Mensen, ik zit met het volgende:
Sinds een paar maanden heb ik een Opel Astra G 1.6 16v van 1998 op LPG. Sinds het begin loopt ie niet ideaal op LPG. Bij het optrekken houdt ie vaak een paar seconden in en dan opeens pakt ie wel tempo. Soms sputterde hij daar een beetje bij. Bij achteruitrijden sputterde hij altijd en soms viel ie uit bij schakelen tussen vooruit en achteruit. Eenmaal op gang was er niets mis. Na wat rondneuzen op diverse sites heb ik bedacht dat vervangen van de verdeler misschien zou helpen. Een tweedehands exemplaar geplaats en de bovengenoemde problemen waren daarmee veel beter. Optrekken uit stilstand gaat nog steeds niet echt soepel, maar wel beter. Achteruit gaat normaal.
Maar meteen doet zich een nieuw probleem voor: nu trilt de auto bij accelereren. Vanaf ca 2100 toeren trilt ie sneller of langzamer, afhankelijk van de snelheid waarmee de motor draait. Tijdens het rijden op constante snelheid lijkt de motor licht te haperen maar boven de 100 km/u gaat alles prima. Dit probleem had ie dus niet met de oude verdeler. Het verwisselen van de stappenmotor van de oude en de nieuwe verdeler maakte niets uit.
Op benzine heeft ie altijd prima gereden.
Beide verdelers hadden artikelnummer E4 67R-0096006. De oude was van het merk Koltec en de 'nieuwe' van Necam (Is toch hetzelfde?). De 'nieuwe' had in eerste instantie 5 uitgangen (van 5 cilinder geweest?) Ik heb één uitgang geruild met een inbusdopje van de Koltec zodat er weer 4 uitgangen waren...
Kan het zijn dat de 'nieuwe' verdeler ook niet goed is? Wat kan er mis mee zijn?
Kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan bij de montage?
Kan er iets anders aan de hand zijn? Wat dan?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou het bij de ontsteking zoeken, verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels vervangen wellicht.
@Yenice: U lijkt me geen professional. Deze auto heeft geen verdeelkap en rotor........... Dit helpt de vragensteller dus niet.
Iedere reactie is welkom, ook van hobbyisten. Ik was er inmiddels inderdaad achter dat er geen verdeelkap en geen rotor zijn :-)
Toch is het de moeite waard om de ontsteking na te kijken, lijkt me. Ik vervang iig de bougies. Dat mag wel weer eens. Bij de onderdelenwinkel zei men dat er ook dure (duurzame) bougies verkrijgbaar zijn, die beter zijn bij LPG. Ruim 30,- per stuk. Zijn die het geld waard?
Groet!
11 jaar
Ik zou die dure bougies niet kopen naar mijn mening zijn normale bougies maar dan een graadje kouder prima.
Gr Jaap
11 jaar
Is de gasverdeler wel goed schoon?
Controleer ook de stappenmotor op de gasverdeler.
11 jaar
In eerste instantie heb ik dus de bougies vervangen. Mocht toch wel weer eens. Dat gaf geen verschil.
De lokale LPG-'specialist' had me wijsgemaakt dat schoonmaken vaak niet helpt en het soms zelfs erger maakt. (de sukkel)
Dus toch de oude verdeler inderdaad nog even goed schoongemaakt volgens de handleiding die je via de onderstaande link vindt:
http://www.gebruikershandleiding.com/Kol...
Volgens mij was vooral het schoonmaken van de v-vormige openingen in de middelste, verticale, buisvormige opening van belang. Ik heb de genoemde voelmaat er maar even voor aangeschaft. Het is even pielen maar het resultaat is perfect. Met de oude (schone) gasverdeler rijdt de auto zelfs lekkerder dan op benzine!
Dank voor de reacties!
11 jaar
Bij deze LPG installatie is de gasverdeler het onderdeel die de meeste problemen veroorzaakt.
Je kan eventueel tussen de verdamper en de verdeler een filter zetten zodat deze minder snel vervuild.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar