close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: APK afkeur roest koker?

Bouwjaar: 1991

Mijn auto is afgekeurd omdat er in de rechterkoker een gat zit. Dit gat zit onder de deur en is misschien 5cm groot en 10cm eromheen is rot. Klopt het inderdaad dat dit afkeur is of had dit goedgekeurd moeten worden?

Bij voorbaat dank,

Kristian

Geplaatst door

dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hehehe..

tja, spraak-waterval, aan een regel die is vast gesteld zit meestal een verhaal aanvast, vandaar mijn uitleg!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

KR, het is heel simpel: je meet de lengte van de dorpel precies onder de deur(=lengte van deur). Dat doe je keer 33%. De uitkomst is de lengte die het gat mag hebben. Denk erom: alleen het gat is roestschade! Hetzelfde geldt voor de omtrek van de dorpel. Heel gemakkelijk allemaal. Enne Paul, kun je niet minister worden, guttegut man wat een spraak-waterval!

sytze 0
badge

18 jaar

@hans: apk rapport afgeven is ook een regel!! is het apk goed of fout? dat was de vraag!!

peerbmw 0
badge

18 jaar

kr..

De carrosserie van een personenauto is opgebouwd uit vaste en losse delen. De vaste delen aaneengelast vormen de zogenaamde zelfdragende carrosserie, het dragende gedeelte. Deze vaste samenstellende delen dienen om ondermeer het gewicht en de trek- en drukkrachten, die tijdens het remmen en rijden op de carrosserie werken, op te nemen. Zo moeten dorpels met name trekbelastingen kunnen opnemen en vormen zij vaak ook een belangrijk onderdeel van de kooiconstructie die inzittenden beschermt tegen zijdelingse aanrijdingen.

Daarom wordt de dorpel in het kader van de APK beoordeeld als zijnde een hoog belast onderdeel van het voertuig. Hierbij hoort dan een roestschadegradatie bij maximaal functieverlies van 6E. Is de roestschade meer dan 2E dan wordt de stijfheid en de sterkte van de zelfdragende carrosserie in gevaar gebracht en moet dit onderdeel voor de APK worden afgekeurd.
Gezien het bovenstaande is het dus ook logisch dat er strikte eisen worden gesteld bij de reparatie van roestschade aan zo'n onderdeel.

Bij een 2-deurs auto kan het stuk balk langer dan 15 cm achter de dorpel (deur), afhankelijk van de constructie van de auto, worden gezien als een hulplangsbalk of hoofdlangsbalk.
Bij de meeste auto's welke geen volledig dragend chassis hebben (zelfdragende carrosserie) is er sprake van een hulplangsbalk.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Oke, het is logisch dat er strikte eisen gesteld worden. Maar wat houdt 6E en 2E in? En houdt het in mijn geval in dat het afkeur is of adviespunt?

http://img236.imageshack.us/img236/7323/..." border="0" width="550" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

heb je ook een apk-afkeurrapport gekregen? 6e houd in dat een derde (2/6) deel door roestschade vergaan mag zijn! er is pas sprake van roestschade als het oorspronkelijke materiaal geheel verdwenen is (beoordelen met een bolkophamer). het geld zowel voor de lengte als de omtrek van de koker!!

peerbmw 0
badge

18 jaar

Ik heb geen afkeurrapport gekregen, maar een briefje waarop stond wat gebeuren moest. stond: Koker lassen, er zit echter maar een klein rot plekje in. Het is geen 1/3e van de gehele koker

terug gaan naar het keurbedrijf en uitleg vragen en als ze geen medewerking verlenen heb je RECHT op een keurrapport. pas met dit rapport kun je eventueel stappen ondernemen via het RDW. maar vraag eerst of het echt afkeur is volgens de keurmeester!!

peerbmw 0
badge

18 jaar

Jongens , ik zou het gewoon repareren en de keurmeester NIET tegen mij in het harnas jagen.
Regel is regel en hoeveel werk is het nou om zo`n plekje te lassen.
Niet zeuren , lassen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

18 jaar

Denk dat KR mijn uitleg wel snap, hij is geen keurmeester tenslotte!
Maar wel heel mooi gedaan hoor!

sytze 0
badge

18 jaar

Hé Paul hoe doe je dat met het invoegen van dat kaartje? Control c/v werkt hier niet, hoe dan wel? Of eh....
....slaap je al? Morgen dan maar.

sytze 0
badge

18 jaar

Mensen bedankt, ik zal morgen even naar dat keuringsstation gaan. En dan zal ik even vertellen wat me gezegd is.

