de wagen in kwestie:
Opel vectra A 1600 (SV) van 1992, benzine
230 000 km op teller...
als ik na een lange rit mn contact afzet blijft hij nog even doordraaien!
aan -ik schat - maximaal 500 toeren ofzo, je kan de slagen echt tellen, doekdoek doekdoek hoor je, precies of hij draaid maar op 1 cilinder...
om dan na een second of 20 vrij luid uit te vallen. met een bruuuueehmmm geluid.
Aanvankelijk duurde het maar 3sec ofzo en kon ik er mee leven maar nu is het echt wel erg...
de auto start verder heel moeilijk sinds kort...
iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?????
please help me, ik sta open voor alle voorstellen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit lijkt sterk op nadieselen dat kan komen door inwendige motor vervuiling (koolaanslag) dit gloeit dan en werkt als een onsteking van het mengel.
Valse lucht kan dit ook veroorzaken misschien ergens een pakking van het inlaatsysteem lek.
Is alles aan de ontsteking wel in orde?
Hans
alvast bedankt voor je antwoord.
ik had al gehoord van een brommer die hetzelfde deed met als oorzaak aangekoolde bougie. Die bleef dan zodanig heet dat het mengsel zonder vonk ontstak! Hier zou dus eventueel hetzelfde aan de hand kunnen zijn?
Zal eens proberen met 4 nieuwe bougietjes, hopelijk is het dan beter/opgelost...
als er iets aan mijn ontsteking zou zijn zou hij toch helemaal niet starten of beroerd rijden? Denk ik toch...maarja op vlak van autotechniek ben ik nog een leek
18 jaar
Ben je een heel rustige rijder?
Nu en dan de motor laten werken is beter, kan ie weer even schoon worden.
Als de ontsteking verkeerd staat kan het blok warmer worden in de cylinders te hete verbranding o.i.d., kijk eens hoe de oude bougie's eruit zien.
Zit er een soort as op dan is dat rommel wat meeverbrand, smerigheid in het blok, lichtbruin tot grijs is normaal, verbrande en weggesleten punt/lip te heet geweest.
Cor
de wagen wordt vooral gebruikt voor de snelweg, constant 130 (op teller) maar eens op de gewone baan wordt er wel soms met volle capaciteit opgetrokken, dus werken moet ie zeker doen.
bougietjes zijn vervangen, probleem bleef.
ze zagen sterk grijs tot wit! te arm afgesteld dus?
de lipjes waren idd een stukje korter dan de nieuwe.
Dus zoals u zegt misschien te heet geworden.
na wat beter te kijken rond de carburateur zag ik 2 darmpjes die loszaten...(valse lucht langs daar aangezogen??)
heb die weer vastgezet en alles lijkt voorbij!
hij draait zelf een bijna perfekt constant toerental stationair . wat de voorbije dagen absoluut niet het geval was
zou het duur zijn om in de garage te laten testen of mijn ontsteking goed staat?
18 jaar
Zal via de losse pijpjes of valse lucht hebben aangezogen, of de carburateur werd onjuist gestuurd door het ontbreken van de vacuumsturing van de losse rubber leidingen.
Als ie nu verder goed loopt moet het origineele probleem over zijn.
Normaal onderhouds schema volgen, met een beurt dit even melden wat je nu had, kunnen ze er toch even naar zien.
Cor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar