close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Calibra: Wat te doen bij hogere benzineverbruik dan eerder

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v

Hallo,

Mijn Calibra 2.0 verbruikt meer dan de weken daarvoor, terwijl er aan mijn rijstijl niets veranderd is.
Dagelijks dezelfde route, snelweg en binnen de stad.
Tank ook altijd bij dezelfde benzinestation.

Boardcomputer geeft mijn gemiddelde verbruik aan, en dat is duidelijk meer dan eerder.

Eerder gebruik 8,5 - 9,5 100km/L
Nu 12,5 - 13,0 100km/L

Auto loopt goed, bougies schoongemaakt (zag er goed uit), stappenmotor schoogemaakt.
Helaas geen resultaat.
Toerenteller geeft gewoon 0.9 aan bij stationair draaien, en bij verbruik 1.4 100km/L (boardcomputer).

Wel heb ik paar keer gehad (vorige week) dat mijn auto bij het starten (warme motor) mijn auto bijna uitvalt,
en ik gas bij moet geven, dus erg lage toeren.
Na minuut of 2 is de probleem weer weg.

Lambda sonde stuk?
Waar kan ik deze vinden, en hoe moet je het schoonmaken en kan je zoiets doormeten of ie stuk is.?

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Geplaatst door

Mercedes 200D (115)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

0,9 liter per uur bij stationair is netjes.

heb je geen benzine lekken??

Lambda sonde defect (testen met uitlaagas snuffelaar) (soms kan dit ook gevonden worden met de tech1, maar meestal niet)

Kan ook door de kou komen dan loopt de motor langer op de koudloop + dat de motor meerbenzine verbruikt in de koudloop!!

Willem (WIM-V6 op opel-forum)

Willem12089 0
badge

16 jaar

Ik ruik wel soms benzine bij het starten, maar stel dat er een slangetje lekt, dan heeft het toch geen invloed op de boardcomputer, of wel?

lambda sonde zit op de uitlaat na het uitlaat spruitstuk of in het uitlaatspruitstuk moet je gewoon even de uitlaat na lopen van boven naar beneden zitten draadjes aan dus niet moeilijk te vinden

Bij de C20NE (8V) zit de lambda sonde onder de auto net waar de 2 pijpen van de voorpijp bij elkaar gekomen zijn.

Contorleer gelijk de draden van de lambda, deze willen nog wel eens doorslijten tegen het Subframe.


Hij verbruikt dus AANZIENLIJK meer dan normaal.

Mogenlijke oorzaken:

Lambda sensor
Luchtmassameter (deze is nog met klep, en slaat wel eens krom bij hard rijden met koude motor, of direct na starten koude motor gas bedienen).
Lekkage in slang NA de luchtmassameter
Vacuum lekkage slangetjes / inlaat pakking / slangen stappenmotor
Temperatuursensor
Gaskleppositie sensor
Brandstofdrukregelaar

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Bedankt voor jullie reactie's, ik zal morgen ff alles doorlopen.
En zal het resultaat laten weten, uietraard paar dagen later.
Lambda sensor heb ik al gezien, hoe kan ik deze schoonmaken, ik las ooit iets met alcohol?

Een koude motor verbruikt meer benzine naar gelang de motor nog niet op bedrijfs temperatuur is.
Toch een klein detail niet over het hoofd zien, in de winter maanden staan de aanjagers volop te draaien bij een koude start, de achterruit verwarming staat aan, de lichten van de auto en al dat soort zaken meer!! dit zijn energie vreters en dat wat ze verbruiken zal bijgeleverd moeten worden. Er wordt dan toch nog wel wat gevergd van de motor en zal zonder meer, meeer brandstof gaan verbruiken.

Dan heb ik het niet over de reguliere mensen die de auto een 5 tot 10 min laten (warm) draaien voordat ze vertrekken, omdat ze graag warm zitten en geen beslagen ramen willen hebben. Dat is het slechtste wat ooit gedaan kan worden..

TheoStek 0
badge

16 jaar

@ Theo Stek bedankt voor je reactie

[quote=TheoStek]Dan heb ik het niet over de reguliere mensen die de auto een 5 tot 10 min laten (warm) draaien voordat ze vertrekken, omdat ze graag warm zitten en geen beslagen ramen willen hebben. Dat is het slechtste wat ooit gedaan kan worden..[/quote]
''Slecht'', maar slecht voor?
Was ik even benieuwd naar.

@TheoStek:
...maar wel lekker als je instapt! :-)

HerZon 0

16 jaar

[quote=Mercedes 200D]@ Theo Stek bedankt voor je reactie

[quote=TheoStek]Dan heb ik het niet over de reguliere mensen die de auto een 5 tot 10 min laten (warm) draaien voordat ze vertrekken, omdat ze graag warm zitten en geen beslagen ramen willen hebben. Dat is het slechtste wat ooit gedaan kan worden..[/quote]
''Slecht'', maar slecht voor?
Was ik even benieuwd naar.[/quote]
Is slecht voor de motor.

Een automotor is ontwikkeld om belast zijn werk te doen.

Daarin presteerd hij het beste en zal hij het minst slijten.

Bij een koude start en zeker in de winter, duurt het wel effe voordat alles een beetje op temperatuur komt,

zo ook de motor olie, met als gevolg, dat de olie lang dik blijft en dus minder smerend effect kan hebben.

Als je een motor stationair laat draaien zal het lang duren voor dat de olie wamr wordt en voorda de olie overal goed bij komt.

als je gaat rijden gaat het toerental omhoog en daarmee ook de olidruk, hierdoor kan de olie beter overal komen.

de olie wordt sneller wamr en zal sneller zijn beste smeerwerking krijgen.



** over milieuvervuiling door auto's praat ik niet meer. die ene misschien halve % dat wij aan de hele vervuiling meedoen kan ik me niet druk om maken (zit er bovenop ivm er veel mensen die ik ken bij TNO actief zijn in onder andere de afdeling Automotive, en milieu onderzoeken doen)


Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

[quote=Mercedes 200D]@ Theo Stek bedankt voor je reactie

[quote=TheoStek]Dan heb ik het niet over de reguliere mensen die de auto een 5 tot 10 min laten (warm) draaien voordat ze vertrekken, omdat ze graag warm zitten en geen beslagen ramen willen hebben. Dat is het slechtste wat ooit gedaan kan worden..[/quote]
''Slecht'', maar slecht voor?
Was ik even benieuwd naar.[/quote]
Het antwoord is door Willem al gegeven..

TheoStek 0
badge

16 jaar

En wat men eigenlijk al helemaal niet moet doen:

het "verbruik" vaststellen aan de hand van de "verbruiksmeter" van de auto.

Da's een momentopname. Gewoon de tank volgooien en rijden totdat deze bijna leeg is.

Weer vullen, aantal liters noteren en kijken hoeveel km's je hebt gereden.

Dan aantal km's delen door het aantal liters benzine. Dan heb je een redelijk gemiddelde, beter dan met zo'n boordcomputer....

En idd, in de winter verbruiken de auto's altijd meer brandstof!

Santa 0

16 jaar

oke santa, maar het verbruik in de winter zal geen 50% omhoog gaan, zoals dat met deze auto het geval is.
OKE, het is dan wel afgelezen met een boardcomputer, die over het algemeen niet heel erg betrouwbaar zijn, maar dit soort excessen mag men niet meer onder TOLERANTIES laten vallen.

Ook het ruiken van een benzinelucht na een koudestart is een symptoom dat er ergens iets niet volledig in de haak is.

Inderdaad, het systeem nalopen en eventueel laten uitlezen is de eerste stap, hiermee wordt je al de goede kant in gewezen.

Uitlezen zou bij mij de eerste stap zijn, een slecht functionerende zender of actuator komt dan direct boven drijven, anders is het een kwestie van onderzoeken.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

mijn vader heeft ook eens plots meerverbruik vastgesteld bij zijn vectra ... simpele rubberen benzineleiding vlak bij motor was lichtjes gescheurd aan een aanhechting ... benzine druppelde gewoon op de (hete!) motor, niet ongevaarlijk neem ik aan.

Paul(B) 0

16 jaar

Ik heb van de week diverse onderdelen schoongemaakt en vervangen.
Bougies, brandstofslangetjes, luchtfilter, elektrische contacten, etc.

En heb afgelopen dagen gekeken op boardcomputer, en ja hoor verbruik is minder geworden.
9,0 L/100 km (snelweg en in de stad) lijkt mij goed.
Vorige maand was het 8,5 L/100 km, maar ja toen was het ook warmer.

Bedankt voor jullie reactie's.

waar praten we over 9.0 of 8.5 een beetje je banden oppompen en dit verschil is weg

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.