close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Astra valt uit bij koude start en bijna geen vermogen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hoi,

Ik heb een probleem met mijn Astra. Paar maanden geleden aangeschaft en meteen problemen :(
Lastig om goed te omschrijven maar ik doe mijn best..
Als de auto enige tijd stil heeft gestaan (minimaal 8 uur) dus de motor is koud , en ik start en rij weg dan valt hij in de eerste of tweede bocht uit. Dus tijdens het schakelen. De auto rijdt dan nog op benzine ... Op het dashboard brand soms de motorcodetekem met uitlaat.

Heel soms gebeurt hetzelfde iets later, als hij net op Lpg is geschakeld. Maar meestal gebeurt het nog op benzine. Of op de grens van omschakelen.

Soms kan ik het stilvallen voorkomen door wat extra gas te geven in de bocht, maar dat kan ik beter niet doen want dan rijdt de auto vervolgens superberoerd!! Totaal geen vermogen ... Op de snelweg niet harder dan 90... Ook al geef je plankgas ...

Ook het benzineverbruik is veel te hoog.. 1 op 9 met benzine en dan rij ik maar 100.

Ondertussen bleek eerst mijn bobine kapot te zijn... Reed dus op 3 cilinders ...
Vervangen.. Inclusief bougies ...

Zelfde probleem blijft ...

Uit laten lezen... Volgens een garage gaf hij aan de luchtmassameter die kapot zou zijn...
Vervangen... Ook de zogenaamde mapsensor vervangen.. En de accu vervangen

Gisteren opgehaald en nog steeds hetzelfde... Stilvallen lijkt mee te vallen maar vermogen is bagger!! En verbruik belachelijk hoog...

Ik begin wanhopig te raken , zeker omdat eenmaal warm dan is het probleem weg.. Lastig blijkbaar voor een garage om te fixen? Wat kan het zijn? Lpg probleem? Of brandstofpomp? Injectoren? Ik weet het niet meer...

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Supadupafly187 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Opel documentatie zegt dat deze motor een map-sensor heeft en GEEN luchtmassa meter. Die laatste kan dus nooit vervangen zijn.
Fototje van die zogenaamde luchtmassa meter? Misschien is het de lucht temperatuur sensor.
Weet je de nummers van de uitgelezen foutcodes? Dat zou iets duidelijkheid kunnen geven.
Gekocht met garantie of zonder?

Als 1e is er de vraag, waar zit de fout? In het benzine-deel of het gas-deel?
Rijdt eens een aantal dagen de hele dag op benzine. Wat doet je verbruik dan? Kun je dan boven de 100 komen?
Gaat de motorlamp dan aan? of juist niet? Gaat de koude start op de 2e dag dan beter?

Ik denk niet dat het een lastig probleem is. Een beetje tijdrovend misschien.
Auto uitlezen en dan de live data bekijken. Daar zie je de waardes van de sensoren.
Als je dat combineert met een 4-gas meting moet je een hele hoop kunnen zien.

Wat je zelf kunt doen:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

oldford 0
badge

12 jaar

Bedankt ik ga morgen eens kijken . Ik hou jullie op de hoogte!

Hoi,

Ik heb de afgelopen week en weekend eens zelf wat gereden in deze auto (normaal rijdt mijn vriendin erin vandaar dat ik niet goed het probleem kon omschrijven)

Zoals aangeraden eens een paar dagen op benzine gereden, gas dus compleet uitgeschakeld. En warempel hij valt niet meer stil!

Ben voor een lange rit gegaan en heb bewust wat rustiger gereden, 100 km/hr cruise control, en hij reed uistekend. benzineverbruik ook goed/normaal!! 6,9 L/100km
Maar toen ik naar de 120 km/hr wilde gaan kwam het, hij wilde niet . Althans niet hoe het normaal hoort. Geen vermogen genoeg dus duurt superlang voor ik op de 120km/hr zit voor mijn gevoel. En benzineverbruik ging naar 12,5 L / 100 km gemiddeld over een langer traject.

Toen toch maar overgeschakeld op lpg, en ik had ineens WEL vermogen. veel makkelijker naar de 120/130 zoals het hoort. LPG verbruik 8,8 L/100 km wat me normaal lijkt.
Teruggeschakeld naar benzine, en toen ging het daar ook goed qua vermogen, echter benzineverbruik 10L/100 km , lijkt me nog steeds wat hoog voor die auto om 1 op 10 te rijden bij 120 km /hr constante snelheid.

Na 3 dagen op alleen benzine te hebben gereden ben ik weer op LPG gaan rijden, en ja hoor vanochtend viel hij stil, vlak voor het moment (of juist tijdens) dat hij van benzine naar LPG schakelde. Dus het stilvallen is duidelijke een LPG gerelateerd iets.

Maar toen hij stilviel en ik opnieuw startte, wilde hij later weer bijna stilvallen, maar hij bleef doorrijden, en wat bleek ik had op de snelweg geen vermogen totaal niet.
Dit keer op LPG kon ik niet harder dan 100 komen plankgas!!
OVergeschakeld naar benzine hielp ook niet, het lijkt wel of als hij dan eenmaal slecht rijd dat ie zo blijft rijden.
Want toen ik wat later stopte bij de pomp en opnieuw startte en wegreed had ik wel gewoon een normale auto , beide op benzine & LPG. (normaal is in dit geval beter vermogen) IK zeg express beter, want ik heb ook geprobeerd wat harder te rijden in diverse gevallen, en eigenlijk kom ik standaard niet boven de 140/145 km/hr of ik moet echt PLANK PLANK gas gaan rijden en dat minutenlang. dan gaat ie langzaam harder

De garage waar ik heen was voor de eerdere reparatie zei afgelopen vrijdag het volgende:

Heel zelfverzekerd dat het maar 2 dingen konden zijn:

1 : LPG injectoren
2 : klep verbrand

Beide dure reparaties want de lpg injectoren zou hij dan met allen tegelijk moeten vervangen.

Let op hij wist toen niet de uitgebreide details die ik nu wel weet, dus misschien herziet hij zijn mening, maar wat vindne jullie.

Samengevat is voor mij het probleem 3delig.

1. stilvallen in het begin is duidelijk LPG gerelateerd
2. Vermogen soms slecht bij benzine en LPG (soms al niet harder dan 50/60 kunnen en soms niet harder dan 100), maar niet te voorspellen wanneer of wat, misschien rij ik dan steeds op 3 cilinders?? omdat het is als hij bijna stilvalt? Maar ja bobine is net vervangen en bougies ook......?
3. Vermogen is zowieso slecht want ik kom niet hoger dan 140 km/hr


Ik ben benieuwd of jullie me kunnen adviseren, ik zou het erg op prijs stellen!!
Aan oldford: Bedankt voor je tips, ik zal nog proberen een fotootje te plaatsen van die zgn. luchtmassameter. Ik heb helaas geen nummers van de foutcodes, maar zal dat proberen te achterhalen of zelf uit te lezen bij een vriend.
Helaas zonder garantie gekocht, maar dat was een bewuste keuze die achteraf slecht uitpakt. Ik vind het dan ook niet heel erg om te betalen voor een reparatie, als ik maar weet dat het probleem dan weggaat.
Denk je dat het probleem nog aan vacuumslangen kan liggen, ik heb zo goed als het kan dit bekeken en kan niets vinden tot nu toe.

Bedankt alvast!!

Als de auto op benzine redelijk rijdt, dan zit er in ieder geval een probleem in het LPG-deel.
Doorrijden op LPG is echt niet goed voor de motor en kan heel dure gevolgschades opleveren - zoals die verbrande kleppen.
Op benzine bij 100 km/uur haat het nog, maar 120 wil ie ook op benzine kennelijk niet echt.
Mogelijk is dat een gevolgschade - verstopte kat.
Ik zou ook niet meer plankgas testen - dat is vragen om dure gevolgschades.

Motor moet eerst op benzine goed lopen - ook boven de 120, dan kun je het gas laten nakijken bij een gas-specialist.
Ik zou diegene die luchtmassa meters weet te vervangen op deze motor niet meer gebruiken.
Misschien toch maar eens naar de dealer of de betere universeel?

oldford 0
badge

12 jaar

Hi,
Een tijdje verder .. Weer wat centen armer en nog geen oplossing... :(

Naar een gasspecialist geweest die heeft wat zaken gechecked en uitgelezen .. Geen problemen in het gassysteem!
Maar wilde eerst het vermogenprobleem aanpakken aangezien ik dat op benzine en Lpg heb!

Naar een andere garage gegaan ..
Compressietest gedaan en die was ok.
Daarna heeft hij de benzineinjectoren getest.. Gereinigd en opnieuw getest..een of andere meting , was eerst slecht , zou beter moeten gaan . Ook had hij het over verkeerde motor olie waardoor kleppenstoter ofzo niet goed opende,? Ook olie veranderd incl filter en het leek idd goed te gaan toen ik hem ophaalde.. Had vermogen en kon richting de 150/160...

Helaas volgende dag weer hetzelfde ... Niet harder dan 100 km/hr op de snelweg!!! Aaarrghhh

Nu lees ik veel over de zgn egr klep

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Zou dit dan het probleem kunnen zijn. Ik ben echt wanhopig . Graag advies welke foutoorzakem kunnen het nog zijn... De egr klep klinkt alsof het zou kunnen zijn?

Laatste mogelijkheid is de opeldealer .. Maar heb het gevoel dat ik daar flink wat kan dokken!!
Hoop dus op goed advies! Bedankt alvast

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.