Opel Astra 2004: auto gaat in toeren bij schakelen ( koppeling )

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 023, Motorinhoud (cc): 1686, Vermogen (kw): 74

OPEL ASTRA H , VAN 2004 , 1686 cm², diesel

beste leden ,

sinds een tijdje als ik moet schakelen , en laat koppeling los gaat auto eerst in toeren ( tot+/- 4000 a 5000 toeren ) , eer hij in normale rij toestand komt . dus bij schakelen mag ik bijna geen gas geven of hij gaat in toeren .

ik vrees dat koppeling ver gezet is of turbo , maar dan zou hij niet meer optrekken toch als hij in normale rijtoestand is na koppelen , na eerst in toeren geweest te zijn .

iemand enig idee wat het defect mag wezen , alvast dank .

patje1967

Geplaatst door patje1967 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Beunhaas (505) PRO, 1 jaar geleden

Als je pakweg 80 in 4 rijdt en je geeft vol gas, gaan de toeren dan ook nog snel omhoog?
Zo ja, dan slipt de koppeling...
Zo nee, dan blijf het gaspedaal hangen en moet je verder kijken wat daar de oorzaak van kan zijn.

patje1967 (0), 1 jaar geleden

ga ik eens uit proberen hou je op de hoogte , alvast dank

patje1967 (0), 1 jaar geleden

beste Beunhaas , het is degelijk zo gelijk je schrijft , de toeren gaan snel omhoog om dan uiteindelijk op zijn gepaste snelheid te komen ,, alvast dank

ovi (0), 1 jaar geleden

Dit is heel duidelijk het slippen van uw koppeling.
Best onmiddellijk laten vervangen want nu ben je uw vliegwiel aan het beschadigen doordat de koppelingsplaat slipt tussen het vliegwiel en de drukgroep.
Rij er enkel nog mee naar de garage.

patje1967 (0), 1 jaar geleden

beste leden ,
de wagen heeft een tijdje stil gestaan , maar nu heb ik er weer mee gereden, en begin te twijfelen als het de koppeling wel is
want we hebben 6 jaar terug een koppeling defect gehad aan deze wagen & dan maakte dat een ratelend geluid en kwam er verbrande geur binnen.en dat heb ik nu niet
dus denk ik zou het eventueel aan de map sensor niet kunnen liggen , maar hoe kan ik dat testen als het wel deze sensor is , of dat het eventueel aan andere sensor is , maar morgen ga ik alvast de wagen eens uitlezen , alvast dank

Beunhaas (505) PRO, 1 jaar geleden

Tja, een eenvoudig testje kan uitwijzen of het de koppeling is (zie mijn eerste reactie).
Is het de koppeling niet, dan weet ik het ook even niet, dan moet je meer symptomen melden..

ovi (0), 1 jaar geleden

Blijft voor mij heel duidelijk een slippende koppeling! Als deze al een hydraulische druklager heeft in de versnellingsbak kan het ook zijn dat deze blijft hangen en zo uw drukgroep de koppelingsplaat niet voldoende tegen het vliegwiel drukt met eveneens het slippen vd koppeling als gevolg.
Trek je handrem op en zet hem in 2de versnelling. Geef dan gas en laat de koppeling langzaam opkomen. Als hij dan niet meteen doodvalt (stilvalt) is ze zeker versleten.
Maar zoals je hierboven al geschreven hebt dat de toeren eerst omhoog gaan om dan pas op snelheid te komen is er geen twijfel mogelijk.
Meteen vervangen want zoals ik al geschreven heb ga je nu ook uw vliegwiel beschadigen met meer kosten als gevolg.

patje1967 (0), 1 jaar geleden

ga ik alvast eens uittesten , hou je op de hoogte .alvast dank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.