Opel Opel Kadett: APK Keuring, is dit normaal??

Bouwjaar: 1990

Hallo,

Helaas weet ik niet of dit op de juiste plek wordt gepost, maar ik doe toch maar een gooi. Ik zal in het kort mijn probleem proberen uit te leggen.

Ik ben in het bezit van een Opel Kadett uit 1990. Zoals ik wel had verwacht van deze auto roest hij nogal op de gebruikelijke plekken (wielkasten, dorpels onder de deur).
Nu moest deze auto APK gekeurd worden en heb ik hem netjes naar de garage gebracht. Ik had er rekening mee gehouden dat hij zou worden afgekeurd en had dus geen hoge verwachtingen.
Nu zijn de dorpels onder de deur enigszins verroest, maar nog niet zichtbaar vanaf de buitenkant, tevens was ik er mee bekend dat de uitlaat binnenkort aan vervanging toe was, ECHTER deze was nog niet lek.

Wat wil het geval. Toen ik mijn autootje weer ophaalde van de garage, was hij ruimschoots afgekeurd op roest en op uitlaat. Naar huis rijdende kwam ik er echter achter dat de garagehouder mijn uitlaat had lekgestoken en later zag ik tevens dat hij stevige gaten in de dorpels onder de deur had gestoken.

Voor de keuring was de uitlaat niet lek en zagen de dorpels er nog netjes gelakt uit en zaten er geen gaten in. Ondanks dat er dus roestvorming is, is het dan toegestaan voor een garage om gaten in deze dorpels te steken en de in de uitlaat??

Ik vond het namelijk redelijk abnormaal om auto's van mensen op deze wijze te behandelen!

Excuses voor het lange verhaal en ik hoop dat er mensen zijn die mij hierover informatie kunnen verschaffen.

HammerHD

Geplaatst door HammerHD (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

RoelV (0) PRO, 20 jaar geleden

In principe mag dit niet. Als je een auto op roestschade wilt beoordelen, moet je dit doen door middel van een kunststof hamer. In de praktijk gebeurt het vaker door met een schroevendraaier te prikken, wat dus eigenlijk niet mag. Ik vind dit altijd een beetje dubbel, want door het prikken met de schroevendraaier kom je er wel achter dat er echt slechte plekken zitten, terwijl je dit niet zo goed kunt beoordelen na het tikken met de bovengenoemde hamer.
Een uitlaat leksteken, mag ook niet, echter, als dit lukt, is hij inderdaad niet meer van een denderend goede kwaliteit.

hakeemolajuwon (0) PRO, 20 jaar geleden

Als ik je verhaal goed lees en doorgaans probeer ik dat altijd, dan valt het me op dat jijzelf al wist welke delen slecht waren van je auto. Alleen zou dat voor anderen niet te zien zijn ???????? Echter tref je een keurmeester die bevestigt wat jij al vermoedde. What's your point?

HammerHD (0), 20 jaar geleden

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Ik begrijp dat het een beetje raar klinkt, maar het is ook gedeeltelijk een principekwestie. Ik vind het een vreemde praktijk dat mensen schade toebrengen aan jou eigendom. Ik ben van mening dat een garagehouder dit ook kan beoordelen zonder een schroevendraaier in mij auto te steken (door bijvoorbeeld bovengenoemde rubber hamer te gebruiken). In zoverre heb ik er problemen mee dat het waarschijnlijk meer werk is om hem nu op te knappen dan voordat hij naar de APK ging.

Ondanks dat er onderdelen op deze auto zitten die 'bijna' aan vervanging toe zijn, dan wel waren, word ik nu gedwongen deze te vervangen. Een uitlaat die niet lek was hoeft in principe nog niet vervangen, wat nu dus verplicht moet!

Verder weet ik persoonlijk niet wat de regels van een APK keuring zijn. Vandaar dat ik ook bovenstaande vraag heb gesteld en ik persoonlijk niet wist of mijn auto in de staat was dat hij goedgekeurd zou worden. Dus ik was gewoon niet zeker van goedkeuring maar ook niet van afkeuring.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

RoelV (0) PRO, 20 jaar geleden

De onderdelen die je nu moet vervangen, hadden waarschijnlijk toch vervangen moeten worden, ook al had de monteur er niet in geprikt. De uitlaat was anders volgende week wel doorgeroest en dan had je een bekeuring kunnen krijgen. Dit is allemaal wel "waarschijnlijk en als", maar uit mijn eigen ervaringen blijkt dit wel.

Ckadettcoupe (0), 20 jaar geleden

Ach wat maakt het nou uit gat of geen gat gerepareerd worden moet het toch..... En als het nou meer werk om het netjes te krijgen, nee maakt niks uit..... Groeten Wouter

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

kijk dit is leuk.......



als keurmeester mag je met en bolhamertje van 30 gram op de auto "kloppen". als hierdoor gaten vallen is dit natuurlijk niet lekker, maar dit geeft alleen maar aan wat de toestand is van de wagen. inderdaad zijn de dorpels van een kadett niet echt top. overigens vertelde u dat alles er netjes uit zag....dat kan kloppen. de coating die aan de buitenkant van de dorpels zit doet geloven dat de boel gaaf is. maar verder dan de coating zit er vaak niets!!.vandaar dat er gaten in vallen. als op deze manier blijkt dat het een en ander niet deugt is het een afkeur. ook de uitlaat moet gasdicht zijn en moet deugelijk opgehangen zijn. al de boel verrot is gaat dit dus niet echt op.......



het is nooit goed in de ogen van de klant in de praktijk. als je de uitlaat lek maakt omdat hij zo gaar is als boter is het niet goed......maar als je hem hierom goedkeurt en na 2 weken valt hij er onder weg is het ook niet goed........het is lastig om hier een goed oordeel over te geven. denk hier maar eens over na. overigens wilt u toch ook veilig bij de weg zijn is het niet?


overigens kunt u bij de rdw een herkeuring laten doen. dit zal u zelf moeten betalen. al verwacht ik niet dat u daar ietwat voordeel bij hebt....

RoelV (0) PRO, 20 jaar geleden

Mee eens Opeltje!!

HammerHD (0), 20 jaar geleden

Hallo,

Helemaal mee eens Opeltje. Ben naderhand bij de keurmeester/garage langsgeweest en die heeft mij het een en ander laten zien en uitgelegd.
Ik begrijp alles nu gelukkig een stukje beter :).

Bedankt voor jullie reacties.

Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.