hé,
Ik heb zo'n vectra met een 1.7 td isuzu motor,
De accu wil niet bijladen, desondanks de alternator zeker werkt (testbank). Het relais onder het handschoenkastje (zwart relais naast het gele relais voor het voorgloeien) is reeds vervangen echter zonder resultaat.
De toerenteller werkt niet en het lampje van de remolie brand ook. Ik vindt het probleem niet, de opel garage ook niet
help...help...help
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoe is er geconstateert dat de dynamo werkt?
laat de motor stadioneer draaien en meet met een multie meter de spanning op de plus en de min pool van je accu.
als je je contakt aan zet gaat dan je accu lampje branden op je dasbord?
hoe is het gestelt met je massa van je motor naar je carosorie toe? leg is een nieuwe kabel desnoots (minimaal een diameter hebben van 5mm de kern dan he)
gr tijne
Geen beschadigde draden naar de alternator
a;ls het dynamo lampje defect is laad de dynamo ook niet
Willem
goed even wat meer info
@ martijn :1 ik heb de alternator ter revisie afgeven,waar de regulator vervangen is. terug gemonteerd en weer afgehaald en de alternator in een testbank laten draaien: 14.2v bij 40A
die werkt dus.
2 de gemeten spanning tussen de plus en min pool accu is 12,5v
3 bij het aanleggen contact brandt het accu lampje alsook het lampje van de remvloeistof. De toerenteller werkt niet
4 de massakabel lijkt in orde (zal voor alle zekerheid de contacten eens reinigen en opnieuw aansluiten. De massakabel van motor naar carrosserie is zo'n platte brede flexibel zal die ook straks nakijken
@willem : draden naar alternator lijken intact...
wat meer info: Het is een hitachi alternator
er zit een ronde fiche met 4 contacten (denk regulator, toerenteller, lampje, en ???)
naast die fiche zit nog een dikke stroomkabel.
al bedankt voor de reacties.
19 jaar
ff een update
Het wordt nog vreemder. op het forum had ik al eerder deze tip gevonden http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
op die stekker met vier polen, moet ik met draaiende motor heel even een kortsluiting maken (tussen de witte en de blauwwitte draad) en hoppa 14 volt.
als ik d motor afleg en weer start moet ik het opnieuw doen...
vermoed dat er toch nog ergens anders een defect relais zit...
19 jaar
Dan maak je geen kortsluiting maar je bekrachtigd de dynamo het blauwe draadje is waarschijnlijk van het controle lampje.
Is dat lampje niet kapot dan word de dynamo niet bekrachtigd en gaat dus ook niet laden.
Hans
[quote=Hans W]Is dat lampje niet kapot dan word de dynamo niet bekrachtigd en gaat dus ook niet laden.[/blockquote]
bedoel je soms: als het lampje kapot is dan wordt de dynamo niet bekrachtigd...
het lampje is zoals eerder gezegd dus niét kapot, en door dus met die 2 draden contact te maken laadt de alternator plots wel bij en gaat het laadstroomlampje uit (ook het lampje van de remolie). Dus daar doe ik toch ff het werk van een relais? of niet?
heb ondertussen onder de moterkap een defect relais gevonden, morgen ff naar autoafbraak, kijken of ie dan werkt :)
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar