Opel Zafira: Aircodruk

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen,
Ik heb een vraagje over de aircodruk.
ik heb mijn airco laten testen en opnieuw laten vullen en tijdens de druktest is ons opgevalen dat de druk naar 25 bar gaat en dan pas slaat de vin een paar seconden aan tot de druk naar 20 bar is gezakt.dan loopt de druk weer naar 25 en dan slaat de vin weer aan enzo gaat het de hele tijd.
Is dit de normaale aircodruk? en hoort dit zo?
ik hoor graag een antwoord.
Gr,
ST

stito

Geplaatst door stito (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Is dat de hoge- of lagedrukzijde? En hoe hoog was de andere druk?

stito (0), 11 jaar geleden

Hoi,
De hogedrukzijde was 25 bar en de lagedrukzijde was 2.5 bar.
Gr,
St

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=stito]Is dit de normaale aircodruk? en hoort dit zo?[/quote]
Nee, dit is geen normale druk.
Dit betekent dat de ventilator bij de eerste trap niet wordt ingeschakeld, de druk loopt nu zo hoog op tot 25 bar en dan treed de twee trap in om de druk te verlagen.
Die druk wordt verlaagd tot 20 bar, dan zou de 1ste trap het moeten gaan overnemen om de druk nog verder omlaag te brengen, dat gebeurt dus niet !

m.a.w. de hogedrukschakelaar is kapot.

stito (0), 11 jaar geleden

Beste Theostek,
Ik heb vandaag de hogedrukschakelaar a 48 euro vervangt plus de kosten voor het opnieuw vullen voor de airco,maar het probleem is nog steeds het zelfde.
de vin slaat pas bij 25 bar aan.
de hogedrukschakelaar die ik heb vervangen zit rechts voor onder de rechterkoplamp?
wat kan er meer aan de hand zijn?
Gr

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Er zit een soort van kachelweerstand (dus een weerstand dat hij de ventilator met verschillende snelheden kan laten draaien).Die zit in je ventilatorunit (het plastic gedeelte dus wat tegen je condensor of aan de achterzijde van je radiateur zit)...Dan werkt de ventilator nl. dus net als een kachelweerstand alleen de ventilator nog in je hoogste stand..En die wordt pas ingeschakeld rond de 25 bar idd....

Wat ook nog kan zijn is dat je koelmodule stuk is...Maar ik zou eerst de weerstand eens bekijken.

stito (0), 11 jaar geleden

Hallo,
ik heb die kachelweerstand los gekopelt en er zit inderdaad 2 van die veertjes en een weerstantje in.een van die veertjes zit een beetje los.
kan ik zo'n kachelweerstand los kopen? en met de koelmodule bedoel je toch het hart van de vin?
de motortempratuur is normaal als de metertje op +-90 staat gaat de vin gewoon aan en koelt t' af.
ik hoor graag het antwoord.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

De ventilatorweerstand kun je volgens mij gewoon los kopen bij een lokaal onderdelenbedrijf of sloop...

De koelmodule zit linksvoor onder je bumper, en is eigenlijk de regelmodule voor je zoals de naam al zegt koelsystemen in je auto (oa. dus ook je airco)

De weestand heeft grofweg 3 standen langzaam,gemiddeld en snel....Ik VERMOED dat als hij wel draait maar als je de airco aanzet 1 of meerdere standen niet meer regelt doordat de weerstand stuk is.

Je ventilator gaat alleen draaien als je motortemperatuur boven de 100/105 graden komt en dan stuurt hij de hoogste (snelste) stand in om de motortemperatuur snel te laten dalen, OF als je de airco aanzet en de hoge druk boven de +/- 13 bar komt en zal hij 1 van de 3 standen aansturen, en hoog hoger de drukken in je airco systeem worden hoe meer geforceerd er gekoeld moet worden...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.