Hallo,
Ik heb sinds kort een Calibra 2.0 8v, en deze auto start wel onmiddelijk, maar de accu heeft het moeilijk.
Er zit een 55Ah accu in, op de accu is er een schermpje die geeft groen aan, dat betekend dat de accu OK is.
Accu doorgemeten deze geeft 12.4 volt aan, met een draaiende motor geeft deze 14.2 volt aan, met een warme motor 13.8 volt.
Ik heb helemaal geen HIFI/versterker, wel een autoalarm met startonderbreker.
Ook kom ik er achter dat mijn acculampje heel lichtjes gaat opbranden als ik mijn verlichting aanzet.
Zet ik de verwarming aan gaat ie iets veller branden, en dan nog eens mijn grootlicht en achterruitverwarming dan gaat ie nog veller branden.
Maar met veller bedoel ik dat ie maar net aan 30% haalt van het maximale lichtopbrengst, 30% bij alles aanzetten.
Tijdens het rijden of stationair laten lopen, zit geen verschil in.
Zou het ergens slecht contact maken? Of wat kan het anders zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het kan zijn dat de koolborstels in de dynamo slecht contact maken waardoor hij niet of nauwelijks bijlaad als je alle verbruikers aanhebt
advies accupolen loshalen en goed controleren op corrosie (ook in de ringen die op de accupolen komen) wagen starten laadspanning op de accu
polen meten moet dan zo rond de 14 volt zijn
vervolgens alle verbruikers aanzetten en dan weer de laadspanning meten komt de laadspanning nou niet veel hoger als 12 volt dan is de dynamo slecht
succes ermee
of span de v-riem eens goed strak..
Bedankt voor jullie reactie's.
Kan ik makkelijk bij de koolborstels zonder de dynomo te verwijderen?
17 jaar
Beetje afhankelijk van het type dynamo dat gemonteerd is. Bij een Bosch kan het soms wel aan de achterzijde van de dynamo. Bij een Delco moet de hele dynamo uit elkaar.
Gr.
Nogmaals bedankt voor de tips.
Ik heb de accupolen losgehaald en schoongemaakt met een schuurpapiertje, de massa was wel geoxideerd.
Verder heb ik de bedrading van de dynamo ook ff schoongemaakt, deze waren ook geoxideerd
Wat mij wel opgevallen is dat na het schoonmaken het acculampje nu minder vel brandt dan voorheen.
Ik heb de accu doorgemeten, met het resultaat:
Accu s'morgens geeft deze 12.4 volt aan
Met een draaiende motor geeft deze 14,2 volt aan
Met een draaiende motor en alle lichten, achterruitverwarming, interieurverwarming op maximaal, dan meet ik 11.95 volt.
Dynamo slecht of toch ergens een massa slecht?
Verder kan ik de V-snaar nog strakker zetten (staat niet echt strak), en de koolborstels bekijken, dat zal morgen wel worden.
17 jaar
Dat klinkt echt als tijd voor een nieuwe dynamo. 11,9V bij alle verbruikers ingeschakelt is veel te weinig, moet toch richting de 13,6 gaan.
Oplossing: andere/nieuwe dynamo.
17 jaar
Lampje gaat branden bij VEEL spanning verbruiken.
* Controleer je massa op je motor.
Leg een startkabel van de minpool van je accu naar je motorblok (gewoon op staal van de motor zetten.
Vaak is het probleem dan opgelost.
Willem
Vergeet ook niet dat tegenwoordig heel wat zwaardere dynamo's worden gemonteerd als vroeger vanwege de toegenomen vraag aan de berg extra verbruikers die we nu hebben.
Vroeger had je een autoradio met 2 x 5 watt nu is dat gauw 4 x 50 watt, met extra versterker nog meer stroomverbruik.
In jouw geval brand je lampje al met alleen het licht aan, maar de accu is goed, je laadspanning zonder verbruikers aan is goed, dus is het wat anders.
In dit geval, ook gezien de leeftijd van de auto, moet je snel denken aan massa problemen, slechte massa kabels, slechte contacten.
Massa kabels controleren, eventueel de massa kabel vervangen, extra massa kabel van chassis naar motor, en alle contacten schoonmaken en met montage in de zuurvrije vaseline zetten.
Probleem is opgelost, denk ik...
Ik heb een extra kabeltje vanaf mijn dynamo (massa) doorverbonden naar mijn motorblok.
Accu doorgemeten met draaiende motor:
Deze geeft aan 12.3 volt aan, met alles aan (maximaal).
Met verlichting aan en verwarming op stand 2, meet ik nu 13,4 volt.
Ik heb wel een 2,5 mm elektrodraadje gebruikt, dit alleen om te testen, is wel te smal.
Mijn acculampje zie ik niet meer branden, alleen als ik alles maximaal aanzet, brand deze heeel maar ook heeel weinig vel.
Als ik een ander dikkere kabel gebruik, denk ik dat het probleem opgelost is.
Of misschien is mijn dynamo ook wel slecht, maar kijk het wel aan, zolang mijn auto start doe ik er niets aan.
Iedereen bedankt voor jullie reactie's.
17 jaar
TIP:
Gebruik een 16mm2 kabel als massa naar je blok toe.
Dan weet je dat hij dik zat is.
Dat heb ik ook gedaan bij mijn vorige oude Astra F uit 1993.
Groetjes
Benz Rijder
17 jaar
ik heb niet eens alles meer gelezen maar je dynamo laad goed genoeg want het voltage komt wel in de accu maar de amperage niet(weer stand) het wort tijd dat je van af de accu (min) een nieuwe kabel legt naar de carosorie en van de carosorie naar het motor blok dan zal je zien dat alles goed is.
klopt wat benz zegt
gr tijne
17 jaar
Ik heb een dikkere kabel gebruikt, van minpool naar chassis en van chassis naar mijn blok.
Probleem opgelost.
Nogmaals bedankt iedereen.
17 jaar
Ik heb bij mijn Vectra-B hetzelfde gedaan. ook een kabel van blok naar Chassis en van chassis naar de accu.
bij mij liep de temp meter zonder reden tot in het rood als ik veel verbruikers aan had.
Probleem opgelost door een extra massa kabel
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar