close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Aircopomp probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Merk pomp Denso. Probleem is dat de pomp continue aan en uit slaat. Er zijn geen lekkages, magneetspoel werkt goed, regelventiel is vervangen en alle zuigers zijn soepel heen weer te bewegen. Druk op de leidingen zijn keurig 2 en 10 bar.

Wie kent dit probleem??

Geplaatst door

Elke naam bestaat al (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat de Pomp aan en uit slaat is opzich normaal, als ie het tenminste zo doet, tijdje aan, tijdje uit, en niet als een knipperlicht inschakeld en uitschakeld

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Op zich inderdaad zinvol om te vermelden, maar tussen het aan en uitslaan zitten gemiddeld 3 tot 5 seconden!! Dit gaat continue zo door, en de motor zelf is alleen maar bezig om het toerental bij te regelen.

Toch zou het kunnen zijn dat de pomp probeert de juiste druk te bereiken, zit er de juiste hoeveelheid R134 in en bij welke temp zijn de drukken gemeten, als het wat warmer is zouden deze wel wat hoger mogen zijn, vooral de hoge druk, en is de afstand van de magneetkopp goed omdat ik merk dat hij uit elkaar is geweest.

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Juiste hoeveelheid R134a zit erin, en de druk is vanmiddag gemeten (in 1e instantie werkte de pomp perfect) na het afvullen in een omgevingstemperatuur van zo'n 20 graden. Na een ritje van 80 kilometer kwam het probleem weer terug. Afstand magneetkoppeling is goed.

700 gr ? stekker op drukschakelaar contr op oxydatie, interieurfilter niet verstopt? Mag ik vragen hoe je weet dat de zuigers soepel heen en weer bewegen?

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Pomp is uit elkaar geweest, en daarna is gekeken of de zuigers goed gangbaar waren. Pomp is afgevuld met olie, in elkaar gezet, geheel ontvet en alle stekkers zijn vrij van oxidatie. Daarna is het systeem met 12 bar stikstof op druk gezet om eventuele lekkages te ontdekken. Nadat dit goed was is het systeem met 700 gram koudemiddel gevuld.

Zoals al eerder beschreven werkte de pomp in 1e instantie naar behoren, echter na een stuk gereden te hebben kwam het oorspronkelijke probleem weer terug. Continue aan en uit slaan.

Je praat over het oorspronkelijke probleem, was dat ook voor de pompreparatie?

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

In de zoekfunctie lees ik over koelmodule bij Opel, weet alleen niet waar deze zit, of evt druksensor uitwisselen en is hij al uitgelezen?

jjbalmszonen 0
badge

14 jaar

Ik heb de airco net nog even weer geprobeerd, en alles werkt naar behoren. Het lijkt er dus op dat het probleem zich voordoet op het moment dat alles op bedrijfstemperatuur is. Bij een koude motor is het probleem er niet.

Ik heb vanochtend een afspraak gepland bij de dealer om de auto uit te laten lezen. Ik houd jullie op de hoogte.

Geen storingen gevonden bij de dealer. Volgens hen kan het van alles zijn. De pomp zelf, elektrische storingen enz.

Is de dealer (stealer) er niet voor dan om het probleem te onderzoeken!

Kan maar 1 ding bedenken te hoge druk.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Dealer heeft aangeboden een zogeheten protocol te willen doorlopen wat plus minus 2 uur in beslag zal nemen. Hij kon niet garanderen dat het probleem dan gevonden zou worden, maar de arbeidsuren moeten dan wel betaald worden. Om die reden heb ik de auto weer meegenomen.

Wat mij nu wel opgevallen is, is dat het continue aan en uitslaan zich nog uitsluitend voordoet na een start op bedrijfstemperatuur. Ga je eenmaal rijden dan is het probleem er niet meer en blijft hij stationair keurig lopen.

Hoe zit het met de speling van de luchtspleet???

Grtz, Pascal

Dag Pascal,

Lijkt me niet dat dit het probleem is. Het snel achter elkaar aan en uitslaan doet hij wanneer ik de auto op bedrijfstemperatuur start. Geef ik dan even 5 seconden gas op zeg maar een 2000 toeren, dan is het snel aan en uitslaan van de pomp over en werkt die zoals het hoort. Ik denk dat ik dit ook maar laat voor wat het is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.