close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett: Bandenmaat

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: c1.6nz automaat

Hoi allen, ik heb al vele goede tips mogen ontvangen en geen problemen meer op technisch gebied.
Mijn kadett is niet voorzien van stuurbekrachtiging en stuurt nogal zwaar voor een auto van dit gewicht. Door een uitwijk situatie heb ik één voorband waarschijnlijk onherstelbaar lek gereden. Nu de vraag, de bandenmaat rondom is 175/70 r13. Als ik de voorbanden door een smallere maat zeg 165 of 155/70 r13 zou vervangen zou dan de auto lichter gaan sturen?

M.v.g. Ronny.

Geplaatst door

ronny530 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoe hard heb je de banden spanning altijd staan

bassie138 0

14 jaar

Ronny

Persoonlijk zou ik dezelfde maat aanhouden, met een smallere band heb je ook minder contact met de weg en je bereikt er niet heel veel mee,

Wat je wel kan doen, is de banden een 0,2 bar meer op pompen dan normaal, dat verschil merk je ook qua sturen bij het wegrijden bv, onder het rijden blijft het vrijwel hetzelfde.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

mocht je overstappen van banden maat word het:

Standaard = 175-70-R13
aangepast 1 = 165-75-R13
aangepast 2 = 155-80-R13 (ook wel 155 R13) (deze maat zat standaard onder mijn Kadett-E 1.6i C16NZ caravan '90)

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Een 155/70 band is ook een stuk kleiner als een 175/70. De auto komt dan voor ook dichter bij de grond. Lijkt me geen goed plan.

oldford 0
badge

14 jaar

deze band is alleen minder breed

bassie138 0

14 jaar

Was je net voor, Old ford..

iets harder kan nooit geen kwaad, ik had de 155R13 op 2,4 voor en 2,2 achter, mooie rechte slijtage, en prima rijden.

later overgestapt op 195-50-15 op lichtmetalen (breder, maar veel zwaarder stuurde het eigenlijk niet).

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

dacht uit t blote geheugen
standaard 155-13
bredere 175/70 13
185 /65 13
meestal werd 175-70/13 gedaan op voor 1,8 bar
achter op 1,9 bar
zwaar sturen zat meestal in de uitlijning
en dan niet alleen sporing stellen

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

De bandenspanning hou ik op 2,1 en ook 2.3 gehad, ik gebruik hem voor stadsverkeer. Een andere maat zal dus geen oplossing zijn. Zal wel een eigenschap zijn want de kadett is ooit uitgeroepen tot de gewone man auto.

ronny530 0

14 jaar

@ cars&motors, de banden slijten gelijkmatig dus de sporing is oké, er is ook geen sprake van scheef remmen, sturen e.d.

ronny530 0

14 jaar

Sturen heeft inderdaad zoals Cars&Motors omschirjft ook met de uitlijning te maken..

kan je na laten kijken..

verders sturen deze kadettjes zowiezo niet heel licht nee...

bandenmerk scheelt vaak ook met sturen, ik reed altijd met Michelin, 1x op pirelli, deze stuurde bij stilstand zwaarder dan de michelins (energy op de 155R13 wielen, en de 195ers waren pilot sports)

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Oink ik was nog bezig mijn antwoord in te kloppen toen ik pas zag dat er meerdere waren.

ronny530 0

14 jaar

[quote=bassie138]deze band is alleen minder breed[/quote]
Je vergist je, niet alleen minder breed, maar ook minder in hoogte..

155 - 70 = 54,25 mm hoogte

175 - 70 = 61,25 mm hoogte

Gezien vanaf de velg tot aan bovenkant band..

stefan84 0

14 jaar

dat klopt Stefan.

het getal 70 in dit geval geeft niet de directe wanghoogte aan, maar de eanghoogte in % tov de band breedte.

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

daarom in principe
een maat breder
1 stap hoogte minder
tot ze uitvinden dat een klinker onder hetwiel niet meer comfortabel is met een 35 serie waar de auto niet op ontworpen is
ze zien alleen de racerij op een glad!!!! circuit
maar vergeten dat de hele ophanging en uitlijning anders is als onder een straat auto

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Een 155/70 band is ook een stuk kleiner als een 175/70. De auto komt dan voor ook dichter bij de grond. Lijkt me geen goed plan.[/quote]
er is gesproken over een 155/80R13 (of 155R13) en een 175/70R13, en die zijn ongeveer even hoog.

sjaak10918 0
badge

14 jaar

Ik weet niet waar jij die 155/80 zag staan Sjaak, maar de vraagsteller (helemaal aan het begin) heeft het over 155/70. Wel even alles lezen.

oldford 0
badge

14 jaar

alles bij elkaar genomen valt het wel mee een band kapot gereden in bijna twintig jaar .
sommige mensen hebben dan al tien auto,s versleten[url=http://img410.imageshack.us/i/lachen2.gi...][img]http://img410.imageshack.us/img410/1633/...[/img][/url]

kleijn 0

14 jaar

Hoi allen, ik weet nu alles over banden en zo meer maar nog steeds niet of smallere voorbanden mijn Kadett lichter doet sturen. Ik moet wel een maat aanhouden van ... /70 r 13 want anders geeft het digidash een verkeerde snelheid aan. Inbouwen van stuurbekrachtiging is geen optie want poelie en de electronica zijn niet aanwezig. De kadett is eigenlijk mijn kindje en wil hem nog jaren op de weg houden. Hij heeft alles en vooral karakter en één daarvan is toch wel minder, zwaar sturen dus, dat hebben de Japanse auto's weer niet, daar kun je een kind inzetten en tuft er zo mee weg.

