Opel Astra: aircoprobleem

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: x2.0xev

Aircosysteem verliest druk (langzaam)
Systeem opnieuw gevuld met contrastvloeistof/uv-vloeistof
Klant komt na 3-4 weken terug, airco doet 't niet meer, maar geen lekkage zichtbaar
Toch maar opnieuw proberen, dus weer gevuld en klant laten rijden.
Klant komt na 6-7 weken terug, airco weer mee opgehouden en weer niks te zien.
Hoe kan ik hier 't lek vinden, heb alles afgespeurd met lamp en niks te zien.

thiesggb

Geplaatst door thiesggb (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

daninja (0) PRO, 17 jaar geleden

Als er aan de buitenkant echt niets te vinden is zou ik het kachehuis eens open maken en een kijkje bij de verdamper nemen.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

da's echt een probleem met die airco's ; heb er ook een paar en die zijn ook na enkele weken leeg en vind ook geen lek ; meeste klanten rijden dan zonder airco verder
trouwens aan een auto van 96 kan je al nie veel kosten meer doen vind ik aan de airco

thiesggb (0) PRO, 17 jaar geleden

ja ik weet 't 96, maar voor die man is die gewoon van 2006....die man laat alles altijd netjes maken en wil voorlopig doorrijden.(met airco)

maar als de verdamper lek zou zijn zou die toch de uv-vloeistof via de condens afvoer onder de auto druppelen en had ik 't toch moeten kunnen zien.
Heb er absoluut genoeg uv aan toegevoegd.

thiesggb (0) PRO, 17 jaar geleden

Dacht zelf eigenlijk aan de keerring op de compressor-as of zoiets, maar ja op de gok vernieuwen is niet echt een optie.

garageburgwal (0) PRO, 17 jaar geleden

Condensor al wel helemaal ingesopt. Ook achter de koelvin? Evt. Bumper e.d demonteren

Siem Bijman (165) PRO, 17 jaar geleden

Iets onder druk zetten met stikstof en een beetje koudemiddel. Dan zoeken met een stikstof tester of uv-tester. Misschien dat je dan het lek makkelijker vind.

spanbandje (0) PRO, 17 jaar geleden

als de klant met veel regen heeft gereden dan spoelt de uv tracer ook weg, ik doe er meestal tracer in en ga dan even rijden als er ergens een lek is dan moet het zeker te zien zijn, let ook even op de olie, als er te weinig olie in het systeem aanwezig is door lekage ( langs de krukaskeerring ) dan sluit deze ook niet goed meer af, dus ook extra olie bijvullen, als er ergens een lek is zie je ook een vette plek
succes Marcel.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

De enige wijze om zo'n klein lek te vinden is door stikstof met een bar of 15 in het systeem te pompen en dan te luisteren met een digitale audio tester. Maar ik kan je zo wel vertellen dat het lek zich bevind in de condensor. Dat is het enige deel wat onderhevig is aan weer en wind en steenslag. Doe maar wat ik zeg en je hebt je lek in no time. Omdat het systeem maar weinig lekt en de lammellen horizontaal lopen blijft de contrast vloeistof onzichtbaar. Wij zitten wekelijks met exact hetzelfde probleem en dan krijg je er op laatst wel wat handigheid in.

Sytze

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

TJA bij astra g is da inderdaad een veel voorkomend probleem ; maar ja astra 's f lopen nie veel met airco ; heb het dus nog nie gehad bij astyra f

Siem Bijman (165) PRO, 17 jaar geleden

Wat Sytze zegt is juist. Maar omdat de stikstof moleculen groter zijn dan die van de koudemiddel, moet je om het lek te vinden er een beetje koudemiddel bijdoen, dan vind je het lek eerder. Ook een praktijk ervaring!

janrietman (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij de astra is het meestal de condensor. Een beetje R134A erin en dan met stikstof verder afvullen tot een druk van 15 ATM. en dan met een gaslek zoeker dan vind je de lek wel.of de condensor af soppen met dreft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.