close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Calibra: Ashoes zelf vervangen?

Bouwjaar: 1991

Beste mensen!

Ik zag laatst toen ik mijn mijn wintervelgjes erop legde dat er wat vet op mijn ashoes zat. Nu is dus de vraag of ik deze zelf kan vervangen zonder veel speciaal gereedschap?

Alvast bedankt!

Groetjes Roel

Geplaatst door

Roel22 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja is goed te doen heb ik ook gedaan laast.

je heb een stevige bankschroef nodig.

zegerringentang

een kunstof hamer

als je de as er uit haalt haal je de aude hoes er af en haal je al het oude vet weg en dan zie je een segering zitten.
deze zegerring knijp je open met een segeringen tang en dan tik je met een kunstof hamer de homokoneet uit elkaar.

nieuwe hoes er op vlink wat nieuw vet (zit bij de hoes gelevert) achter onder in het gat spuiten wat is ontstaan. dan de as er weer netjes op tikken (let op de de spiegroevjes goed zitten ten opzichte van de spietjes) en als je hem dan weer in elkaar heb zitten controleren of de zegerring goed zit (goed in de groef) de rest van de twee tubbes vet er in leek knijpen de hoes er om heen en vast zetten met de bij geleverde klem en de as weer terug platsen en klaar.

gr tijne

ps: let wel op als je de as verwijdert dan komt er versnellingsbak olie uit deze weer bij vullen tot op het juiste nivo met nieuwe olie.

tijne 0

19 jaar

Hartstikke bedankt Martijn.
Toch nog een vraagje. Het gaat om de hoes vlak bij het wiel.
Na de band moet ik dan de remklauw eraf halen en nog iets dan?
Sorry wil het altijd een beetje stap voor stap weten, want ben bang dat ik iets misschien verknal.

Alvast bedankt voor je tijd!

Gr. Roel

Roel22 0

19 jaar

oke geeft niks.

je haalt je wiel er af en zet je auto op blokken aan die kant dus niet op de krik laten staan(kans dat hij er af duvelt).

dan maak je de aandrijfas moer los door de auto in zijn 5de versnelling te zetten (bij montage nieuwe splitpen gebruiken) als deze los is haal je de onderste vice kogel los (wil nog wel is muur vast zitten dus moet los draaien en niet helemaal er van af dat de boven kant van de moer gelijk ligt met de boven kant van het draat eind) dan sla je er een keg tussen (kan je ook een steen bijtel voor gebruiken) als deze goed vast er tussen zit geef je een paar klappen op de veer poot waar de vice kogel in zit hier door schrikt hij los.

als deze los is draai je de moer er hellemala van af en duw je de vice kogel omlaag en trek je de veer poot naar je toe.

dan kan je de aandrijfas uit de veer poot trekken.

teiltje onder de versnellings bak zetten en de aandrijfas uit de versnellings bak trekken (as hellemaal naar binnen duwen en dan hard er uit trekken) en dan me verhaal van hier boven.

gr en sucses tijne

tijne 0

19 jaar

Hallo Martijn,

Ik heb je verhaal met veel interesse gelezen maar ik heb nog een vraagje.
Is dit verhaal voor bijna iedere opel geldig of specifiek voor de calibra ?
Heeft de calibra mogelijk achterwiel aandrijving ?

Bedankt,

Kees

is eigenlijk voor iedere opel calibra heeft voor wiel aan drijving alleen als je een 4x4 heb heeft hij ook achter.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Martijn bedankt!
Hoop dat het zo gaat lukken. Zal wel ff duren voordat ik eraan begin, want als ik van mijn werk terugkom is het al weer donker!

Gr. Roel

Roel22 0

19 jaar

roel ik ken het probleem net in het donker een stuur kogel staan vervangen.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.