Hallo Eenieder.
Ik ben Michael uit Eindhoven.
Ik heb nu sinds een maandje een Opel Astra F , Sedan uitvoering 1.6 GT Motor Automaat.
Ik heb na aanschaf mijn eigen autoradio van 2009 ingebouwd, alles doet het perfect behalve dat als ik de wagen start/op contact zet,
De Radio niet vanzelf aan springt daarvoor moet ik op het power knopje drukken,
En als ik dat dan doe zijn keer ik op keer mijn instellingen (Bass-hoogte, FM Zenders etc) gewoon compleet weg.
Stel ik haal mijn sleutel van het contact met Bass op 80Hz +6 en de FM op Slam FM, 99,40 Mhz,
Als ik hem dan weer óp contact zet en ik druk op de power knop dan staat Bass weer op 60Hz 0 en de FM niet meer op Slam FM.
Ik heb de Reset knop die op de Radio zelf zit al meermaals geprobeerd, opnieuw of anders aansluiten ook, niets mocht baten.
Dat was voorheen met mijn Citroën Xsara 1999 en Peugeot 406 1996 wel zo.
Waarom bij mijn Opeltje niet?
Is dat iets in de Opel zelf of moet ik de Radio beter nakijken?
Ik heb al vaker gehoord dat er iets in de Opel ISO / Bedrading zit dat er voor zorgt dat niet-opel dingen geblockt worden of zoiets?
Is er iemand die mij van dit probleem kan verhelpen/mogelijke oorzaken kan bedenken?
Ik ben absoluut geen Leek op autogebied, ik sta theoretisch op het niveau van Automonteur 2 en Beun aardig in mijn vrije tijd aan mijn & familie's auto's,
Dus veel dingen kan en begrijp ik wel anders vraag ik er alsnog wel om.
Bij voorbaat Dank, Michael uit Eindhoven.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
gewoon even meten met een multimeter of er wel een continue plus aangesloten is. zo te horen niet.
van de iso stekker is de gele draad geschakeld en de rode continue plus. als dat verkeert om zit dan doet de radio het prima alleen onthoud ie niks.
Ow dus een oplossing zou kunnen zijn in de ISO de gele & rode draad omdraaien?
Maar hoezo heeft dit met de continue plus te maken?
De Radio krijgt toch of wel of niet stroom?
15 jaar
Michael
Maak de gele kabel eens vast aan de rode,dus bij elkaar en probeer het nog eens..
Nu blijft de radio ook spelen zonder sleutel in het contact en moet je hem dus handmatig uitzetten.
Ook zal hij dan de zenders onthouden en de instellingen die je geprogrammeerd heb..
Die constante + is dus voor het onthouden,de geschakelde voor de radio aan te laten gaan bij bv contact aan.
Gr Stefan
15 jaar
de continue plus is voor het geheugen van de radio. als je gaat meten en er is geen continue plus (mischien zekering gesprongen?) dan onthoud ie ook niets.
dan heeft het vastmaken van geel en rood ook geen zin als de voeding alleen van het contact af komt.
15 jaar
Ja je zegt het goed,als er een zekering kapot is o.i.d. onthoud hij inderdaad niks.
Gewoon even proberen,baad het niet dan schaat het niet.
15 jaar
[quote=stefan84]Michael
Maak de gele kabel eens vast aan de rode,dus bij elkaar en probeer het nog eens..[/quote]
dit is leuk om te testen, maar als je dit zo laat dan blijft er dus constante stroom staan op draden die normaal worden afgeschakeld door het contactslot. (en moet je niet verbaasd zijn dat je accu soms leeg staat)
Om de radio goed te laten spelen heb je idd een massa nodig, een continue + en een geschakelde + (door je contactslot geschakeld). Deze zul je moeten meten aan de stekkers die je aan je radio gaat aansluiten, dan pas kun je verder redeneren aan de hand van wat je meet op die stekkers.
dacht zelf ook dat je de twee draden om moet draaien
mvg willem2
15 jaar
Rood en Geel omdraaien inderdaad.
willem
Sjaak
Bij al mijn auto's heb ik de radio's zo aangesloten, dan hoeft hij niet telkens op contact te staan als je de radio wilt horen.
Ik vind het fijner op deze manier en heb nog nooit met een lege of leeg getrokken accu gestaan..
Maar die keus kan voor iedereen anders zijn.
Of er is nu geen constante plus aanwezig of hij heeft een kabel verkeerd aangesloten, Michael ??
Gr Stefan
15 jaar
En niet alleen op de radio kan constant 12v staan, dit staat op meerdere dingen dus ook zonder contact, dus ook zonder de accu er onder te lijden heeft.
15 jaar
gewoon je gele en rode kabeltje omwisselen als goed is ken je ze er uit trekken en dan weer inpluggen
15 jaar
Michael is aan het proberen......
15 jaar
[quote=stefan84]Sjaak
Bij al mijn auto's heb ik de radio's zo aangesloten, dan hoeft hij niet telkens op contact te staan als je de radio wilt horen.
IGr Stefan[/quote]
dat je de geschakelde + en de continue + aan de radio kant aan elkaar doet, dat zal geen problemen geven denk ik. Maar als je aan geschakelde + en de continue + van de auto aan elkaar knoopt, heb je kans op problemen.
Daar hebben we het toch ook over, welke geschakelde en constante + van de auto zelf dan ?? Of bedoel je de ISO stekker ?
Als je geel en rood van de radio aan elkaar maakt, moet je de radio enkel zelf even uitzetten als je de auto verlaat,ook geen probleem.
15 jaar
Meestal zit bij de radio een kabel setje, daarom kan je rood en geel omwisselen.
Bij de ISO stekker van de auto is dit Zwart (geschakelde+) en rood (constante +)
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar