Opel Astra: Astra F bonkt op moment van sturen naar links

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Voordat ik begin over het probleem het volgende, de auto is 3 weken geleden APK gekeurd en toen is er een nieuwe draagarm(met nieuwe stabilisatiestang en draagarm zelf was ook zo goed als nieuw(sloop)) onder gekomen i.v.m. dat de achterste rubber kapot was.
Daarnaast is ook bekend dat er een kromme spoortstang onder zit met verkeerde kogel (90% zeker), en deze is reeds nog niet vervangen.

Dan het probleem de auto had met de oude draagarm al het probleem dat met bochten naar links, dus uit een parkeervak of een andere scherpe bocht er knallen te horen waren.
Meestal de eerste omdat er iets uit zijn plaats komt, en de 2de dat het weer op zijn plaats komt.
Aangezien dit waarschijnlijk aan de draagarm lag, hebben we deze vervangen ook i.v.m. het kapotte achterste rubber, ook was met deze draagarm een speling te zien op het voorste rubber waar de bout doorheen loopt.

Nadat de draagarm was vervangen ging dit ook enkele dagen goed, alleen na een week kwam de eerste lichte knal terug.
We zijn nu 3 weken verder en de knallen zijn heftiger en veel vaker te horen.
Ook is te zien dat met een bocht achteruit dat het wiel beweegt.

Op dit moment denk ik dat het volgende de oorzaak is, namelijk de spoortstang.
Zoals boven al vernoemd werd is deze krom en zit er een verkeerde kogel aan, dit is door een kennis bij een bandencentrum vastgesteld.

De auto heeft door deze spoorstang ook een gigantische draaicirkel linksom terwijl rechtsom niks aan de hand blijkt te zijn.

Bij rechtsomgaande bochten zijn dan ook geen knallen te horen.

Bij deze is dus de vraag heeft iemand ooit van dit probleem gehoord of is er bekend mee? Ligt het toch weer aan de draagarm of is het toch de spoorstang?

Inmiddels heb ik met meerdere monteurs gekeken en wij staan op zich allemaal voor een raadsel aangezien wij nog nooit dit probleem hebben mee gemaakt.

Graag hoor ik jullie mening en hopelijk komen we er dan samen uit.

Alvast bedankt!!

mike006

Geplaatst door mike006 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kleijn (0), 9 jaar geleden

zou eerst de boel eens goed repareren

mike006 (0), 9 jaar geleden

Dat snap ik spoorstang word deze week vervangen, maar het zou handig zijn als mensen toch even mee denken, want waarschijnlijk is het probleem hiermee niet opgelost

kaleido 1 (1895) PRO, 9 jaar geleden

Als het wiel beweegt en je hoort geknak , dan moet dit toch niet zo moeilijk zijn om te vinden waar het mis gaat ?
Gokken /gissen lost niets op , gedegen onderzoek door iemand met kennis van zaken wel.
Bovenste steunlager van de schokbreker als eens bekeken ?

mike006 (0), 9 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Als het wiel beweegt en je hoort geknak , dan moet dit toch niet zo moeilijk zijn om te vinden waar het mis gaat ?
Gokken /gissen lost niets op , gedegen onderzoek door iemand met kennis van zaken wel.
Bovenste steunlager van de schokbreker als eens bekeken ?[/quote]
Er is zelfs een monteur van Opel erbij geweest zelfs die wist niet wat het was!!

Naar dit lager heb ik nog niet gekeken, wanneer ik de spoorstang vervang zou ik hier meteen naar kijken.

kaleido 1 (1895) PRO, 9 jaar geleden

Kom op zeg !!
Zo spannend kan dit toch niet zijn ?

kleijn (0), 9 jaar geleden

Al aan een homokineet gedacht

Brum1467 (0), 9 jaar geleden

Zeker minimale speling als je het wiel ziet bewegen......:-)

De oorzaak moet te vinden zijn door iemand met kennis van zaken.

mike006 (0), 9 jaar geleden

Goedemiddag heren,

Inmiddels zit de spoorstang eronder en is de auto uitgelijnd.
De knallen zijn minder geworden, maar de gigantische draaicirkel linksom is nog steeds aanwezig.

Daarnaast hebben we de wielen opgemeten in lengte richting van de auto en er zit een verschil in van 1 cm.
Ook als de motorkap open is, kun je zien dat (als je naar het bovendste rubber kijkt) de veerpoot iets naar achteren staat gekanteld.

Er zit geen speling op de homokineet, en ook had ik ergens gelezen dat er speling op het wiellager kon zitten, ook dit is niet het geval.

Nogmaals kort samengevat, inmiddels is de spoorstang en draagarm vervangen.
Ook is dit een probleem(grote draaicirkel) dat al aanwezig was bij aanschaf van de auto 2 jaar geleden.

Mijn mening is dat het waarschijnlijk aan de veerpoot moet liggen, maar om er zeker van te zijn wou ik dit met jullie even delen en kijken of jullie die mening ook delen.

Groeten

kleijn (0), 9 jaar geleden

Ketser gehad auto krom

mike006 (0), 9 jaar geleden

Ik moet er wel bij vermelden dat de draaicirkel wel wat minder groot is dan voorheen, en ook klapt het stuur niet meer om zoals die eerst wel deed.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Veerpoot van de sloop 45 euro heb je alles gehad maar omdat je een kromme spoorstang had denk ik dat die een kets gehad heeft

mike006 (0), 9 jaar geleden

Maar met een andere veerpoot moet dit probleem dan wel zijn opgelost lijkt me, want dan kan eigenlijk niks meer krom zijn.

mike006 (0), 9 jaar geleden

De auto zelf heeft geen schade gehad de naden zijn perfect en ook op andere plekken is niks te zien van bijv. een ongeval, het zou dan eerder een vluchtheuveltje moeten zijn geweest waardoor alleen de draagarm, spoorstang en veerpoot een klap hebben gehad.

kleijn (0), 9 jaar geleden

ja zal de veerpoot ook krom zijn alleen je zegt dat die is uitgelijnd dan hadden ze dat wel gezien lijkt me

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.