Hallo Opel specialisten,
Ik heb een probleem met een Astra (station) A-H/SW uit 2009. Beetje lang verhaal maar vertel het liever uitgebreid.
Vorige week de distirbtuieriem vervangen en nu komt alleen het storingslampje van de het autotje met een steek sleutel naar voren. In de dag teller staat ook INSP.
Auto loopt perfect een geen rara geluiden.
Omdat het lampje ging branden en de auto van een collega's is ging deze naar de dealer om hem uit te lezen en te wissen. Dealer gaf aan dat de variabelekleitiming verstellers defect waren en onderdelen 700,- zouden gaan kosten. Kon volgens hun verder geen kwaad en lampje was na rest ook uit.
Na het weg rijden bij de dealer ging het lampje toch weer aan.
Daarom zelf uitgelezen maar kwam geen foutcodes tegen, alleen het autotje met sleuteltje blijft branden. Live waarde waren ook prima in orde.
Hierop dan nogmaals de distributie open gemaakt. om te kijken of er toch iets mis was.
De eerste keer heb ik hem gemonteerd met 2 plastics hulpstukken en de 2e keer met een strip op de nokkenassen. Beide keren stond de merkt tekens exact op tijd en alles weer dicht gebouwd.
Nu weer geen gekke geluiden maar lampje bleef branden. Nogmaals met mijn eigen uitlees kast uitgelezen geen codes toch een keer op rest gedrukt en alle lampjes waren uit.
2x proef gereden niets geen problemen motor loopt goed.
Collega rijdt weer naar huis en lampje met steeksleuteltje springt weer aan.
Wie heeft er voor mij een idee of heeft het al eens mee gemaakt wat het kan zijn? Zou één van de nokkenas sensoren toevallig stuk zijn?
Wat mij wel op viel was toen ik de kleppendeksel demonteerde er heel veel zwarte olie(kool)aanslag aan de rechterkant bij de normale nokkenassensoren zat. Dit allemaal voorzichtig weg gehaald niet dat die koolaanslag op het magnetische veld van de nokkenassensor beïnvloede maar dat was niet het geval.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mij is het steeksleuteltje met INSP toch gewoon onderhoud nodig.Afhankelijk van uitvoering:
Om onjuiste bediening te verkomen, moet bij het terugstellen van de service interval het rempedaal bediend worden.
Contact uitschakelen.
Portieren sluiten.
Op het display moet het dagteller weergegegeven worden. (2)
Terugstelknop indrukken en ingedrukt houden. (1)
Contact inschakelen.
Terugstelknop tenminste 10 seconden ingedrukt houden. (1)
De serviceweergave springt over.
Na ca. 10 seconden wordt het symbool voor het maximum afgelegde kilometers resp. "InSP" gedurende 2 weergegeven op het display. (2)
Totdat het terugstelknopje wordt losgelaten verschijnt "----".
Terugstelknop loslaten.
De service interval is nu gereset.
Op het display verschijnt de kilometerteller respectievelijk de tijdklok.
Bij de distributie zitten aan de voor en achterkant 2 electrische nokkenasverstellers haal deze er eens uit, hier zitten zeefjes om heen om vervuiling tegen te houden zitten deze niet verstopt.
Zo te zien heb je erg last van vervuiling anders een keer flussen met Forte even vragen bij een goede garage die met Forte werkt.
En ja het komt meer voor al diversen malen nokkenasverstellens vervangen en nokkenasversteltandwielen maar deze maakten altijd herrie.
Als ze geen geluid maken is het denk ik aleen vevuiling
Bedankt voor jullie zeer snelle reactie.
beetje raar lampje was vanzelf weer uit gegaan. Maar sprong er vanochtend weer in.
Daarom nogmaals gewist en tevens de melding INSP. Er uit gehaald met de beschrijving hier boven. Dat werkte perfect. Bedankt!
@ R_Bakker wat betert de zeefjes dit lijkt mij wel de oplossing.
Weet jij ook hoe je hier bij komt? Zitten de sensoren ge schroefd in de kop of moet je erbij komen via de nokkenas tandwielen?
Volgens mij kan je er ook niet bij als de kleppen deksel er af is.
Kun je zo bij zit met 1 torks vast in de kop kijk uit dat je de Oring niet beschadigd met in en uit halen.
Sorry voor de verwarring maar als je voor de auto staat dan aan de rechter zijde (niet distributie kant) zitten de 2 sensoren met een torx in de kop maar de gene die jij bedoeld links bij de distributie die lijken er wel in geperst ofzo. Ik heb daar namelijk geen torx zien zitten.
Ik kan nu even niet bij de auto kijken maar niet dat ik het afbreek. als ik het probeer los te krijgen.
Alvast dank voor je hulp.
Distributie zijde geef even je mail adres dan stuur ik je een mail
R_Bakker hartstikke bedankt voor u mailtje.
Ik heb de verstellers er uitgehaald en de zeefjes waren ligt iets vervuild. Maar zaten niet verstopt. We hebben ze schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd.
Toch nog een keer naar de distributie gekeken en deze stond net niet op tijd. Waarschijnlijk toch met het opspannen iets verdraaid.
Nogmaals gerest en rijdt nu perfect lampje is ook niet meer terug gekomen.
Dus collega hoeft toch niet terug naar de dealer en kan weer gerust op vakantie.
Na de vakantie gaat die een toevoeging in de motorolie doen hij gaat nu te veel km rijden om op tijd daarna te kunnen verversen.
Iedereen bedankt voor zijn hulp topic kan gesloten worden.
Mooi...ook weer klaar.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar