Opel Astra: Astra G 99 Wielnaaf Linksvoor bromt, zelf vervangen is dat te do

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: x1.6szr

Heren,

Ik rij een Opel astra 1.6 Club uit 1999 en sinds een tijdje bromt het linker voorwiel bij een rechterbocht. Nu ben ik zelf werkzaam als monteur in de bouwmachines (volvo graafmachines, shovels, dumpers e.d.) en het geluid klinkt mij in de oren als een defect wiellager. Voor de zekerheid de experts xxxx ook even laten luisteren en hun bevestigde mijn vermoeden.

Nu zijn mijn vragen, is dit makkelijk te vervangen ?
Zijn er behalve een vers lager ook nog speciale gereedschappen nodig of bijzonderheden waar ik op moet letten bij het vervangen van het lager ?
Zijn er aanhaalmomenten en aanhaalvolgordes bekend voor deze klus ?
Specifieke werkvolgordes ?



Dus onderdelen zijn zo geregeld en handigheid is niet te koop maar wel duur te huur (vraag maar aan mn werkgever) en van een leuke klus ben ik ook niet vies maar het moet wel te doen zijn voor deze bouwmachinemonteur. (zo'n auto... das toch net weer heel anders hé...)

Kevin

Kevin-Capelle

Geplaatst door Kevin-Capelle (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat een optie is een compleet fusee via de onderdelenlijn bestellen, het is welliswaar niet nieuw maar wel goed en met altijd drie maanden garantie.
Dan is het gewoon een kwestie veerpoot los, aandrijfasmoer en as eruit, spoorstang en remklauw, overzetten en je bent klaar.
Een nieuw lager laten monteren is bijna net zoveel werk want ook dan moet alles eraf...
Mooier is een nieuw lager maar de tweede optie zou ik dus aanbevelen.

succes !

wil12012 (0), 13 jaar geleden

Hoi Kevin,

Als ik je een tip mag geven dan bestel dat onderdeel in Duitsland, via EBAY, kost nieuw (vanaf) 46 euro incl. abs sensor.
Daar komen wel nog 10 euro verzendkosten bij.
Ik heb er al enkele van deze besteld en gemonteerd, zijn verder goed, alleen de prijs is een stuk lager.
Monteren stelt niets voor, is een eenvoudig klusje.
Hier onder heb ik de link geplakt, wel ff opletten hoeveel gaten je hebt, 4 of 5, anders moet je ff verder zoeken.

http://cgi.ebay.nl/Radnabe-Radlager-Opel...

Groetjes, succes, Wil.

kleijn (0), 13 jaar geleden

ik zou lekker naar de sloop gaan

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

2de hans lager NOOIT gebruiken, vaak zijn deze ook al rot, mag je nog een keer.

maar de afbeelding die je laat zien is voor de achteras, als ik het zo goed zie...

kleijn (0), 13 jaar geleden

oke maar voor 35 euro wil ik wel een gokje wagen
heb trouwens goeie ervaring met sloop onderdelen

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Er is niks mis met tweedehands onderdelen, je krijgt niet voor niks drie maanden garantie he.
Als het de dure oplossing mocht zijn dan was meneer vast wel al naar de dealer gereden om zijn portomonee om te keren.
Is best een gokje waard, geld trouwens met alles aan een auto, het is belachelijk wat het allemaal kost , alleen aan uurloon al.
Nee lekker zelf doen, met nieuwe onderdelen of goed gebruikt met garantie ...

Succes !

S400 (0), 13 jaar geleden

De sloop is mooi maar geeft ook risico het is maar net wat je wilt.
Afgezien van het feit dat ze op de sloop de lagers niet kunnen testen zijn 3 maanden natuurlijk snel voorbij en is dat een korte tijd voor een lager.
Je kan geluk hebben want natuurlijk zijn niet alle gebruikte lagers rot.
Er zijn al genoeg wagens bij waar dit al meerdere keren vervangen is dus je kan ook een nieuwe treffen bij wijze van spreken.
Probleem is echter dat je het aan de buitenkant niet kan zien dus een gokje moet wagen voor sloop prijzen is dat meestal wel een gokje waard.
In 8 van de 10 gevallen pakt het meestal gunstig uit (eigen ervaring)
Anders is eBay natuurlijk een goede optie of andere goedkopere leveranciers

wil12012 (0), 13 jaar geleden

Ik ben ook geen liefhebber van oude onderdelen, zeker van lagers met uitgedroogd vet die zijn zo naar de knoppen. Ik heb zelf ooit een naaf met lager op de sloop gehaald, en die was inderdaad meteen naar de haaien. Mijn voorkeur voor dit soort onderdelen is nieuw, betaal iets meer dan weet je dat je geen risico loopt. Ik heb al nieuwe via Ebay in Duitsland (46 euro) bestelde lagers plus naaf gemonteerd op een Astra van een Turkse man, en die rijd al enkele jaren ca. 3000 km op en neer aan een stuk naar Turkije, dus die zijn beslist niet van peperkoeken ijzer gemaakt.

kleijn (0), 13 jaar geleden

och ieder zijn meug
ik doe het wel

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Jahoor ik ook... een lager gaat duizenden km mee en als ze op het moment van opzetten goed aanvoelen zijn ze meestal ook goed.
Een autodemontage bedrijf mag ook geen troep meer verkopen als ze er garantie op geven.
Schadebedrijven en verzekeraars gebruiken zelf tweedehands onderdelen dus is het risico wel waar en gelukkig kun je aan de meeste onderdelen wel al een beetje zien in welke staat ze zijn.
Maar keus is natuurlijk aan jezelf !

succes

Kevin-Capelle (0), 13 jaar geleden

Hahaha, mooie discussie gelijk over al dan niet nieuwe onderdelen nemen. Schitterend.
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met sloop onderdelen en zeker voor die 46 euro (thanks voor de link en tip wil12012!) zou je mijnsinziens wel gek zijn als je een 2ehandsje gaat kopen. Anyway, dan nog even de rest van de vragen, zijn er specifieke aanhaalmomenten, gereedschappen of bijzonderheden voor deze klus ?

Vond t trouwens wel grappig dat het daadwerkelijke lager helemaal in dat apparaat zelf weggestopt zit. Als je bij zo'n bouwmachine een lager moet vervangen moet je ook heel die lagerschaal uit de naaf gaan staan slijpen/branden/tobben/vloeken/rammen.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ha ha daarom tweedehands, heb je dat geram en gevloek niet :D want zit er al in, en anders.... succes..
Is niet moeilijk geen speciaal gereedschap nodig wel de juiste middelen en beetje gevoel.
Gaat wel lukken

patje kadettje (0), 13 jaar geleden

bij een nieuwe hoef je ook niet te rammen/vloeken/slijpen etc.
Is een gehele naaf,zo gepiept!

kleijn (0), 13 jaar geleden

hoef je bij een nieuwe naaf niets los te halen dan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.