Opel Vectra: Automaat Z19DTH (derde versnelling)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z19DTH

Ik heb m'n auto bij een Opeldealer aangekocht twee jaar geleden, was toen 4 jaar oud. Heeft altijd bij de overgang van tweede versnelling naar derde versnelling een klein hikje gehad, het was nooit een soepele overgang. Maar het was niet storend. En de ene dag leek de overgang ook soepeler dan de andere dag. Maar sinds enkele weken gebeurt het wel eens dat de overgang van 2 naar 3 zeer bruusk is, hij blijft als het ware even 'hangen', waardoor toerental doorschiet naar de rode zone, om nadien dus weer te 'pakken' en dat wordt altijd gevolgd door een 'bonk'
Maandag gebeurde dit bvb. Maar gisteren en vandaag blijft hij weer niet hangen, overgang is weer soepeler.

Bij de garage werd een update van de software gedaan, maar het lichte hikje blijft. En gisteren kreeg ik van de garage te horen dat de versnellingsbak waarschijnlijk gereviseerd moet worden -> 2.200€ kosten. Toch schandalig voor een versnellingsbak van nog geen 6 jaar oud, 132.000km

Is het mogelijk dat er iets anders speelt? Kan de olie van de automaat een rol spelen? Vreemde is dat de problemen vaker merkbaar zijn bij een warme motor ?

Ondertussen ook een nieuwe foutmelding gekregen : P1900-51 Exhaust temp sensor not plausible with intake air temp. Moet ik me zorgen maken voor de kosten van dit, dit heeft waarschijnlijk te maken met m'n roetfilter ?

Bedankt!

blackwidow

Geplaatst door blackwidow (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Ten allertijde zou ik de olie eens later verversen van de bak en dan de parameters (ingeleerde waardes) resetten met de tester meestal knappen ze daar een heel eind zo niet helemaal mee op in principe is een voorschrift van opel om de bak olie elke 90.000 km te verversen nl. maar dit word niet altijd gedaan.

P1900 heeft idd met je roetfilter te maken, kan zijn dat het verstopt is kan ook zijn dat er een slang van je roetfilter niet meer afsluit of lek is (meestal boven je stuurhuis.).Dat zijn de dingen die toch niet teveel zouden moeten kosten om te laten checken lijkt me.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.