close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: aircodruk loopt op

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel

Wij hebben hier een Zafira met het volgende probleem. Wanneer de wagen enkele minuten stat. staat te draaien, begint de hoge druk in het airco systeem op te lopen tot dat de overdrukklep vd compressor open gaat.
Wanneer de koelventilator vd condensor inslaat blijft de druk normaal. Om een of andere reden werkt deze ventilator niet op het juiste moment. Zet de airco uit, springt deze aan (niet altijd). Zet je vervolgens de airco weer aan valt deze uit en begint de hoge druk op te lopen.
Zit er misschien ergens een thermocontact dat een verkeerde waarde doorgeeft?
Hij geeft geen foutcodes.
Wie heeft dit soort probleem al eens eerder meegemaakt?

Benny

Geplaatst door

Benny1081 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je hem al opnieuw gevuld? Er kan teveel koelmiddel inzitten. Ik zou beginnen om de juiste hoeveelheid te (laten) vullen.

Siem Bijman 680
badge vip badge

17 jaar

Ik heb hem 30min gevacummeerd en daarna met slechts 500gram gevuld (normaal 700gram). Zelfs met deze hoeveelheid begon de druk op te lopen.

Benny1081 0
badge

17 jaar

Is de HD pressostaat misschien overleden?

gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

of de druksensor die de koelingsmodule moet activeren en die darop weer de koelfans?

Opeltje 0
badge

17 jaar

en de temparatuur sensor
?
als die niet goed werkt kan jedit ook krijgen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ken het probleem heb het ook voorhanden gehad zit hoogstwaarschijnlijk in de filterdroger deze zit verstopt waardoor de druk hoog oploopt....

wil 0
badge

17 jaar

Denk dat William goed zit. De druksensor komt na het filter en ziet de te hoge druk niet of te laat.

Aircopiet 0
badge

17 jaar

Controleer met de tech 2 of je geen foutcodes hebt en of je ventilator wel op alle standen word aangestuurd/werkt er zit ook een weerstand in je ventilatormotor die wil weleens niet meer helemaal fris/slecht contact maken

Enne meet je temperaturen voor en na je condensor, als je filter verstopt zit heb je een groot temperatuur verschil.

Ik ga voor de laatste optie. Zodra de ventilator niet of niet de goeie snelheid draait krijg je deze verschijnselen. Maar dat moet zo te zien en te voelen zijn door de temp verschillen en aan de draaisnelheid van de fan. Hoe draait de fan op het moment van te hoge druk? Deze moet dan voluit draaien. Verstopt filter heb ik weinig meegemaakt, de besturing van de fan daarentegen dagelijks. Denk aan Fiat bv. Die hebben een voorschakel weerstand rechts voor op de condensor. Nou daar zit vaak het euvel...als je eraan komt dondert het hele kakje uitelkaar!

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

hoi benny

heb je het probleem al opgelost.
misschien kunnen we er wat van leren.

mvg
golden bearing

Hoi,
Bij dit type gaat de fan aan bij een druk van 15-17 bar.
Als je geen drukmeter bezit kun je door de drukleiding aan de pomp te voelen ruwweg nagaan of er overdruk in het spel is.
Boven de genoemde druk wordt de leiding zo warm dat je deze nauwelijks vast kunt blijven houden.
Is dit aan de orde dan moet je fan inschakelen.Slaat ie niet in dan zou ik beginnen met het meten van spanning op fan.
Anders verder zoeken in het circuit van fan: zekering/relais/druksensor
groet;
Piet

Aircopiet 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.