Opel Zafira: airoc en druk van gas controleren

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 dti

Ik heb een zafira van 7 jaar oud met airco. Deze heeft 67000km. Om de hoeveel tijd moet ik de airco laten nakijken of er nog gegoeg gas en of er nog genoeg druk op het systeem staat? En moet deze gesmeerd of gereinigd worden? Of moet deze om bepaalde tijdstippen nagekeken of op onderhoud? De wagen is nog nooit in de garage geweest. Ik doe alle onderhoud zelf. Maar van de airco vind ik niets terug in het onderhoudsboekje. Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee moet doen?

Alvast bedankt

patie

Geplaatst door patie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Bij veel auto's opel inbegrepen is het systeem na 5 jaar zover leeg dat het begint te haperen. Zolang hij het doet is er voldoende gas en ook druk aanwezig. Wil je weten of hij het nog blijft doen ? Geef het een service beurtje .Leeghalen ,vacumeren ,detectie er in en wat olie plus wat er met het uitzuigen is meegekomen en weer vullen en testen ook op uitstroomtemperatuur. Vraag om een prijsopgave. Kijk ook even hoeveel vuil er tussen de radiateuren voor zit . Je staaat er van te kijken. Groeten.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Punt]Zolang hij het doet is er voldoende gas en ook druk aanwezig.[/quote]
Klopt niet helemaal, ik heb bijna het hele jaar door auto's met een te weinig aan vulgraad, gisteren nog één gehad die nog 200 gram koudemiddel in het systeem had terwijl de vulgraad 750 moest zijn.
De hoge druk 4 en de lage druk 1,7 bar, toch werkte de airco er werd matig gekoeld met de nodige rijp afzetting op de leiding en expansieventiel.
Ik had de klant vermeld dat dit genoeg had kunnen zijn om de compressor te doen laten vastlopen ! Te weinig koudemiddel betekent te weinig smering en koeling van de compressor,
Ja maar opperde hij het systeem is toch beveiligd tegen te lage druk ter bescherming van de compressor ? Dat klopt wel, maar deze vlieger gaat niet altijd op ! want de buiten temperatuur is mede bepalend voor de druk in het systeem.
Dus dat beetje koudemiddel wat er nog in het systeem zat en de temperatuur was genoeg om de lagedrukschakelaar niet in werking te laten treden beneden de 1,5 bar.
Er wordt altijd gedacht zolang die koelt is er niets aan de hand, er wordt pas ingegrepen tot de airco helemaal niets meer doet en kan ook meteen de laatste keer zijn geweest.

patie (0), 13 jaar geleden

Ok bedankt,
moet ik dan naar een erkende opel dealer gaan, dus waar ik de auto gekocht heb of moet ik naar een bedrijf gaan die airco's van auto's nakijken en reparen?
Ik ben van belgie maar ja dat zal in belgie wel het zelfde zijn als in nederland.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Het systeem is beveiligd . Bij een te hoge of een te lage druk stopt de pomp. Een grens van wel of niet werken m.b.t de hoeveel heid gas is moeilijk aan te geven . Daarom gaf ik die ook niet . Belangrijk is dat je een serieus persoon treft en die zijn er vast wel in Belgie. Bij lekkage verlies je wel gas maar geen olie !Groeten.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat heb ik ook gezegd dat het systeem beveiligd is, bij een te lage druk is het systeem nagenoeg bijna leeg.

Bij een lekkage verliest het systeem koudemiddel en ook olie, de olie zit overal in het systeem.

patie (0), 13 jaar geleden

ok bedankt allen voor de info topic mag gelsoten worden

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat is dan de oplossing/oorzaak geweest ! waardoor het topic gesloten mag worden na zes maanden?

patie (0), 13 jaar geleden

Opslossing: Bij een te hoge of een te lage druk stopt de pomp, het systeem is beveiligd dus ik maakte me zorgen voor niets.

tijne (0), 13 jaar geleden

[quote=patie]Opslossing: Bij een te hoge of een te lage druk stopt de pomp, het systeem is beveiligd dus ik maakte me zorgen voor niets.[/quote]
dat zou ik niet te hard zegen.

heb het zelf aan de hand gehad dacht er ook zo over tot dat mijn airco pomp dood was stond muur vast omdat er te weining vulling in het systeem zat.

alle erkende bedrijven raden aan om het systeem 1x in de 2 jaar te laten kontroleren dit kost gemiddelt en 100 a 125 euro een nieuwe pomp kost min. 400 euro.

gr tijne

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Zo is het Martijn, er wordt altijd gedacht als die (nog) koelt werkt die ook en is er niets aan de hand, trouwens het systeem is beveiligd op hoge lage druk waarom dan nog zorgen maken?

Niet alle systemen zijn op de lage druk beveiligd !
Dan heb jij het nog alleen over min. prijs wat een pomp kost, toch komt daar nog wat heel meer bij kijken.. het systeem moet gespoeld worden.. de-montage/vernieuwing van diverse onderdelen zoals filter/droger/accumulator. expansieventiel/orifice, compressor en de rest wat nog niet is aangehaald.
Dan kom je al snel op een veel hoger bedrag uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.