Opel Overig 1990: Benzineverbruik

Bouwjaar: 1990

Beste Lezer,

Ik ben in het bezit van bovengenoemde auto, (250.000 km). Rijd als een zonnetje. Een maand geleden stopte hij er ineens mee. Hij sloeg tijdens het rijden af. Startmotor is vervangen, waterpomp is vervangen en de stroomdistributeur is ook vervangen. Daarna reed hij 1 week als een zonnetje. Toen kwam het probleem weer terug.

Bij de garage hebben ze de motortoerenteller vervangen want ui de test bleek dat die kapot was. Inderdaad nu rijd hij weer.

Maar als we starten gaat het stationair toerental willekeurig van 500 naar 1500 toeren en weer terug. In stilstand wisselt het benzineverbruik (boordcomputer) tussen de 2,2 liter/uur (wat normaal is) en de 9 liter per uur. Als we dan gaan rijden dan blijft het toerental schommelen, en het verbruik schommelt tussen de 7 liter per 100 kilomer (40km/uur) en de 39,8 liter per 100 kilomer (40km/uur) Voor de gein heb ik 20 kilomer gereden en inderdaad ik was 15 liter benzine kwijt, hij rookte overigens niet overmatig, wel veel meer dan normaal.

Het probleem is dat het een NL auto is, en ik woon in frankrijk, deze versie kennen ze helemaal niet in frankrijk, vandaar dat het wat moeilijk verloopt. Met de nieuwe banden heb ik inmiddels 1500 euro in de auto gestoken, alleen om het feit dat ie lekker rijdt als 2e auto... Maar om eindeloos door te gaan, ik weet het niet.

Concreet is mij vraag: Wat zou dit kunnen zijn

En als toegevoegde vraag: Bovenop de luchtfilter zit een kastje met een kabel, volgens de monteur was die ook slecht, inderdaad geef een klap op dat plastic kastje en het toerental is voor enkele minuten 600, das mooi, alleen tijdens het rijden met 40 kilometer per uur kan ik helaas niet op dat kastje slaan om te kijken of dat helpt..

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik ben een beetje ten einde raad met het Opeltje...

Alvast heeeeel erg bedankt, en voor de goude tipgever geld: kom een lekker in frankrijk voor een gratis overnachtingkje.......

Maarten6787

Geplaatst door Maarten6787 , lid sinds 18 jaar geleden

12 Reacties

Opeltje PRO, 18 jaar geleden

het kastje waar je een klap op geeft is de luchtklep. deze willen inderdaad wel eens defect raken. en dan krijg je inderdaad deze klachten.

Maarten6787, 18 jaar geleden

Beste Opeltje,

Ik heb veel vertrouwen in je, dus ik ga dat ding laten vervangen, nu heb ik een kleine vraag, het ding ziet er simpel uit, kan ik dat als leek vervangen? (enig idee trouwens wat zo iets moet kosten ?

Bedankt !

Als je in frankrijk komt kom maar langs !

Opeltje PRO, 18 jaar geleden

ik heb er geen idee van wat zo´n ding moet kosten...maar het is electronica.en dat is meestal niet goedkoop he....ik denk wel dat je hem zelf kunt vervangen. het is gewoon een kwestie van een paar boutjes losdraaien.

Maarten6787, 18 jaar geleden

Beste Opeltje,

Dat geeft een mens vertrouwen, het ding met klep eruitgehaald, wat bleek rondom die klep allemaal viezigheid, alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt en werken als een trein !

Het enige wat ik je nog wil vragen is: Er zit een soort stelschroefje op die klep, (electronisch, niet fysiek binnen) Waar dient dat voor, want in mijn enthousiasme heb ik die trachten los te schroeven, weet jij wat dat is ?

En moet ik er nog iets mee doen ?

Bedankt maar weer !

Opeltje PRO, 18 jaar geleden

niet aan draaien! dit is de basis afstelling voor co..oftewel uitlaatgassen. normaal hoef je hier niet aan te draaien!


Maarten6787, 18 jaar geleden

Stel nou dat ik dat schroefje werkelijk helemaal naar links en helemaal naar rechts gedraaid zou hebben, wat nu ?

Hij loopt wel weer lekker.....

Opeltje PRO, 18 jaar geleden

dan klopt zijn co bij een ev apk niet echt. maar dit is dus ook zo weer terug te regelen. no problemo.

Maarten6787, 18 jaar geleden

Beste Opeltje

De auto heeft ongeveer 80 kilometer perfect gereden, maar nu wil die niet meer, ALs ik hem start dat schommelt ie tussen de 400 en 1500 toeren, (volgens mij heet dat dansen). Als ik dan gas geeft dat slaat ie negen van de tien keer af.

Inmiddels weet ik dat die luchtklep een luchthoeveelheidsmeter is, en dat dat kreng niet te betalen is als dat het probleem zou zijn.

Wanneer ik echter de luchtfilter erafhaal, de motor start en mijn hand in de luchtinlaat (bij de LHM) hou en hem dus verplicht afknijp dat loopt ie direct perfect stationair, en pakt ie ook meteen aan als ik gas geef.

Ik ben er overigens achter wat de garage in frankrijk heeft vervangen, een sensor die onder op de motor langs een heel groot tandwiel zit volgens mij meet dat ding de toeren van de motor ?

Maar goed ik zit met mijn handjes in het haar. Heb jij nog ideen wat ik zou kunnen doen.

Dat draaiding wat op de luchthoeveelheidsmeter zit heb ik verdraaid, geen idee hoeveel slagen en naar welke kant (het is een trimpot) Zou dat er mee te maken kunnen hebben, en zo ja hoe moet ik dat dan weer oplossen..

Kortom Rampjes uit frankrijk..

Ps als ik op moet houden met vragen dan zeg je het maar he !

Bedankt alvast

Maarten Hendriks

Opeltje PRO, 18 jaar geleden

las je de vertanding hebt verdraaid heb je een probleem. dee wordt in de fabriek goed afgesteld. dus afstellen totdat de motor goed loopt is je enigste optie.

Maarten6787, 18 jaar geleden

Beste Opeltje,

(ben er wegens omstandigheden even tussenuit geweest)
De omega heeft nog steeds problemen, Hij pakt niet goed op, houdt in, bij hogere snelheden (120) gaat motorstoring branden en houdt ie dus in.. Ook Zachtjes gasgeven betekend vaak afslaan. Je weet dat ik aan dat stelschroefje bij de luchthoeveelheidsmeter heb gedraaid. In frankrijk zijn ze nu de software aan het regelen voor deze auto, ze kennen hem hier echt niet. Ook het brandstofverbruik is volstrekt idioot, langzaam rijden (30) kost meestal 1 op 3, rij ik daarentegen 80 dan is het redelijk normaal (1 op 10), 120 daarentegen is vaak weer 1 op 3 )Mijn vraag aan jouw is: Denk jij dat bovengenoemde problemen met dat stelschroefje te maken kunnen hebben. (het is het schroefje wat aan de buitenkant zit van dat zwarte kastje....)

En ten tweede: als ik hem koud start dan danst het toerental en schokt de auto enorm. Ik als a-techneut dacht, hee misschien is een bougie kapot, ik meteen zo'n bougiekabel eruitgehaalt en dan maakt ie het zelfde rotte geluid.. Kan ik als leek controlrern of zo'n bougie kapot is ? Of zeg je: wacht eerst nou maar af tot die afstelling goed is, en kijk dan verder ?

De franse garage heeft het er moeilijk mee, mijn portemonnee ook.......

Bedankt alvast !

Maarten6787, 18 jaar geleden

Tweede kleine vraageje: Heeft deze auto een distributieriem of een ketting ?

Opeltje PRO, 18 jaar geleden

een ketting gelukkig....deze problemen hebben waarschinlijk we degelijk te maken met het stelschroefje. dit omdat dee de hoeveelheid brandstof bepaald. dus je zit warm denk ik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Overig of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.