Sytze , kijk eens hier :

http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

18 jaar

http://img356.imageshack.us/img356/7483/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
Hé Hans, super man! Dat is pas echt handig. Bedankt!

sytze 0
badge

18 jaar

Tot je dienst !
http://img150.imageshack.us/img150/4540/..." border="0" width="148" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />


mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

18 jaar

Hoe is het gegaan KR?

sytze 0
badge

18 jaar

Ja zo'n plekje lassen is inderdaad niet erg veel werk, helaas beschik ik niet over de juiste apparatuur. En ik ken wel iemand die voor mij kan lassen of waar ik evt zelf kan lassen, maar diegene heeft pas volgende week tijd. Aangezien de herkeur binnen 7 dagen moet plaatsvinden is het natuurlijk vervelend als je 40 euro extra moet betalen alleen omdat zo'n plekje gelast moet worden. Vandaar mijn vraag, als het nou geen afkeur is hoeft het ook niet gelast te worden en bespaar ik tijd en geld en kan ik het volgende week of later nog wel lassen. Maar wanneer is het nou 6E en wanneer 2E, bij dragende delen 2 en bij andere delen 6?

KR, het is heel simpel: je meet de lengte van de dorpel precies onder de deur(=lengte van deur). Dat doe je keer 33%. De uitkomst is de lengte die het gat mag hebben. Denk erom: alleen het gat is roestschade! Hetzelfde geldt voor de omtrek van de dorpel. Heel gemakkelijk allemaal. Meet het anders maar op en zet de lengtes hier neer, dan zal ik antwoord geven.

sytze 0
badge

18 jaar

Ik ben vandaag bij het keuringsstation geweest. Hij bleef bij afkeur. Ik ben dus meteen naar een ander station geweest en heb zijn mening gevraagd, hij zei direct goedkeur. Maandagavond was ik bij een andere garage om de remmen te ontluchten, de keurmeester daar keek ook al zeer verwonderlijk op toen ik zei dat de auto was afgekeurd op de roest in de koker.

Het gat zelf in de koker is ongeveer 3-5 cm groot, maar de plek eromheen is ook goed rot. Kan alleen moeilijk zeggen hoe rot, dan zou ik het eerst goed schoon moeten maken.

Ik heb voor dinsdag een afspraak gemaakt bij het 2e apk keurstation, dus dat komt wel goed.

Bedankt voor de vele reacties,

Kristian

Zeg KR, je hoeft dit niet te accepteren, in feite moet je de auto gewoon af laten melden als een afkeur bij garage 1. Zodra dat gebeurd is geef je direct aan dat je in beroep wilt gaan. Er komt dan direct een steekproef controleur van de RDW. Hij gaat dan samen met de keurmeester de auto opnieuw keuren. Mocht deze RDW man beslissen dat het een onterechte afkeur is wordt die in 2e instantie wel goedgekeurd. Je hebt tenslotte betaald voor de keuring, dan heb je ook recht op een keuringsformulier. Al of niet goedgekeurd. Mocht de garage daar niet bereid toe zijn adviseer ik je contact op te nemen met de RDW. Zij leggen dan sancties op tegen desbetreffende persoon.

sytze 0
badge

18 jaar

Is de auto al goedgekeurd? Zonder of met laswerk?

sytze 0
badge

18 jaar

Ben gisteren bij ander APK keuringstation geweest en hier is de auto direct goedgekeurd. Het was echter wel een advies punt. Ik ben niet meer bij de andere garage geweest, als je in beroep gaat en de keurmeester heeft wel gelijk dan kost het mij geld.

In elk geval bedankt voor de reacties.

en zo zullen op deze manier de "rotte" appels tussen de goede keuringsstations nog lang blijven bestaan!! nu snap je die berichten in de media ook beter!!

peerbmw 0
badge

18 jaar

Ja peer, jammer genoeg waar! Ik heb vorige week weer examen gedaan, en dan schrik ik van sommige collega's. Mensen die zelden een oudere auto keuren weten nix van roestschade's. Bij een examen leren ze snel hoe of het ook weer moest. Om het dan weer 2 jaar te vergeten. Mensen, GA IN BEROEP ALS JE OVERTUIGD BENT VAN JE GELIJK. Een keurmeester die bang is voor een discussie weet niet wat ie doet! Die zeggen gewoon: ik keur hem wel af, das altijd safe. Weg van de minste weerstand! Sla je boek eens open, daar ist voor. Het is de bedoeling om goed te keuren tot waar het mag, en niet zelf je eigen veiligheidsmarge in te bouwen. Durf te keuren en te beslissen!

sytze 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.