te verkrijgen?

Dennis

Geplaatst door

DvanLeen (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb het ook eens voorgehad met een vectra b 20DTH 2001 , de airco werkte ook soms niet ; gecontroleerd als de airco niet werkte , en het was links vooraan in het langwerpige bakje dat er een relais nie werkte als hij warm stond ;

opc8275 0
badge

18 jaar

Dank voor je antwoord.... ik weet niet of het met de relais te maken heeft. Het is niet dat hij soms niet werkt. Het is altijd als je er mee hebt gereden en de motor warm is. Als je de motor uit zet en weer aan zet dan doet ie het al niet. Laat je hem een paar uur staan dan doet ie het gewoon weer. Men denkt dat de spoel van de pomp niet gekoeld wordt (wat volgens zeggen wel gedaan moet worden) en daarom even oververhit is en de pomp niet meer inschakelt....

DvanLeen 0

18 jaar

Weet iemand of er voor mijn type auto ook een spoel los te krijgen is? Las dat je een spoel los kan krijgen en monteren:
--------------------------------------------------------------
Spoel kost ongeveer 100 euro?
Je kunt de spoel vervangen zonder het systeem leeg te halen.
De drie bevestigingsbouten van de pomp eruit draaien.
Eventueel de claxon(s) verwijderen.
Nu kun je de pomp een beetje draaien.
Draai het centrale torxboutje uit de koppelingsdeksel.
Koppelingsdeksel verwijderen.
Daarna haal je de grote clips van de poelie los, poelie verwijderen.
Nu zie je nog een grote clips van de spoel, deze ook losmaken en voila.

door daninja
---------------------------------------------------------------

DvanLeen 0

18 jaar

een spoel werkt of ze werkt nie ,denk niet dat dit het probleem is

deze relais kan wel uitvallen als hij warm is , en dan na een tijdje terug werken

alé , da's moeilijk om da via internet te zien natuurlijk

opc8275 0
badge

18 jaar

Hoe kan ik dit meten? Is dit zelf door te meten of te zien, of moet ik dit bij een opel garage laten doen?
Mocht het de relais zijn, kwestie van nieuwe er in en hij doet het weer of niet?

DvanLeen 0

18 jaar

Nee nee! opc heeft nu eens gelijk. Spoel is heel of stuk, niet allebeide!
Dit zit um waarschijnlijk in de afstelling van de magneetkoppeling. Daar ben je heel snel achter trouwens: wacht tot de airco niet meer inslaat en druk dan met een houtje tegen de midden van de magneetspoel. Slaat ie dan wel in dan is dat het euvel. Maar geloof me maar, als jou verhaal klopt is dit 100% je oorzaak.

Hoor het wel van je..........

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

zit er niet iets van een beveiliging op die de airco uit schakelt als de motor te heet wordt ?

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Nee!

sytze 0
badge

18 jaar

In alle drie de opmerkingen kan ik me vinden alleen het is zo raar dat de airco het gewoon niet doet na een lange of korte rit. Als de auto een tijd heeft stil gestaan doet de airco het... als je de auto uit zet en dan weer aan dan gaat de airco niet aan. Hij blaast warme lucht naar binnen. Heb ook wel gehad dat tijdens een rit (als de airco het niet deed) na herhaaldelijk proberen, hij weer in kwam. Het bijvullen van koudemiddel is zeker niet te veel, omdat voor dit type 2.2 en de 2.0 er max. 700 gram bijgevuld mag worden i.p.v. de 850 gram standaard. Ik ga dan ook qua gevoel meer uit van die magneetkoppeling die dan blijft hangen?? Ben een leek qua onderdelen vinden...waar kan ik de magneet koppeling zien/vinden om dit met het houtje te proberen?

DvanLeen 0

18 jaar

Onder de motorkap, voor bij de draaiende riemen en poelies. Hij zit helemaal vooraan met 2 alu leidingen die overgaan in een rubber slang.
Trouwens, laat iemand de ac aan en uitzetten als ie koud is, dan zie je het meteen.

Anders bel je me maar dan zal ik het je wel telefonisch uitleggen.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Top...zal even kijken of het me gaat lukken en anders doe ik wel even een belletje... neem aan via de website cars en creations?

DvanLeen 0

18 jaar

Yip! Staat er wel op. Wil alleen geen financieel gewin hebben via problemcar, vandaar.

sytze 0
badge

18 jaar

Dank voor het aanbod om het evt. telefonsich uit te leggen! Een belletje om te vragen hoe of wat kan toch geen kwaad, vraag niet of je iets wil repareren... dus lijkt me geen financieel gewin.
Laatste vraag alleen nog... de relais, die kunnen qua hitte etc. hier niets mee te maken hebben?

DvanLeen 0

18 jaar

Dennis, ik kan je helaas niet geruststellen wat betreft de hitte. Ik weet wel dat op mijn werk er machines zijn met PLC en computer besturing die bij deze temperaturen onverwachte storingen hadden, en wat we hebben opgelost met het bijplaatsen van extra blowers. Maar ik dacht dat ze auto's wel in hetere omstandigheden testen dan we hier in NL hebben. Maar begin maar eens om contact op te nemen met Sytze. Dan zul je wsl dingen kunnen uitsluiten. Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Sjaak, dank voor het antwoord. Ik vroeg me al af of het ook niet een storing (door hoge temperaturen) kon zijn in de aansturing naar de aircopomp!? Bv de ECC zelf of relais....Uiteraard moet ik nog testen of het de magneetkoppeling is....

DvanLeen 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.