close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: asrubber/aandrijfhoes

Bouwjaar: 1992

Mijn opel astra c1.6 NZ U9 bwj 1992 is afgekeurd op een gescheurde aandrijfhoes(links voor),nu wil ik deze zelf gaan vervangen.Kan iemand mij vertellen in welke volgorde ik moet beginnen?
alvast bedankt voor je reactie
Maurice

Geplaatst door

Maurice Lahcen (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ga je dat op straat doen? Dat is geen makkelijk klusje.
Er zijn ook van die hoezen in de handel die overlangs zijn doorgesneden. Vet erin, om de as leggen en de randen aan elkaar lijmen. Gaat minder lang mee dan een 'echte'hoes, maar het voordeel is dat je niets hoeft te demonteren.
De oude hoes kun je gewoon doorsnijden en verwijderen.

Groeten,

Martijn

Martijn7427 0

19 jaar

Ik zou het gewoon doen hoe het hoort ,dus zou ik hem ook heel goed schoonmaken.

flow 0

19 jaar

Martijn, bestaat dit echt? Heb namelijk eens naar mijn ashoesrubbers gekeken en die zagen er vrij verduurd uit. Wat bedoel jij met niet lang meegaan? Heb niet veel zin om heel de as te demonteren voor een hoes die nog niet gescheurd is...

Fredo 0

19 jaar

Ik hoop dat er nog geen vuil in de sok is gekomen, anders kun je na een paar honderd kilometer alsnog de homokineet vervangen. Het is beter dat je de gehele as eraf haalt. Zo'n grote klus is dat nu ook weer niet! Het enige moeilijke is de Homokineet van de as af te krijgen. Kijk maar ff goed of er geen vuil in zit!

biomus 0

19 jaar

Deze ´doorgesneden´ hoezen bestaan echt, maar de kwaliteit is beduidend minder.

Willem

Willem12089 0
badge

19 jaar

die ashoezen die je moet lijmen is troep, gaan geheid binnen de korste keren weer kapot.

een goeie hoes monteren en meteen nieuw vet in de hoes doen.

arie549 0
badge

19 jaar

Er zijn ook universele hoezen die wat flexibel zijn, en je met behulp van een soort conus over je homokineet kan schuiven.
dit gaat vrij goed ,ik heb dit al eens bij een 205je gedaan.

Michael7698 0

19 jaar

Opel Astra benzine- en dieselmodellen 1991-1993 12. Aandrijfassen 12.2 Aandrijfassen uit- en inbouwen


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Naafmoer
fase 1 100 (10,0)
fase 2 losdraaien
fase 3 20 (2,0)
fase 4 + 80°
Fuseekogel 70 (7,0)
Wielbouten 110 (11,0)


Speciaal gereedschap (Opel)


Vorkhefboom KM-460-2-A of KM-503-A
Wielnaaftrekker Kukko nr. 38 A


Uitbouwen


- Draai aan desbetreffende zijde de naafmoer een slag los.
- Zet de voorzijde van de auto op bokken en verwijder het voorwiel.
- Verwijder de naafmoer.
- Maak de fuseekogel los van de fusee met behulp van een geschikte kogelboutpers (zie ook figuur 13.4).
- Verwijder de aandrijfas uit de transmissie met behulp van speciaal gereedschap (vorkhefboom). Olie stroomt daarbij uit de transmissie; dicht de openingen af.
- F 10/5- en F 13/5-versnellingsbak: Zowel de linker als de rechter aandrijfas kunnen met behulp van het speciaal gereedschap KM-460-2-A uit de versnellingsbak worden verwijderd (zie figuur 12.1).


Figuur 12.1: Aandrijfas uit F 10/5- of F 13/5-versnellingsbak verwijderen

- F 16/5-, F 20/5-versnellingsbak en automatische transmissie: De linker aandrijfas kan met behulp van speciaal gereedschap KM-503-A uit de versnellingsbak worden verwijderd. Steun, bij het lostikken met behulp van het speciaal gereedschap bij de F 20/5-versnellingsbak, niet op de getande lagerring van het differentieel (zie figuur 12.2).


Figuur 12.2: Linker aandrijfas uit F 20/5-versnellingsbak verwijderen



1 Speciaal gereedschap KM-503-A
2 Deksel differentieel
3 Getande lagerring


- F 16/5- en F 20/5-versnellingsbak: De rechter aandrijfas kan met behulp van speciaal gereedschap KM-460-2-A uit de versnellingsbak worden verwijderd en bij de automatische transmissie met behulp van een zachte drevel (figuur 12.3).