ronny530 0

14 jaar

[quote=oldford]Ik weet niet waar jij die 155/80 zag staan Sjaak, maar de vraagsteller (helemaal aan het begin) heeft het over 155/70. Wel even alles lezen.[/quote]
stond bij Willem 12089 en Jerry (Cars&motors) ; ik had ook die banden onder mijn C- kadett (achter 175/70R143 en voor 155R13 )

sjaak10918 0
badge

14 jaar

[quote=ronny530]Ik moet wel een maat aanhouden van ... /70 r 13 want anders geeft het digidash een verkeerde snelheid aan.[/quote]
Ik weet niet waar de digitale teller zijn informatie vandaan haalt. Als ie van de versnellingsbak afkomt (zoals de kabel van de km teller) is de diameter van de aangedreven wielen dus belangrijk. In jouw geval is het voorwielaandrijving, dus voor moet de juiste diameter zijn, achter heeft geen invloed op de teller.

In jouw geval zou ik de 2 "gladste" banden vervangen door 155/80R13 en die op een spanning van rond de 2,5 bar zetten, en die banden voor monteren.

sjaak10918 0
badge

14 jaar

@ Ronny 530:

.../70/13 klopt dus niet

die 70 staat voor % van de bandbreedte.

als je 175-70-13 hebt, en je wil de zelfde WIELOMTREK behouden, maar dan met 155 banden zal je over moeten stappen op 155-80-13, deze heeft bijna de zelfde rolomtrek als de 175-70-13

als jij dan 155-70-R13 monteerd krijg je juist afwijking in de Teller!!

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Probeer voor de flauwekul de banden eens een paar tiende meer op te pompen en kijk eens hoe hij dan stuurt..

Denk dat je met die andere banden ook niet veel verschil zal merken.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

een gewone 175/70 13 mag voor 1.8 en achter 1.6 een h of een t band mag harder ik zou in dit geval eerst fusseekogels checken en ook stuurhuis spoorstangkogels schokbrekerlagers enals dit goed is eens iemand mee laten rijden die ervaring heeft met zon kadett ik weet nog wel dat de wegligging bij te harde bandenspanning zeer veel achteruitging met de banden in de 80 en 90 jaren.succes

harnak 0

14 jaar

Heb dezelfde maat onder een Golf liggen, ook zonder stuurbekrachtiging, 175-70-13 en daar heb ik de spanning op 2.3 Bar staan, dit is beter merkbaar tijdens parkeren e.d. voor de rest slijt de band niet harder of ongelijkmatig, ook tijdens het rijden merk je daar niks van..

Opel :

[url=http://img193.imageshack.us/i/85623313.p...][img]http://img193.imageshack.us/img193/921/8...[/img][/url]

Proberen kan altijd, baat het niet, dan schaad het niet..

stefan84 0

14 jaar

Ik dacht altijd dat de 175 voor de breedte stond, 70 voor de hoogte van de band t.o.v de velg en 13 inch de velg maat. Ik ga toch maar eens met de lokale bandenboer praten en zeker geen kwikfit. Mechanische problemen lijken mij niet aan de orde want dat was er met de apk wel uitgerolt, hij stuurt ook niet super zwaar maar toch.

ronny530 0

14 jaar

je gaat er van uit dat het in je banden zit maar waarom niet gewoon in de afstelling van het stuurhuis
als ik mij niet vergis zit er een afstel bout bij het rondsel zou die eens iets losser zetten
wel voor zichtig uiteraard het heeft maar weinig nodig
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

De afstelling van het rondsel zou een optie kunnen zijn maar aan de bovenkant is deze niet te zien.

ronny530 0

14 jaar

je stuuras volgen aan de onderkant zit een moer

kleijn 0

14 jaar

dat is geen bout om t stuurhuis af te stellen
die bout is om de ruimte tussen ronsel en stuuras af te stellen
is niet zo spannend er zit een sterke veer in die de stuurhuis voorspanning bepaald
je kan eerder denken aan een drooglopende ronsel op de stuur as

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

nee dat weet ik maar door de jaren heen
is die strak gaan zitten een streepje minder kan geen kwaad
lijkt mij en proberen kan sowieso geen kwaad lijkt mij
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

[quote=ronny530]Ik dacht altijd dat de 175 voor de breedte stond, 70 voor de hoogte van de band t.o.v de velg en 13 inch de velg maat. Ik ga toch maar eens met de lokale bandenboer praten en zeker geen kwikfit. Mechanische problemen lijken mij niet aan de orde want dat was er met de apk wel uitgerolt, hij stuurt ook niet super zwaar maar toch.[/quote]
175-70-13


175 is inderdaad de bandbreedte

70 is 70% van de bandbreedte

13 is velgdiameter.


zo denken meer mensen, en die kom je weer tegen met 85km.u op de snelweg (teller zegt 100) haha..

Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Verschil in bandenmaten kun je hier mooi zien:

http://www.buggyboys.be/nl/tech_telleraf...

moderator 0
badge

14 jaar

hoezen bij stuurhuis terug halen en vet op de tandheugel doen kan ook helpen

harnak 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.