Opel Kadett: Axiale krukasspeling

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200n

Vandaag het blokje uit mijn kadett c onder handen genomen, dat wil zeggen verwijderd en staat nu op een bokje.
Waar ik van schrok was de speling op de krukas, ik kan als ik aan de poelie trek de krukas zo 4 a 5 mm heen en weer schuiven.
Blokje loopt nog goed en koppelen gaf geen problemen dus nooit iets van gemerkt.
Mijn vraag is zijn er mensen die deze blokjes goed kennen en waar ik moet zoeken bv achterste krukaslager enz.
Ook vraag ik wat is hier aan te doen ?, bij bv kevers van eerder werd het afgesteld met vulringen.
Een belletje naar een revisiebedrijf gaf ook geen uitsluitsel.
Blokjes worden schaars dus ik wil er nog graag mee door.

C.Jonker

Geplaatst door C.Jonker (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

thorpe (0) PRO, 10 jaar geleden

niets aan doen , beetje axiale speling is normaal , de keerringen lopen op de krukas zeg maar niet precies op de zelfde plaats, het slijtage proces op de krukas daar wordt daardoor beetje verdeeld, ik zou nu je er goed bij kan er maar een paar nieuwe inzetten door de jaren heen worden ze hardt , wel 15 w 40 olie blijven gebruiken .

vrg Thorpe

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Die axiaal speling komt door slijtage aan de lagers, zou ik wel wat aan doen.
iedere keer als je de koppeling intrapt druk je de krukas naar buiten dus die speling word alleen maar groter.
Je kan gewoon een setje lagers en keerringen bestellen, het is niet moeilijk te vervangen, zeker als je het blok naast de auto hebt liggen.

In Hengelo Gelderland zit een opel GT specialist, die kan deze delen waarschijnlijk zo vanaf de plank leveren(hij heft niet alleen opel gt delen)
De naam van het bedrijf is Susselbeek opel GT parts.

P.s. kleppen niet stellen als de motor nog naast de auto ligt, dit moet je doen bij een warme en DRAAIENDE motor.
Beetje lasting, je moet een spatplaatje gebruiken voor de olie en het is een beetje een dokter bibber karweitje.

Petje57 (0) PRO, 10 jaar geleden

Voor de duidelijkheid: je moet dan de hoofdlagers vervangen.
Deze zijn ook nog gewoon bij een dealer te koop. Die blokjes zijn nog gemaakt t/m 1990. Opvullen met shims gaat 'm niet worden.
Controleer dan ook de zijkanten van de krukas. Als de hoofdlagerkappen aan de zijkant al zover zijn weggelopen, is de krukas ook vaak ingelopen. 4- 5 mm is wel redelijk veel.
Kleppen moeten officieel inderdaad met draaiende, warme motor worden gesteld, maar doe het zelf altijd met een stilstaande motor. Gaat prima.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=Petje57]maar doe het zelf altijd met een stilstaande motor. Gaat prima.[/quote]
Watje... Hahaha!

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Een axiale speling van 4a5 mm dan is er veel meer aan de hand .

Je zal zien dat ook de achterkant van het vliegwiel als lager is gaan dienen .

Dat axiaallager in de motor is dunner dan je gemeten speling!

Ik zou een ander blok zoeken.

Zo'n geval heb ik zelf maar 2 keer gezien in al die jaren. Koppelingridder!!

Vr. groet.

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Heb deze blokjes al vaak geopend en mag mezelf een kadett c liefhebber noemen, normaal gesproken moet je deze blokjes met een hamer stuk slaan anders stoppen ze niet ha ha.
Deze speling had ik gewoon niet verwacht.
Volgens mij is het middelste lager ( zijn er maar drie ) de axiaallager.
Ik zal aankomende week het blok eens openen en kijken waar het mis gaat.
De toleranties in mijn boek heb ik maar overboord gegooid want dat is max 0.2 mm en daar ga ik ruimschoots overheen, zal er eens een paar voelermaten tussen leggen.
En Heer Punt... ik heb maar 1 week met deze auto gereden, hij staat al 5 jaar in restauratie dus be niet zo'n koppelingsridder ;)

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Dan blijkt daaruit dat jij de oorzaak niet bent ! Ik ken die blokken al vanaf het A type 1.0.

Enige speling kwam wel vaker , Het viel pas echt op als het versleten vliegwiel vervangen moest worden en daana de motor niet meer wilde draaien.

Veel succes.

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Blok open gehaald.
Speling zit in het middelste lager , tevens axiaallager, materiaal is bijna weg aan koppelingszijde.
Helaas krukas ingelopen , zit nu een groef in vandaar die extra 2 mm.
vliegwiel heeft blok niet geraakt gelukkig.
Nu een bedrijf zien te vinden die iets met de krukas kan, verkeerd verder allemaal in zeer goede conditie.

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Zijn de onderblokken van de 1200 motoren gelijk van een 12n en 12s ??
Ik heb nog een mooie krukas van een 1200s D kadett namelijk.

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Dat past.
Als je het netjes wilt doen, moet je de zuigers op hun eigen plek laten zitten en de drijfstangen dus omwisselen. Zo hou je de lagers op hun eigen plek.
Als je er geen drijfstangen meer bij hebt van de D-Kadett as, dan lagers vernieuwen.

garage van horne3459 (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik vraag me af als er geen verschil in de onderblokken zit ivm hydraulische stoters in de 1.2s,de 1.2n heeft immers deze niet?
of heb ik het mis?

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Het verschil is alleen de compressieverhouding . De N had een eenvoudiger uitlaatspruitstuk de S een dubbele .Dit maakt voor het blok natuurlijk niets maar is wel herkenbaar.

Misschien had de N zuigers met een holte er in .? In de koppen zag je geen verschil ......... Bougielengtes zijn volgens mij bij allen gelijk.

Vr groet

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Behalve het spruitsuk is het verschil tussen N en S de kleppen. De diameter daarvan bij de inlaat (S) was iets groter zodat ze een betere vulling en compressie hadden. Veel verschil in pk's zat er niet in.
Voor zover mij heugt zaten er overal vlakke zuigers in maar 100% zeker weet ik dat ook niet meer.

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Nou volgens mij hebben ze er al mee aan de gang geweest want ik zag wat nieuwe keerringen, ik heb een 12n maar wel met dubbele uitlaat.
De zuigers zijn met een halve maan holte dus een n onderblok.
Ik heb de krukas van de D bekeken en is idd nog mooi en is idd precies hetzelfde.
Zuigers blijven bij het blok uiteraard alleen wel even nieuwe lagerschalen bestellen.
Het vliegwiel heeft twee groeven maar ik zie dat het D exemplaar idd kompleet anders is dus die zal ik ergens moeten laten vlakken.

De bouten van de drijfstangen waren trouwens niet geborgd , bij de D kadett zaten hier plaatjes onder die je moest omtikken met een dreveltje.

Bedankt voor het meedenken !

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Blijft leuk dat spul...

C.Jonker (0) PRO, 10 jaar geleden

Echt wel :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.