Figuur 12.3: Rechter aandrijfas uit automatische transmissie verwijderen



- Trek de aandrijfas uit de wielnaaf; met de hand of met behulp van speciaal gereedschap Kukko nr. 38 A. Let op! Het wiellager mag nu niet meer worden belast. Indien dit onvermijdelijk is, moet de aandrijfaspijp in de wielnaaf worden vastgezet.
- Zie paragraaf 12.4 voor het eventueel vervangen van de homokinetische koppeling en/of de stofhoezen.


Inbouwen


- Olie de spiebanen en lagerplaatsen licht in met transmissieolie.
- Reinig de aanligvlakken en steek de aandrijfas in de voorwielnaaf.
- Let op! Sommige uitvoeringen zijn uitgerust met een tweedelig gewicht op de rechter aandrijfas; houd de voorgeschreven afstand aan (zie figuur 12.4).


Figuur 12.4: Afstand van tweedelig gewicht



1 268-270 mm
2 Stofhoes wielzijde




- Draai een nieuwe wielnaafmoer met een nieuwe ring op de wielnaaf; maar zet deze nog niet vast.
- Plaats een nieuwe borgring op de spiebaanvertanding van de aandrijfas.
- Breng de aandrijfas aan in de transmissie.
- Tik de aandrijfas met een hamer en een schroevedraaier in de transmissie tot deze vastklikt (zie figuur 12.5).


Figuur 12.5: Aandrijfas aanbrengen



- Controleer of de aandrijfas goed is vastgeklikt door met de hand aan de aandrijfas te trekken.
- Zet de fuseekogel met het voorgeschreven aanhaalmoment vast en borg deze met een nieuwe borgklem.
- Zet de wielnaafmoer volgens de voorgeschreven aanhaalprocedure vast. Houd daarbij de wielnaaf met speciaal gereedschap KM-468 tegen (zie ook figuur 13.3).
Let op! Borg de wielnaafmoer met een nieuwe splitpen; draai, indien de splitpen niet kan worden doorgevoerd, de wielnaafmoer een weinig los of maximaal 9° verder om de vertanding van de wielnaafmoer uit te lijnen met het splitpengat.
- Zet de wielbouten met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Controleer het oliepeil van de versnellingsbak of automatische transmissie en vul indien nodig bij.



Opel Astra benzine- en dieselmodellen 1991-1993 12. Aandrijfassen 12.3 Homokinetische koppeling van aandrijfas aan wielzijde en/of stofhoezen vervangen

Bij vervanging van beide stofhoezen moet slechts één koppeling worden verwijderd.

Vetspecificatie 19 41 521 (90 094 176)

Let op! Bij een vervanging van de homokinetische koppeling schrijft Opel voor de complete aandrijfas te vervangen als circa 80.000 km of meer is gereden.


- Bouw de aandrijfas uit (zie paragraaf 12.2). Desgewenst geheel of alleen aan wielzijde.
- Maak de klemband van de stofhoes los en stulp de stofhoes om.
- Verwijder grotendeels het vet met een doek en spreid de borgring in de homokinetische koppeling (figuur 12.6) met een seegerringtang en sla gelijktijdig de homokinetische koppeling met een kunststof hamer los van de aandrijfas (figuur 12.7).


Figuur 12.6: Borgring in homokinetische koppeling

Figuur 12.7: Borgring spreiden en koppeling losslaan



- Verwijder de buitenste stofhoes.
- Verwijder indien nodig ook de binnenste stofhoes; de binnenste homokinetische koppeling kan blijven zitten.
- Let op! De koppeling kan niet worden gereviseerd maar moet als een geheel worden vervangen.
- Breng een nieuwe stofhoes aan.
- Vul de koppeling met het voorgeschreven vet.
- Breng de koppeling aan en borg deze met een nieuwe borgring, let erop dat de borgring vastklikt.
- Zet de klemband van de stofhoes vast door deze met een (speciale) tang dicht te knijpen. Let op! De stofhoezen moeten gelijkmatig zonder vouwen en spanningsvrij worden aangebracht.

De rest van het inbouwen gaat in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.





Beunhaas 1035
badge vip badge

19 jaar

Bedankt Kees,hier hebben we tenminste nog wat aan.

gr Maurice

Ja bedankt mannen voor jullie reacties. Nu weet ik ook weer wat meer

Fredo 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.